Descriere - Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic - Editia a III-a
Postul Mare este acel timp privilegiat din cursul anului bisericesc cand pregatirea pentru participarea credinciosilor la drama Patimii si lumina Invierii din Saptamana Mare ia forma unei anticipari ascetice a Pastelui. Pe parcursul a patruzeci de zile de post, priveghere si rugaciune staruitoare acestia lucreaza cu smerenie in ei insisi la curatirea si restaurarea firii intinate si risipite de pacat. Intreg acest efort spiritual al Postului Mare e jalonat si insotit in Ortodoxie de cultul Bisericii cuprins in Triod, una din cele mai profunde si zguduitoare carti.
Monument unic al Bisericii rasaritene, sinteza a liturgicii si asceticii ortodoxe, asimilare practica a teologiei Parintilor si reflex al experientei spiritualitatii monahale, Triodul il initiaza concret pe credinciosul ortodox in imitarea lui Iisus Hristos, invitandu-l la actualizarea mistagogica a Botezului sau aflat in inima tainei Pastelui. Crucea si Invierea lui Iisus Hristos devin astfel experienta concreta in cultul si in spiritualitatea Bisericii, ajung taina mantuitoare a rastignirii si invierii noastre.Desi este o adevarata enciclopedie cultica si spirituala a Ortodoxiei, din nefericire Triodul e putin cunoscut si inteles astazi. Ca mare parte din valorile Ortodoxiei, el este inca o comoara insuficient valorificata.Triodul explicat al parintelui ieromonah Makarios Simonopetritul ofera in sfarsit o ampla lectura teologica si liturgica acestui monument, prezentandu-l si interpretandu-l dintr-o perspectiva mistagogica, profund duhovniceasca. Analizele fine si precise ale parintelui Makarios evidentiaza impletirea unica intre teologie si cult, imnografie si tipic, intre postul sufletului si postul trupului. Trecand in revista elementele cotidiene si principalele etape ale cursei duhovnicesti a Postului Mare marcate de duminicile lui speciale, in al caror centru se inalta Crucea de viata facatoare, ele se incheie cu o profunda meditatie asupra timpului liturgic si functiei sale mistagogice in cultul ortodox. Jalon important al unui itinerar spiritual personal care avea sa-l conduca pe autor la initierea in Ortodoxie si monahism la Sfantul Munte, cartea parintelui Makarios e un ghid indispensabil pentru toti cei ce doresc sa aiba o viziune precisa asupra celui mai impresionant si complex monument al spiritualitatii liturgice ortodoxe: Triodul.
Cuprins analitic
Cuvant-inainte la editia romaneasca
Prefata
Introducere
0.1. Evolutia Triodului
a. Etapele formarii ciclului Triodului - b. Evolutia imnografiei Triodului: 1. Redactia palestiniana; 2. Redactia constantinopolitana studita; 3. Redactia constantinopolitana nestudita; c. Sistematizarea finala
0.2. Triodul si tema celui de-al "doilea Botez”
Adaptarea vechii pregatiri in vederea Botezului - Cainta si monahismul ca al "doilea Botez” - Ciclul liturgic mobil si cele trei trepte ale vietii duhovnicesti
Partea I
Cadere si ridicare
Temele majore ale imnografiei Triodului
I.1. Antropologia Triodului
Chemarea si demnitatea originara a lui Adam - Caderea - Trecerea constienta de la ipostasa la natura si identificarea cu Adam - Constientizarea pacatului - Modele scripturistice
I.2. Eshatologie si gandul la moarte
Descrierile Judecatii, anticipare a sfarsitului prin gandul la moarte - Conditii ale intensitatii duhovnicesti
Nota despre antinomia dreptate - mila
I.3. Smerenia
Smerenie si mandrie la inceputul Triodului - Smerenia, temei al vietii duhovnicesti - Smerenia, cunoastere de sine si cunoastere a lui Dumnezeu - Vamesul si fariseul in Triod (la inceputul Triodului si in Saptamana a IV-a) - Smerenia cea mai inalta: imitarea smereniei lui Hristos
I.4. Pocainta
Centralitatea pocaintei in Triod - Etapele intoarcerii la Dumnezeu (constientizare, intoarcere la sine, marturisire, iertare) - Fiul risipitor - Teologia pocaintei (tropos-ul caintei, virtute divino-umana, har si sinergie) - Modele de pocainta
I.5. Strapungerea inimii
Cainta – plans – strapungerea inimii - Necesitatea unei strapungeri neincetate - Temei hristologic si biblic - Lacrimile, participare a trupului la cainta - Lacrimile si al "doilea Botez” - Doua feluri de lacrimi - Darul lacrimilor in Triod
Concluzia Partii I
Partea a II-a
Caile restaurarii: asceza si rugaciunea
Studiul Typikon-ului
A. Postul si infranarea
II.A.1. Asceza si cult
II.A.2. Infranarea
II.A.3. Postul
Caderea, ruptura a postului - Postul, intoarcere in rai - Postul, restaurarea firii - Post si pocainta - Post si sinergie - Post si contemplatie - Postul, ospat mistic - Modele scripturistice - Dimensiunea hristologica a postului
II.A.4. "Legea postului”
Postul euharistic si postul ascetic - a. Aspectul cantitativ al postului - b. Aspectul calitativ al postului - c. Sistemul dezlegarilor
