Descriere - Teorema lui Almodovar
Cel mai bun roman de debut in Spania [2008]
Postfata de Alexandru Matei
Situat intre fictiune si autobiografie, Teorema lui Almodóvar este un roman baroc in care excentricitatea se intersecteaza cu teoriile matematice, dar si o meditatie asupra (im)posibilei adaptari la viata a unui individ devenit monstruos. Desfigurat in urma unui accident, naratorul se intoarce putin cate putin la viata, renuntand la izolare si explorand lumea pe care o respinsese.
Teorema lui Almodóvar este enuntata in prima parte a romanului: "E suficient sa privesti destul de mult timp pentru a transforma oroarea in frumusete.” Cele doua priviri esentiale in carte – prima, distanta, a lui Almodóvar, care intervine in existenta naratorului, transformand-o intr-un film, cea de-a doua, plina de pasiune, a Lisei, transsexualul de care Antoni se indragosteste, – il fac pe acesta sa inteleaga ca "in centrul vidului se afla o alta sarbatoare". Chiar daca majoritatea coordonatelor care compun viata personajului – inclusiv relatia de creatie cu regizorul Pedro Almodóvar – sunt fictive, punctul de pornire este unul cat se poate de real: Antoni Casas Ros a ales izolarea dupa un cumplit accident in urma caruia a ramas mutilat. Scrierea romanului Teorema lui Almodóvar devine, astfel, un act cathartic prin care autorul recladeste puntile catre propria existenta.
Antoni Casas Ros s-a nascut in 1972 in Catalonia franceza. La Gallimard nu l-a vazut nimeni. Nici macar editorul sau. Cu fata mutilata in urma unui accident de masina, scriitorul a refuzat sa apara in public in ultimii 15 ani. A urmat cursuri de matematica, dar a renuntat la studii in urma accidentului. Teorema lui Almodóvar este primul sau roman, distins in Spania in 2008 cu premiul Cel mai bun roman de debut. Amintind, prin refuzul sau de a aparea in public, de Thomas Pynchon sau J. D. Salinger, Antoni Casas Ros a provocat numeroase dezbateri in Franta cu privire la identitatea sau chiar la existenta sa, mergand pana la a fi considerat o gaselnita editoriala sau o fantasma a lumii literare pariziene.