Descriere - Secretul unui storyteller
De la vorbitori TED la businessmeni faimosi: de ce unele idei prind, iar altele nu
Secretul unui storyteller / The Storyteller Secret de Carmine Gallo este despre povestile pe care le spui pentru a avansa in cariera, pentru a ridica o companie, pentru a prezenta o idee si pentru a-ti duce visurile de pe taramul imaginatiei pe cel al realitatii. La finalul cartii vei obtine un tablou complet a ceea ce reprezinta in conceptia lui Carmine Gallo caracteristicile esentiale ale unui storyteller de succes.
Este vorba mai exact despre arta de a spune povesti transformatoare, adica acel gen de povesti care consolideaza increderea, stimuleaza vanzarile si inspira oamenii sa aiba vise marete, pentru ca, potrivit specialistilor in neurostiinte creierul uman este configurat pentru povesti. Paginile cartii iti vor intermedia totodata "intalnirea” cu unii dintre cei mai mari storytelleri de brand din timpurile noastre (peste 50 la numar) precum: Papa Francisc, Richard Branson, Howard Schultz, Sheryl Sandberg, Malala Yousafzai, Mark Burnett, Oprah Winfrey, Elon Musk, Tony Robbins, Steve Jobs si altii.
Carmine Gallo, autorul bestsellerului The Presentation Secrets of Steve Jobs (Secretele prezentarii in opinia lui Steve Jobs), este consilierul in comunicare al celor mai admirate branduri din lume. Fost reporter principal de stiri si corespondent pentru CNN si CBS, Gallo este un orator popular, care a lucrat cu directori executivi de la Intel, Cisco, Chevron, Hewlett-Packard, Coca-Cola, Pfizer, etc, si care semneaza editorialul "My Communications Couch” ("Consilierul meu in comunicare”) de pe Forbes.com.
Descopera asadar in randurile ce urmeaza secretele povestilor care functioneaza, dar si pe autorii lor, care sunt:
"vizionari si oameni care si-au asumat riscuri, oameni care si-au perfectionat arta de a spune povesti si ne inspira sa traim o viata mai buna. Unii ne fac sa radem. Unii ne fac sa gandim. Altii ne fac sa ne schimbam. Prin spunerea cu pricepere a unor povesti care informeaza si provoaca, ei cladesc companii, fac lumea sa progreseze si ne determina sa ne simtim de parca am putea si noi sa facem imposibilul.”
Si mai ales, invata sa spui o poveste, pentru ca, dupa cum spune Carmine Gallo:
"In urmatorii 10 ani, capacitatea de a-ti spune convingator povestea va fi decisiva – unica si cea mai mare abilitate – pentru a te ajuta sa iti indeplinesti visurile. Deoarece urmatorul deceniu este cel mai promitator pe care l-a cunoscut civilizatia vreodata, povestea pe care ti-o spui tie si povestea pe care le-o spui celorlalti iti vor descatusa potentialul si, foarte posibil, vor schimba lumea. Nu este momentul sa-ti impartasesti si tu povestea?”
PARTEA I: STORYTELLERI CARE NE APRIND UN FOC INTERIOR
In aceasta prima parte a cartii vei face cunostinta cu acei povestitori care prin ceea ce spun si ceea ce fac au puterea sa ne inspire si sa ne determine si pe noi la randul nostru sa fim mai buni. Este vorba despre:
Steve Jobs - unul dintre cei mai buni storytelleri ai epocii moderne. Secretul care a stat la baza succesului povestilor lui a fost pasiunea. Iar daca nu ai gasit inca o definitie indeajuns de buna a cuvantului pasiune in mintea ta, autorul iti ofera una prin intermediul vocii lui Chris Gardner, barbatul interpretat de actorul Will Smith in filmul The Pursuit of Happyness (In cautarea fericirii):
"Secretul succesului este sa gasesti ceva ce iti place sa faci atat de mult, incat abia astepti sa rasara iar soarele, ca sa-l faci din nou”.
Vei afla modul inteligent in care producatorul unor emisiuni populare de televiziune precum: Survivor, The Apprentice, The Voice sau The Bible - Mark Burnett vindea tricouri pe o bucata de gard inchiriat din Venice (California) creand povesti adaptate publicului caruia i se adresa, dar si cum cu ajutorul acestui mic "mestesug” a ajuns, la scurt timp dupa emigrarea in America, milionar. Modul in care Mark Burnett a sustinut prezentarea vietii sale in fata directorului CBS pentru a-i vinde drepturile de difuzare a emisiunii Survivor este o adevarata lectie despre cum faci ca povestea ta sa mearga la sigur.
