Descriere - Terapia schemelor. Ghid practic
Putem ajuta pacientii cu tipare de relationare dificile sau foarte instabile? Sau pe cei care se autosaboteaza, utilizand stiluri de coping neadecvate? Abordand psihopatologia din perspectiva psihoterapiei centrate pe scheme, autorii ne arata cum se transpune in practica terapia schemelor cu scopul de a vindeca aceste tipare. Schemele sunt stari emotionale si raspunsuri de coping pe care toti le traim, care s-au format in copilarie si care se activeaza in situatii de viata fata de care avem o anumita sensibilitate si care ne fac sa reactionam exagerat, dezadaptativ. In prima parte a cartii este prezentata conceptualizarea de caz si sunt prezentate conceptele de schema si de mod, iar partea a doua se centreaza asupra modelului de tratament, fiind descrise tehnicile de interventie in plan cognitiv, emotional si comportamental, precum si natura relatiei terapeutice corespunzatoare fiecarei categorii. Prin expunerea clara a temelor, ilustratiile clinice bogate si ghidurile de tratament incluse, cartea este utila atat psihoterapeutilor care doresc sa includa aceasta abordare in practica lor clinica, dar si studentilor si tuturor celor interesati de practicarea psihoterapiei.
Arnoud Arntz este profesor de Psihologie Clinica si Psihopatologie la Universitatea din Maastricht. Studiaza teoriile psihologice si psihoterapiile pentru anxietate si tulburari de personalitate, fiind cercetator principal in numeroase studii clinice care investigheaza eficienta terapiei centrate pe scheme in tulburarile de personalitate.
Gitta Jacob este psiholog clinician, psihoterapeut cognitivist si practica terapia centrata pe scheme in cadrul Departamentului de psihologie clinica si psihoterapie al Universitatii din Freiburg. A condus un grup de lucru pe tema tulburarii de personalitate borderline in cadrul aceleiasi universitati.
Natura relatiei terapeutice este conceptualizata in terapia schemelor ca fiind un "reparentaj limitat. Terapeutul trebuie sa ii satisfaca pacientului, in anumite limite si pentru o perioada restransa de timp, acele nevoi care nu i-au fost satisfacute de catre parinti sau de catre alte figuri importante de atasament pe parcursul vietii sale. De exemplu, pentru pacientii borderline, este extrem de important ca in cadrul exercitiilor de imagerie, terapeutul sa fie vazut la inceputul terapiei ca o persoana care ofera ajutor. Terapeutul trebuie sa accepte faptul ca acest tip de pacienti au nevoie de el sub aceasta forma si ca trebuie sa le stea la dispozitie in calitate de figura de atasament.
Autorii
Unul dintre cele mai importante avantaje ale terapiei centrate pe scheme, in comparatie cu teoria cognitiv%u2011comportamentala traditionala, consta in faptul ca ea poate fi utilizata in tratamentul celor mai diverse probleme psihologice, inclusiv a problemelor relationale recurente, si ca utilizeaza tehnici eficiente pentru procesarea amintirilor dureroase si a tiparelor provenite din copilarie. In plus, mai multe studii au dovedit faptul ca terapia schemelor poate conduce la remisii stabile in cazul unor tulburari de personalitate. Nu doar ca aceasta abordare poate contribui la reducerea simptomelor, dar ii ajuta pe pacienti sa aiba o viata implinita si mai satisfacatoare.
