Descriere - Teatru (Frank Wedekind)
Cati dintre contemporanii lui Frank Wedekind s-ar fi gandit ca autorul care i-a scandalizat in atatea randuri, atat prin stilul lui de viata (a cunoscut si experienta detentiei), cat si prin insistenta cu care a adus pe scena temele-tabu ale vremii – in special sexualitatea – va ramane in istorie ca unul dintre marii dramaturgi ai lumii? Datorita modernitatii si fortei viziunii lui Wedekind, astazi, piesele care-i socau pe cenzorii si pe spectatorii sfarsitului de secol al XIX-lea fac parte din marele repertoriu universal. Nu exista tara in care texte precum Desteptarea primaverii ori Lulu (celebra tragedie alcatuita din Spiritul Pamantului si Cutia Pandorei) sa nu fie puse in scena, periodic, de catre regizori de anvergura. Cu numai trei ani in urma, ea a cunoscut si la noi o montare de referinta, semnata de Silviu Purcarete.
Volumul de fata cuprinde, intr-o noua traducere, cele mai cunoscute texte dramatice ale marelui scriitor german: Desteptarea primaverii, Spiritul Pamantului, Cutia Pandorei, Tenorul si Marchizul von Keith.
(Victor Scoradet)
Frank (de fapt, Benjamin Franklin) Wedekind s-a nascut pe 24 iulie 1864 la Hanovra. Dupa intemeierea, in 1871, a imperiului al carui adversar declarat era, tatal sau, medicul Friedrich Wilhelm Wedekind decide sa se mute cu familia in Elvetia. Din cauza dificultatilor scolare, incepand din 1881, Frank Wedekind primeste lectii particulare si, 3 ani mai tarziu, isi ia bacalaureatul. Tot atunci isi publica primele incercari literare. Dupa un semestru in care studiaza la Lausanne Literatura Franceza, da curs dorintei tatalui sau si se muta la München, unde isi incepe studiile de Drept. Scrie poezii, proza, o comedie. In 1886 are loc ruptura definitiva cu tatal care, nemultumit de rezultatele lui Frank la facultate, ii taie orice sustinere materiala. Asta il obliga pe tanarul scriitor sa se angajeze la firma Maggi & co, serviciul de publicitate si presa. Dupa moartea tatalui sau (1888), se muta la München unde se apropie de cercul scriitorilor naturalisti. In 1891 termina drama Desteptarea primaverii. Calatoreste la Paris, Londra, Zürich si Berlin. In 1895, o editura din München ii publica o noua piesa: tragedia Spiritul Pamantului. Un an mai tarziu, fondeaza revista Simplicissimus, in care publica sub diverse pseudonime. In aceeasi perioada, incepe o relatie cu Frida Strindberg, nimeni alta decat sotia marelui dramaturg scandinav – relatie din care, un an mai tarziu, i se naste primul fiu: Friedrich Strindberg-Wedekind. In 1898 are loc, la Leipzig, premiera cu Spiritul Pamantului. Urmarit din cauza unei satire la adresa imparatului, fuge in Elvetia. In anul urmator, revine in Germania, sperand ca incidentul a fost dat uitarii. Este arestat si face sase luni de detentie la Königstein. In 1901, devine pentru din nou tata, mama celui de-al doilea fiu al sau fiind camerista familiei. Intre 1902-1908 e cabaretist si actor, in special in spectacole cu propriile sale piese. In 1904 vede luminile rampei Cutia Pandorei. Volumul cu piesa respectiva este confiscat de cenzura pentru imoralitate. Va dura doi ani pana cand un tribunal ii declara nevinovati pe editori si pe autor. In 1906, Wedekind se casatoreste cu actrita Tilly Newes, cu care va avea doua fete. In 1906, Desteptarea primaverii e pusa in scena la Berlin de catre celebrul Max Reinhardt. Frank Wedekind este cel mai jucat dramaturg al vremii. Urmeaza alte premiere cu piese care consolideaza celebritatea scriitorului. Inceputul celui de-al Doilea Razboi Mondial ii prilejuieste un discurs cu tenta nationalista, intitulat Germania aduce libertatea. Moare la München, pe 9 martie 1918.
Titlurile celor mai semnificative dintre scrierile lui: Kinder und Narren (Copii si nebuni), drama, 1890; Frühlings Erwachen (Desteptarea primaverii), drama, 1891; Der Liebestrank (Elixirul iubirii), drama, 1891; Erdgeist (Spiritul Pamantului), drama, 1895; Die Fürstin Russalka (Printesa Rusalka), poezii, povestiri, pantomime, 1897; Der Kammersänger (Tenorul), drama, 1897; Der Marquis von Keith (Marchizul von Keith), drama, 1901; So ist das Leben (Asa e viata), rebotezata ulterior Der König Nicolo oder So ist das Leben (Regele Nicolo sau Asa e viata), drama, 1902; Die Büchse der Pandora (Cutia Pandorei), drama, 1904; Totentanz (Dans macabru), drama, 1905; Musik (Muzica), drama, 1907; Die Zensur (Cenzura), drama, 1908; Der Stein der Weisen (Piatra filosofala), piesa intr-un act, 1909; Bismarck, drama, 1914/15; Herakles, poem dramatic, 1916/17.
Traducere de Victor Scoradet.