Tot in acest capitol vei descoperi povesti frumoase despre:
Cum si-a depasit frica de vorbitul in public pastorul Joel Osteen.
Cum si-a regasit inspiratia pierduta Sting si unde a gasit noi povesti de spus in cantecele sale?
De ce au avut atat de mult succes povestile puse pe note ale lui Bruce Springsteen sau cele ale lui Jon Bon Jovi?
Care este secretul succesului extraordinar al lui Tony Robbins si de ce atat de multi oameni se regasesc in povestile lui?
Care este povestea lui Oprah Winfrey si cum a refuzat sa adauge in ea lucruri dictate de altii, atunci cand nu i-a mai placut cum "suna”?
De unde a pornit Howard Schultz, omul din spatele "imperiului” Starbucks si ce poveste a avut in minte atunci cand a inceput construirea lui?
Ce fel de povesti aprind pasiunea publicului si ce ii determina pe oameni sa treaca la actiune in viziunea lui Peter Guber?
Partea a II-a: STORYTELLERII CARE EDUCA
Dupa ce am cunoscut in capitolul anterior storytelleri capabili sa trezeasca emotii puternice, in acest capitol vom face cunostinta cu acei povestitori care pot educa oamenii prin povestile lor inspirate. Tot aici vei intelege ca a educa nu inseamna doar cifre, date si adevaruri.
Aceasta a II-a parte a cartii este, printre altii, despre:
Bryan Stevenson - maestrul persuasiunii - si secretul povestilor sale care captiveaza publicul in asa masura incat il determina sa ia atitudine chiar si fara a i se cere acest lucru. Descopera formula succesului sau si aplic-o pentru a-ti spune propriile povesti de succes.
"O poveste convingatoare cu un factor declansator emotional ne modifica chimia creierului, facandu-ne mai increzatori, mai intelegatori si mai deschisi in fata ideilor”, potrivit specialistului in neurostiinte Paul Zak. Nu uita, datele furnizeaza informatii. Povestile educa adaugand suflet datelor si astfel ii obliga pe oameni sa isi reconsidere convingerile la care tin foarte mult.”
Bill Gates si paharul cu apa pe care l-a baut starnind o adevarata isterie mediatica, pentru ca apa bauta nu era orice fel de apa. Sau discursul miliardarului de la TED din 2009 care a facut senzatie datorita abordarii inedite.
Aceasta a doua parte este despre incalcarea asteptarilor publicului in povestile noastre, pentru ca asta ii fascineaza intotdeauna pe oameni si ii mentine dornici sa afle mai mult. Carmine Gallo ne ofera cateva exemple de indivizi care au incalcat asteptarile publicului si s-au bucurat de un succes neasteptat: Steve Jobs la prezentarea iPhone-ului din 2007 sau Nicholas Sparks si minunata lui poveste din romanul sau The Notebook (Jurnalul).
Adam Levine si extraordinarul sau succes in muzica in ciuda bolii de care sufera, o boala din cauza careia anii sai de scoala au fost foarte grei.
Dr. Ed Hallowell si capacitatea lui extraordinara de a explica prin cuvinte foarte simple si pe intelesul tuturor ce inseamna o boala precum ADHD-ul, folosindu-se de puterea analogiei.
Cat de importante au fost contranaratiunea si povestile personale pentru a-i face pe parinti sa inteleaga ca vaccinul anti-rujeolic salveaza vieti si ca nu exista dovezi concludente care sa arate legatura dintre el si aparitia autismului la copii. Vei vedea cum povestile personale si vii insufla viata produselor si ideilor, fie ca este o idee de casti noi sau de dresuri noi, dar si cum a reusit sportiva paralimpica Mami Sato sa aduca Jocurile Olimpice de Vara din 2020 in Japonia printr-un discurs foarte emotionant.
Sir Ken Robinson si povestea din spatele celui mai popular discurs din toate timpurile de la TED, care a strans pana in prezent peste 32 de milioane de vizualizari: "Do Schools Kill Creativity?” ("Scolile ucid creativitatea?”) sau despre cum poti provoca rasul audientei si fara sa fii o persoana amuzanta.
Comicul Conan O'Brien si creatorul primului videoblog despre vinuri Gary Vaynerchuk si secretul care a stat la baza succesului incredibil al degustarii lor de vinuri, devenita virala.
