Descriere - Vorbim aceeasi limba? Comunicarea in autism si sindromul Asperger
... atunci cand este nevoie de procesarea simultana a unei cantitati prea mari de informatii, de multe ori persoanele cu autism nu reusesc sa "sparga” imaginea intreaga in unitati cu semnificatie si sa interpreteze lucrurile, persoanele sau ceea ce este in jurul lor ca fiind componente ale unei singure situatii.
In schimb, ei prelucreaza "bucatelele” care se intampla sa intre in atentia lor (Bogdashina, 2003). Acolo unde persoanele fara autism vad o incapere, cea cu autism vede o clanta, un picior de masa, o minge sub scaun etc.
Persoanele cu autism isi concentreaza adesea atentia pe aspectele minore ale unui obiect din mediu in loc de scena sau persoana intreaga.
Pot privi persoana si sa-i vada doar ochii, apoi sa-si comute atentia si sa ii vada urechea, apoi nasul si apoi mana. Persoana pare a fi compusa din bucati de puzzle fara sens.
De exemplu:
l-am luat mana si am privit-o indeaproape. Am privit-o cu atentie de la degete la umar, de ia umar la ochi, apoi in jos catre nas si gura. Ian era un puzzle din bucatele pe care mintea mea nu era in stare sa il interpreteze ca pe un intreg. (Williams, 1999a, p. 21)
Fragmentarea poate fi simtita in toate modalitatile senzoriale.
Deoarece copiii cu autism percep mediul inconjurator si oamenii intalniti in "parti si bucatele”, ei isi "inmagazineaza” propriile impresii (idiosincrasice - din punctul de vedere non-autist) despre experientele traite, pe care apoi ie utilizeaza pentru a recunoaste si a defini locurile, lucrurile si oamenii.
In cazul in care "cuvantul sau definitia senzoriala” a mamei lor, de exemplu, inseamna un anumit cercel (modalitate vizuala) sau un anumit parfum (olfactie), daca mama isi schimba apoi cerceii sau parfumul, copilul poate sa nu o mai recunoasca...