Autorii
Cuprins
Cuvant%u2011inainte la a doua editie in limba germana
I. Conceptualizarea de caz
1. Fundamentele
1.1. Schemele dezadaptative
1.1.1. Schemele domeniului Separare si Respingere
1.1.2. Schemele pentru domeniul Autonomie si Performanta Deficitare
1.1.3. Schemele domeniului Limite Deficitare
1.1.4. Schemele domeniului Dependenta de Altii
1.1.5. Schemele domeniului Hipervigilenta si Inhibitie
1.2. Centrarea pe nevoi
1.3. Stilul de coping asociat schemelor
1.3.1. Subjugarea
1.3.2. Evitarea
1.3.3. Supracompensarea
1.4. Conceptul de "mod in terapia schemelor 63 Intrebari frecvente
2. Conceptul de "mod
2.1. Modurile de schema - privire de ansamblu
2.1.1. Modurile Copilului
2.1.2. Modurile Parintelui
2.1.3. Modurile de coping
2.2. Conceptualizarea de caz cu ajutorul strategiei terapeutice centrate pe moduri
2.2.1. Problemele si simptomele principale ale pacientului
2.2.2. Informatiile biografice
2.2.3. Tiparele de relationare ale pacientului
2.2.4. Excurs: diferentierea intre diversele moduri in care apare furia
2.3. Moduri particulare pentru anumite afectiuni
2.3.1. Tulburarea de personalitate borderline
2.3.2. Tulburarea de personalitate narcisica
2.3.3. Tulburarea de personalitate histrionica
2.3.4. Tulburarea de personalitate evitanta
2.3.5. Tulburarea de personalitate dependenta
2.3.6. Tulburarea de personalitate obsesiv-compulsiva
2.3.7. Tulburarea de personalitate paranoida
2.3.8. Pacientii delincventi
2.3.9. Tulburarile cronice de pe Axa I
2.3.10. Excurs: problemele sexuale in strategia terapeutica centrata pe moduri
Intrebari frecvente
3. Explicarea conceptului de "mod in discutia cu pacientul
3.1. De la strategia terapeutica centrata pe moduri la planul de interventie terapeutica
Intrebari frecvente
II. Tratamentul
4. Privire de ansamblu asupra tratamentului
4.1. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
4.2. Tehnici de interventie la nivel emotional
4.3. Tehnici de interventie la nivel comportamental
4.4. Relatia terapeutica
Intrebari frecvente
5. Gestionarea modurilor de coping
5.1. Relatia terapeutica
5.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
5.3. Tehnici de interventie la nivel emotional
5.4. Tehnici de interventie la nivel comportamental
Intrebari frecvente
6. Abordarea modurilor Copilului Vulnerabil
6.1. Relatia terapeutica
6.1.1. Delimitarea reparentajului suportiv de intretinerea unui tipar dependent disfunctional al pacientului
6.1.2. Limite in relatia terapeutica
6.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
6.3. Tehnici de interventie la nivel emotional
6.3.1. Rescrierea si reprocesarea, prin imagerie, a experientelor trecute
6.3.2. Consolarea modurilor Copilului, folosind alte tehnici centrate pe emotii
6.4. Tehnici de interventie la nivel comportamental
Intrebari frecvente
7. Abordarea modului Copilului Furios si pe cel al Copilului Impulsiv
7.1. Relatia terapeutica
7.1.1. Relatia terapeutica in cazul modurilor Copilului Furios/Suparat
7.1.2. Relatia terapeutica in cazul modurilor Copilului Indisciplinat/Impulsiv
7.1.3. Excurs: Incapatanarea 291 7.1.4. Relatia terapeutica in cazul neexprimarii furiei
7.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
7.2.1. Tehnici de interventie la nivel cognitiv in cazul modurilor Copilului Furios/Suparat
7.2.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv in cazul modurilor Copilului Impulsiv/Indisciplinat
7.3. Tehnici de interventie la nivel emotional
7.4. Tehnici de interventie la nivel comportamental
Intrebari frecvente
8. Tehnici de interventie in cazul modurilor disfunctionale ale Parintelui
8.1. Relatia terapeutica
8.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
8.3. Tehnici de interventie la nivel emotional
8.3.1. Tehnica dialogului cu ajutorul scaunelor
8.4. Tehnici de interventie la nivel comportamental
Intrebari frecvente
9. Consolidarea modului Adultului Sanatos
9.1. Relatia terapeutica
9.2. Tehnici de interventie la nivel cognitiv
9.3. Tehnici de interventie la nivel emotional
9.4. Tehnici de interventie la nivel comportamental
9.5. Incheierea terapiei
Intrebari frecvente
Bibliografie
ISBN: 978-606-40-0745-2
Nr pagini: 368
Format: 165 x 235 mm
Anul aparitiei: 2020