Danny Meyer si pasiunea lui pentru gatit care l-a transformat in proprietarul unora dintre cele mai apreciate restaurante din New York. Insa nu doar pasiunea a stat la baza succesului sau ci si faptul ca a stiut sa ii faca sa se simta deosebiti pe clientii sai, pentru ca in afaceri, la fel ca in viata, este vorba despre cum ii faci pe oameni sa se simta.
Partea a III-a: STORYTELLERI CARE SIMPLIFICA
Povestile despre oameni de succes si modul in care au reusit sa faca lucruri marete in viata folosindu-se de talentul lor nativ, sau educat prin exercitiu de a spune povesti sau de a crea branduri care sa spuna povesti, continua in acest capitol cu istoriile povestitorilor care stiu sa simplifice. Vei afla aici povestile lui:
Sir Richard Branson – care a rezumat foarte concis ideea acestui capitol: "complexitatea iti este dusman. Orice neghiob poate sa faca ceva complicat. E greu sa faci ceva simplu”.
Jorge Mario Bergoglio, cunoscut azi ca Papa Francisc, care are el insusi o poveste captivanta si care stapaneste pe deplin arta spunerii de povesti simple capabile sa ii atraga pe oameni si sa fie retinute pentru mult timp.
Giada De Laurentiis, fiica celebrului producator de film Dino De Laurentiis care a facut din mancare "paleta pe care isi spune povestea”. Capacitatea ei de a simplifica a ajutat-o sa demistifice povestea bucatariei italiene in cinci emisiuni de televiziune pe Food Network si sapte carti dintre care aproape toate au ajuns numarul unu in topul bestsellerurilor New York Times. Ea a inteles, ceea ce toti storytellerii ar trebui sa inteleaga astazi, si anume, faptul ca, durata atentiei publicului este tot mai scurta de la o zi la alta.
Chris Hadfield si visul lui din copilarie de a deveni astronaut care s-a transformat cativa ani mai tarziu in realitate, iar asta in mare parte si datorita extraordinarului sau talent de povestitor.
Elon Musk si marele lui vis de a construi o naveta spatiala cu care oamenii obisnuiti sa poata calatori in spatiu. In ciuda faptului ca Elon Musk este unul dintre cei mai inteligenti inventatori de pe planeta, atunci cand explica tehnologia pentru consumatori, foloseste un limbaj pe care si un copil de clasa a sasea poate sa il inteleaga.
Charles Michael Yim si istoria Breathometer, inventia pentru care a obtinut o finantare mai mare decat spera datorita modului in care a spus povestea.
PARTEA A IV-A: Storytelleri care motiveaza
Dupa ce ai cunoscut storytellerii care aprind un foc interior, dupa ce te-ai lasat fascinat de cei care educa, dar si de cei care simplifica, cu siguranta ca arzi de nerabdare sa ii cunosti pe cei care motiveaza. Acestia au puterea de a ne motiva pe noi, restul, sa visam la scara mai mare si sa obtinem tot ceea ce suntem capabili sa realizam. Iata-i pe doar cativa dintre ei:
Dr. Rich Guerra si povestea adevarata pe care a creat-o la spitalul Walnut Hill din Dallas, studiind tehnicile de ospitalitate ale marilor lanturi hoteliere precum Marriott si ghidandu-se dupa principiul:
"Hai sa ne gandim la ce facem in medicina. Suntem aici la inceputul vietii. Suntem aici la sfarsitul ei. Noi imbogatim viata. Este esenta a tot ceea ce facem”.
Howard Leonhardt si capacitatea lui de a-i motiva pe angajati prin povestile lui despre ce inseamna sa activezi in domeniul "salvarii de vieti, al daruirii unui timp in plus oamenilor, pentru a-l petrece cu familiile lor”.
"Chiar daca medicina inseamna numai elemente reale si date, forta motrice care ii motiveaza pe oameni (salariati, investitori, clienti) este povestea umana din spatele a ceea ce fac. ”
Oliver Sacks - doctorul care a descoperit L-dopa, o varianta a dopaminei, ca tratament pentru pacientii ramasi blocati in stare catatonica timp de decenii, si capacitatea sa de a vedea povesti in jurul lui, nu simple cazuri ale unor pacienti suferind de niste boli.
Steve Wynn – omul care a construit Las Vegas-ul modern si cat de importante au fost povestile pe care le-a spus in bunul mers al afacerilor lui hoteliere. Potrivit lui, stima de sine este cea mai puternica forta din univers, prin urmare, crede el:
"Daca poti sa faci pe cineva sa se simta bine in propria piele, te va indragi pentru asta. Iti va fi loial. Daca faci pe cineva sa se simta excelent in propria piele, ai dat lovitura. Este o reusita absoluta in relatiile umane”.
