Descriere - Simbolismul corpului uman
Simbolismul corpului uman este o lucrare clasica in cercurile esoterismului francez. Doamna Annick de Souzenelle, un terapeut crestin ortodox care a studiat matematica si teologia si a fost profund influentata de psihologia lui C.G. Jung, se consacra spiritualitatii crestine, in tainele careia descopera insusi sensul existentei umane. Pentru doamna de Souzenelle mythos-ul crestin este o cale vie spre realizarea potentialului uman, dar o cale al carui limbaj a fost uitat. Aceasta carte reprezinta un studiu fascinant si elaborat, care incearca se readuca la viata mitul, aplicand simbolismul limbii ebraice la intelegerea Bibliei si, in mod special, a referintelor foarte numeroase la corpul uman care apar in textul sacru. Deloc intamplator, autoarea are revelatia semnificatiei Arborelui Sefirotic – Arborele Vietii din filosofia cabalistica –, ca model arhetipal al corpului uman, descriind de fapt o autentica cale spirituala spre unirea cu divinul. Este o carte cu profunde implicatii, bogata in paralele mitologice si interpretari in spirit cabalistic ale textului biblic.
"Miturile sunt aici, patrimoniul nostru sacru e imens, dar nu stim sa-l descifram, nu i-am trait niciodata cu adevarat limbajul sau, mai exact, i-am coborat limbajul la nivelul trairii noastre banale, in loc sa ne lasam purtati de el pe planurile noi de constiinta unde ne invita. Procedand astfel, considerandu-l infantil, l-am eliminat din lucrarile noastre stiintifice. Si ne aflam in punctul unde, stiinta impunandu-ni-se ca singurul cadru de referinta legitim si securizant, am eliminat limbajul mitului din insasi inima vietii noastre.”
"Corpul vorbeste, traieste; el transmite cerinta de crestere a nucleului fiintei cuprins in fiecare dintre celulele sale menite a-i elibera energia. Finalitatea sa este ?corpul divin?, modelul sau, care i s-a aratat lui Moise si a carui imagine acesta din urma ne-a transmis-o sub forma Arborelui Sefirotic.”
"Caci purtam in noi aceasta ?obarsie unica si necunoscuta". Necunoscuta, pentru ca tine de fiinta noastra profunda, de zonele adanci unde nu ajungem decat prin nasteri interioare, prin zamislirile sinelui de catre sine, care vor face obiectul studiului ce urmeaza; corpul nostru le este program si unealta, dar si obarsie care razbate uneori in cuvantul profetului, in cantul poetului sau in limbajul voalat al inconstientului.”
Annick de Souzenelle
CUPRINS
Prefata 5
Introducere 7
Cap. I. "Mi” si "Ma” sau interiorul si exteriorul lucrurilor 16
Cap. II. Simboluri si mituri. Aspectul simbolic al limbii ebraice 22
Cap. III. De la spada la pomul vietii. Binele si raul 28
Cap. IV. De la Pomul Vietii la Arborele Sefirotic 39
Cap. V. De la Arborele Sefirotic la schema corporala 47
Corpul Omului, imagine a "Corpului Divin” 48
Lumea interioara si lumea exterioara a Omului 50
Structura corpului dupa desenul Arborelui Sefirotic 53
Cap. VI. Cele doua parti ale corpului. Coloana vertebrala 70
Cap. VII. Malkut I. Picioarele 85
Picioarele Omului sunt ranite 90
Oedip sau piciorul umflat 98
Ahile sau piciorul vulnerabil 107
Iacov sau "Calcaiul divin”. Vindecarea ranii 108
Hristos spala picioarele ucenicilor sai 113
Cap. VIII. Malkut II 115
Genunchii 115
Gambele 122
Cap. IX. Yesod – Sexualitatea – Circumcizia 124
Circumcizia 130
Procreatia fata cu creatia 134
Cap. X. Triunghiul Hod–Netzach–Yesod sau plexul urogenital 138
Potopul 144
Trecerea evreilor in Egipt 154
Labirintul din Cnossos 161
Cap. XI. Trecerea prin "Poarta Oamenilor” 172
Lupta lui Iacov cu ingerul 172
Botezul lui Hristos sau reintoarcerea energiilor 177
Ispitirea lui Hristos in desert. Trecerea prin "Poarta” pentru fiecare dintre noi 180
Pozitia corporala legata de trecerea prin "Poarta Oamenilor" 202
Taina mortii traita inainte si dupa trecerea prin "Poarta Oamenilor” 204
Cap. XII. Dupa trecerea prin "Poarta Oamenilor”: viata corpului in Patrulaterul Din-Chesed-Hod-Netzach 210
Rinichii 211
Osul si sangele 223
Ombilicul si inima 237
Forja 246
a) Stomacul 246
b) Focul 248
c) Ficatul 249
d) Vezica biliara 252
e) Pancreasul 253
f) Splina 256
g) Inima 259
h) Plamanul 262
Cap. XIII. Marea Opera: lucrarea de cununie cu tarana-mama sau faza neagra a operei 266
Istoria lui Iov 266
Iona 281
Coborarea in infern in miturile grecesti 284
Infernul din "Bardo-Thödol” 290
Infernul schizofrenicului 292
Suferinta 295
Coborarea lui Hristos in infern 296
Cap. XIV. Trecerea prin "Poarta Zeilor”. Faza alba a operei 300
Vulturul. Mainile – Umerii – Claviculele 300
Dante: Paradisul 310
Mitul lui Prometeu 312
Falsa "Faza Alba a Operei” sau cucerirea Lanii de Aur 317
Invierea lui Hristos. Slava trupului 323
Cap. XV. Accesul in triunghiul superior Keter–Chokhmah–Binah. Gatul – cele sapte vertebre cervicale si cele noua ierarhii angelice – tiroida – bulbul rahidian 330
Cap. XVI. Urechea si limba – Ascultarea si cuvantul
Faza rosie a operei 336
Urechea 340
Gura 356
Saliva 358
Cap. XVII. Dintii 360
Cap. XVIII. Nasul si obrajii 367
Cap. XIX. Ochii 373
Povestea lui Tobit 375
Ochiul frontal: smaraldul 381
Lacrimile 383
Cap. XX. Craniul 385
Creierul 385
Cerebelul 389
Fruntea – Cornul 391
Parul si coroana 395
Cap. XXI. Nimbul 402
Concluzie 408
Dupa treizeci de ani – Postfata la editia a II-a in limba romana 411
Corpul si carnea 415
Sangele – simbolismul globulei albe 422
Simbolismul maduvei spinarii 428