Descriere - Structuri adjectivale in versiunile neotestamentare romanesti
ANDREA-DIANA POPA SAVU, nascuta la data de 12 mai 1997, a absolvit Colegiul National "lenachita Vacarescu" din Targoviste, profilul Stinte Sociale. A urmat apoi cursurile Facultatii de Stinte Politice, Litere si Comunicare a Universittii "Valahia", specializarea Limba si literatura romana - Limba si literatura engleza, in 2015-2018, pe care le-a incheiat ca sefa de promotie. A finalizat ulterior masterul "Multilingvism si interculturalitate in context european" al aceleiasi facultati (2018-2020), tema lucrarii de disertatie find modalitatile eficiente pentru invatarea limbilor straine. Intre anii 2020-2023 a urmat stagiul de doctorat, la Universitatea "Ovidius" din Constanta, sub conducerea Prof. univ. dr. Petre Gheorghe Barlea. Teza, sustinut in 2023, a vizat prezentarea evolutiei istorice a subsistemului adjectival in limba romana scris, reflectat in texte religioase romanesti din perioada cuprina intre secolul al XVII-lea si secolul al XX-lea.
In prezent, este profesor de limba si literatura romana in invatamantul preuniversitar.
A participat la numeroase manifestri stintifice de profil si a publicat mai multe studii in revistele de specialitate, precum DICE, si in volume colective (Cultura si Comunicare; Studii de didactica etc.).
"Premisa de la care s-a pornit vizeaza legatura strans dintre traducerile biblice si evolutia limbii romane literare. Mai precis, se consider ca aceast evolutie s-a bazat, intr-o proportie covarsitoare, cel putin in primele secole de cultura scris romaneasca, tocmai pe aceste texte, talmacite pentru cititorii din spatiul spiritual romanesc din izvoare diverse - de la cele originale ebraico-aramaice si grecesti (pentru VT, respectiv NT), pana la textele intermediare latinesti, slavonesti, maghiare, germane, franceze etc.
Este logic sa vedem aici o permanent confruntare intre formele din aceste limbi strine si disponibilitatile limbii romane si sa presupunem ca au existat influente in construire unor structuri gramaticale potrivite pentru transmiterea unor texte cu puternica incarcatura ideatica, recte dogmatic.
Adjectivul ocupa un loc important in aceste constructii, dearece tocmai natura textelor impune nenumarate judecati de valoare, aprecieri subiective si relativ obiective, adica tocmai natura clasei lexico-gramaticale care desemneaza aprecieri calificative si relationale." - Petre Gheorghe Barlea