Southwest Airlines si povestea succesului acestei companii, precum si lectia predata de ea tuturor celorlalti lideri care isi doresc ca afacerea lor sa devina o poveste de succes:
"Liderii de succes creeaza o cultura a calitatii prin povesti care dau viata scopului companiei. Impartasirea publica a acelor povesti declanseaza o cruciada.”
Amy Purdy si puterea ei extraordinara de a se reinventa dupa ce si-a pierdut ambele picioare de la genunchi in jos din cauza meningitei. Ce a ajutat-o? O intrebare: Daca viata mea noua ar fi o carte si eu as fi autoarea ei, cum as vrea sa se desfasoare povestea?
Adam Braun si minunatul sau proiect Pencils of Promise care s-a nascut probabil in momentul in care l-a intrebat pe un copil:
"Daca ai putea avea orice pe lume, ce ti-ai dori?”
Iar copilul i-a raspuns:
"Un creion.”
Pete Frates si dureroasa poveste care sta la baza provocarii galetii de apa cu gheata.
Winston Churchill si talentul sau de povestitor care a purtat Marea Britanie si pe aliatii sai prin cea mai mare criza pe care a cunoscut-o vreodata lumea si despre care primarul Londrei - Boris Johnson - avea sa scrie cateva zeci de ani mai tarziu: "Churchill a demonstrat ca arta retoricii poate salva omenirea.”
PARTEA A V-A: Storytelleri care lanseaza miscari
Nu sunt multi oamenii care pot prin convingerile lor si prin pasiunea lor sa ii insufleteasca si pe altii sa ia atitudine si sa devina parte din schimbarea pe care si-o doresc in lume. In randurile ce urmeaza ii vei cunoaste insa pe cativa dintre cei care au lansat miscari sociale prin extraordinara lor forta de convingere. Ii vom aminti doar pe cativa dintre ei:
Martin Luther King Jr si povestea "Discursului visului” - cel mai bun discurs al secolului XX – in care, o mica improvizatie a schimbat soarta intregului discurs. Cuvintele "Am un vis” nu se afla in copia originala a discursului!
Sheryl Sandberg si povestea din spatele succesului cartii sale "Lean In” care le incurajeaza prin sinceritatea ei si pe celelalte femei sa fie deschise si sincere cu privire la povestile lor.
Pooja Sankar si instrumentul pentru studenti intitulat Piazza creat cu scopul de a-i ajuta pe studenti sa invete de la colegii si profesorii lor, mai ales pe cei mai timizi asemenea ei. Vei afla astfel ca liderii nu muta muntii din loc cu gramezi de date. O fac fiindca ofera publicului o parte din inima lor.
"Vreau ca Piazza sa fie un remediu pentru studentii carora nu li se ofera spatiul intelectual, libertatea sau sprijinul de a-si implini potentialul educational si dorinta de a invata. Si vreau ca Piazza sa le permita profesorilor sa aiba un impact pozitiv si personal asupra mai multor studenti. Piazza este conceput sa ii conecteze pe studenti, asistenti si profesori, asa incat fiecare student sa poata primi ajutor atunci cand are nevoie – chiar si la ora 2 dimineata.”
Malala Yousafzai - cea mai tanara castigatoare a Premiului Nobel pentru Pace - si celebrul ei discurs de la ONU in care a atras atentia asupra milioanelor de fete din toata lumea carora li se refuza accesul la educatie. A primit aplauze la scena deschisa si a initiat o miscare globala pentru a descatusa potentialul tinerelor fete.
***
Acestia sunt doar cativa dintre storytellerii pe care ii vei intalni in aceasta carte pe care ti-o recomand cu toata convingerea. Daca vrei sa te delectezi cu povestile frumoase, dar mai ales, cat se poate de adevarate ale lumii moderne, "Secretul unui storyteller” este lectura perfecta. Si nu uita ca:
"Poti sa iti implinesti pe deplin potentialul numai atunci cand iti gasesti adevarata cale si te simti bine in pielea ta. Storytellerii din aceasta carte si-au acceptat cu totii trecutul, au dezvaluit comoara pe care o tineau inauntrul lor si si-au folosit talentele pentru a-si crea propriile povesti. Astfel ne-au captivat imaginatia, ne-au mers la suflet si ne-au inspirat sa visam mai mult decat ne-am fi putut imagina.
Sa spui o poveste nu e ceva ce faci. Sa spui o poveste este ceea ce esti si in fiecare dintre noi se afla un povestitor. Povestea ta poate sa schimbe lumea. Las-o sa iasa la lumina.”