Descriere - Talcuire la Sfantul Maxim Marturisitorul- Capete despre dragoste (necartonata)
"Doreste si tu, pentru o clipa, cele spuse de Sfantul Maxim, si vei vedea cum ti se va schimba si ti se va lumina fiinta! Doreste pentru o clipa, si vei intelege de indata cat de usor este!E cu putinta ca Dumnezeu sa ne pretinda lucruri grele? E cu putinta sa ne incarce cu poveri? (...) Ca sa ne poata spune: "Iubirea este plinatatea, iubirea este desavarsirea, iubirea ne uneste cu Dumnezeu", inseamna ca iubirea este cel mai usor lucru"
Arhimandrit Emilianos Simonopetritul
Toate capetele despre iubire ale Sfantului Maxim se inspira din viata de zi cu zi a omului si din tainica nunta a lui Dumnezeu cu fiecare suflet; de aceea au o expresie pur nuptiala. Autenticitatea iubirii fata de Dumnezeu are legatur a cu trasaturile de legalitate, de statornicie si de credinciosie din casatorie. Cel care Il iubeste in mod autentic pe Dumnezeu este cel care nu introduce in viata sa "divortul" cu Dumnezeu, adica nu aduce o a treia persoana sau vreun alt lucru care intervine si anuleaza credinciosia conjugala dintre sufletul sau si Dumnezeu.
Cel care Il iubeste in mod autentic pe Dumnezeu, acesta se si roaga intotdeauna neimprastiat. Iar cel ce se roaga intotdeauna neimprastiat, acesta Il si iubeste in mod autentic pe Dumnezeu. Dar cel care are mintea tintuita de ceva din cele pamantesti, acela nu se roaga neimprastiat.
Patimile care stapanesc mintea o leaga de lucrurile materiale si dupa ce au despartit-o de Dumnezeu, o fac sa se indeletniceasca cu ele. (II, 3)
Cel ce a lepadat iubirea de sine, maica patimilor, le leapada usor, cu ajutorul lui Dumnezeu, si pe celelalte, precum mania, intristarea, pomenirea raului si celellalte. Iar cel stapanit de catre prima e ranit, chiar si fara sa vrea, de cea de-a doua. Iar iubirea de sine este patima fata de trup. (II, 8)
Cand mintea incepe sa inainteze in iubirea lui Dumnezeu, atunci incepe si demonul hulei sa o ispiteasca si sa-i strecoare astfel de ganduri cum nimeni dintre oameni, ci numai diavolul, care este urzitorul acestora, poate nascoci. (II, 14)
Toate cuvintele Domnului cuprind patru lucruri: poruncile, dogmele, amenintarile, fagaduintele. (II, 24)
Mintea, cand implineste bine faptuirea, inainteaza in chipzuinta. Iar cand implineste bine contemplatia, inainteaza in cunostinta. Insusirea celei dintai este sa-l duca pe cel ce se lupta la discernamantul dintre virtute si rautate, iar a celelilalte este sa-l duca pe cel partas de ea la ratiunile despre cele netrupesti si trupesti. (II, 26)