II.A.5. "Postul duhovnicesc”
Postul si iubirea - Postul si milostenia - Postul de la rau
B. Dimensiunea ascetica a slujbelor Postului Mare
Introducere
II.B.1. Caracteristicile formale ale timpului in slujbele Postului Mare
a. Lungimea slujbelor (icoana a rugaciunii neincetate – valoarea pedagogica) - b. Repetitiile (adaptarea simbolismului cercului – trecerea de la multiplicitate la unitate – valoarea pedagogica) - c. Sensul ciclului zilnic (sens festiv si pascal: noapte/zi – sens penitential: zi/noapte – Pastele si rasturnarea polilor – combinarea celor doua miscari in Triod)
II.B.2. Metaniile
Metaniile in traditia monahala - Metaniile si rugaciunea trupeasca - Simbolismul metaniilor si locul lor in Triod - Distribuirea metaniilor in cadrul slujbelor
II.B.3. Rugaciunea Sfantului Efrem
Istoricul rugaciunii - Analiza cererilor - Risipire si isihie / flecareala si tacere - "Integritate duhovniceasca” si smerenie - Rabdare – iubire - Nejudecare
II.B.4. Sistemul lecturilor
II.B.4.1. Lecturile biblice:
a. Sensul lecturilor scripturistice in spiritualitatea Triodului- b. Originea si locul sistemului lecturilor Triodului in ciclul liturgic mobil (sens pascal si baptismal) - c. Psalmii - d. Lecturile din Vechiul Testament: cartile istorice (Facerea si Iesirea), profetice (Isaia si Iezechiel) si sapientiale (Proverbele si Iov) - e. Lecturile din Noul Testament
II.B.4.2. Lecturile patristice
a. Lecturile curente - b. Lecturile festive
II.B.5. Formele si functiile slujbelor din timpul Postului Mare
II.B.5.1. Miezonoptica
II.B.5.2. Utrenia
Trecere de la intuneric la lumina - Ora savarsirii - Introducere - Hexapsalmul - "Aliluia” - Psalmodia - Canonul - "Laudele” - Concedierea
II.B.5.3. Ceasurile
Caracterul general al Ceasurilor in Postul Mare - Structura fixa a Ceasurilor - Ceasul I - Ceasul al III-lea, Ceasul al VI-lea, Ceasul al III-VI-lea - Ceasul al IX-lea si Tipica - Mijloceasurile
II.B.5.4. Vecernia si Liturghia Darurilor mai inainte sfintite
Originea si semnificatia slujbei de seara - Postul Mare, perioada aliturgica, si Liturghia Darurilor mai inainte sfintite - Slujba luminii - Savarsirea Liturghiei Darurilor mai inainte sfintite - Concedierea
II.B.5.5. Pavecernita Mare
Originile Pavecernitei - Pavecernita si rugaciunea neincetata - Apodeipnon si Pannychis - Savarsirea Pavecernitei Mari - Slujba Iertarii - Modificari in savarsirea Pavecernitei (Canonul Mare in Saptamana I, Acatistul de vineri seara)
II.B.6. Mijlocirea sfintilor si comemorarile ciclului fix
1. Sarbatorile fixe in timpul Postului Mare: incidente si transferari – articularea ciclului fix cu cel mobil - 2. Mucenicii - 3. Comemorarile ciclului saptamanal: Apostolii - 4. Maica Domnului si mijlocirea ei - 5. Buna Vestire (teologia praznicului – probleme tipiconale: incidenta praznicului cu Postul Mare si Saptamana Mare)
Concluzia Partii a II-a
Partea a III-a
Structura Triodului
III.1. Reprezentarea timpului in Triod si simbolismul numerelor
a. Pastele si "rasturnarea polilor” - b. Sensul ciclului saptamanal - c. Triod si Penticostar, analogie si continuitate - d. Numarul 7 - e. Problema saptamanii a opta - f. Numarul 40 - g. Zeciuiala anului - h. Timpul privilegiat - i. Punctarea timpului - j. Planul de organizare formala a Triodului
III.2. Perioada pregatitoare
a. Determinarea istorica a structurii perioadei pregatitoare - b. Duminica Vamesului si Fariseului - c. Duminica Fiului Risipitor - d. Sambata Mortilor - e. Duminica Lasatului de carne sau a Infricosatei Judecati - f. Saptamana Lasatului de branza - g. Sambata Ascetilor - h. Duminica Lasatului de branza sau a Izgonirii din Ra - i. Deschiderea Postului Mare
III.3. Prima parte a Postului Mare
a. Saptamana I - b. Saptamana Sfantului Teodor sau a colivelor - c. Duminica Ortodoxiei - d. Saptamana a II-a - e. Duminica Sfantului Grigorie Palama - f. Saptamana a III-a
III.4. Praznicul Crucii si simbolismul centrului
a. Praznuirea Crucii - b. Venerarea Crucii si punctarea timpului (pregatirea pentru Paste, injumatatirea postului) - c. Crucea cosmologica - d. Rastignirea duhovniceasca si cele doua aspecte ale "vietii in Hristos” ca temei al distinctiei intre Postul Mare si Saptamana Mare
III.5. Partea a doua a Postului Mare
a. Duminicile Sfintilor Ioan Scararul si Maria Egipteanca - b. Saptamana a V-a - c. Canonul Mare al Sfantului Andrei Cretanul - d. Acatistul - e. Saptamana a VI-a si incheierea Postului Mare
Concluzie: Caracterul mistagogic al timpului liturgic
Prescurtari si sigle
Note
Bibliografie: 1. Izvoare - 2. Bibliografii - 3. Studii despre Triod si Postul Mare - 4. Studii despre Saptamana Mare - 5. Studii despre Paste si Penticostar - 6. Studii despre cultul ortodox
Nr. de pagini : 560
Anul aparitiei : 2008