Descriere - Shin. Mintea universala
De-a lungul unui intreg sir de Patriarhi, de la Buddha Gautama pana la Bodhidharma, niciunul dintre acesti maestri iluminati nu a predicat vreodata altceva decat (despre) Mintea Universala, cunoscuta si sub numele de Unicul Vehicul al Eliberarii. Prin invataturile concise si ferme, ei ne spun ca si de am cauta prin tot universul, nu vom gasi niciodata un alt vehicul.
Abandonand orice gand de a cauta ceva, mintea trebuie sa ramana nemiscata ca o piatra pentru a gasi drumul spre Poarta. Mila inseamna a nu concepe ca exista un buddha care cauta Iluminarea, iar compasiunea inseamna a nu concepe ca fiintele simtitoare cauta Eliberarea. Intregul univers vizibil este Buddha! Contempland orice picatura de apa, contemplam natura tuturor apelor din univers; pastrand practica si credinta intr-un singur principiu descoperim ca si toate celelalte cai si principii sunt identice. Mintea Universala
este o existenta care nu e existenta, o nonexistenta care cu toate astea exista. Adevarul etern este singura calitate a acestei invataturi si de aceea e atat greu de acceptat.
Practica si invataturile din Calea Mintii Universale sunt redate concis si cu mare claritate in aceasta carte, sub forma dialogului dintre maestrul Huang Po si novicele practicant: neluand aparentele exterioare drept realitate, ocolind eroarea de a gandi in a fost, este sau va fi, nedand atentie deosebirilor intre "acesta” si "acela”, fara a mai imparti fenomenele in placute si neplacute, fara sa rumegam lucrurile in minte la nesfarsit, practicand controlul mintii asezati in postura corecta, ramanand perfect linistiti fara sa permitem mintii sa ne tulbure, aceasta numesc maestri Ch'an (Zen)... Eliberare.
"Natura insasi a Marii Cai este lipsa oricarei opozitii. Bodhidharma a fost ferm convins ca menirea noastra e de a fi una cu substanta reala a universului in aceasta viata! Mintea si ?substanta? aceea nu difera catusi de putin – substanta aceea este Mintea. Ele nu pot fi separate.”
"Bodhi (Iluminare) nu e o stare. Buddha nu a ajuns la ea. Fiintele simtitoare nu duc lipsa de ea. Nu poate fi atinsa cu trupul sau cautata cu mintea. Toate fiintele simtitoare sunt de pe acum una cu Bodhi.”
"Ce arbore, ce Iluminare, badie? Ce oglinda? Nici rama nu are! Cum intrinsec totul este Vid Pe ce sa se puna praf si murdarie?”
"Trebuie sa te indepartezi de doctrinele despre existenta si nonexistenta, caci Spiritul e ca Soarele, pururea in vid, stralucind de la sine, stralucind fara a avea intentia sa straluceasca. Asta nu e ceva ce se poate realiza fara efort, insa, cand vei ajunge sa nu te mai atasezi de absolut nimic, vei actiona intocmai cum actioneaza un buddha. Asta inseamna, intr-adevar, sa actionezi potrivit indemnului: ?Dezvolta o minte care sa nu se sprijine pe absolut niciun lucru?.”
"Ceea ce se numeste suprema si desavarsita intelepciune stie ca in realitate nu e nimic de realizat.”
Huang Po
CUPRINS
Cuvant-inainte (de Etiènne Zeisler) 7
Nota editorului 11
Prefata lui P'ei Hsiu 13
PARTEA I
Cronica Chun Chou a Maestrului Zen Huang Po
O culegere de predici si dialoguri notate de P'ei Hsiu in
timpul sederii in orasul Chun Chou 19
PARTEA II
Cronica Wan Ling a Maestrului Zen Huang Po
O culegere de convorbiri, predici si intamplari notate
de P'ei Hsiu pe vremea carmuirii sale in prefectura Wan Ling 67
Intamplarile 97
Anexa A
Glosar de termeni chinezi si sanscriti 141
Anexa B
Predica a lui Huang Po 151
Anexa C
Transmiterea Zenului in India si China 153
Scoala Soto 153
Transmiterea Zenului Soto in Japonia 153