Descriere - Rolul culturii in managementul invatamantului primar
In procesul transformarilor care au loc in societatea contemporana, un rol aparte ii revine culturii organizationale. Fiind un factor ce determina succesul activitatii organizatiei, cultura reprezinta un element esential, indispensabil pentru progresul social. Domeniul de studiu al culturii organizationale are o istorie relativ recenta, termenul
incepand sa fie utilizat pe larg in anii `80 ai secolului al XX-lea. Interesul fata de cultura organizationala se explica
prin faptul ca la etapa actuala comunitatea mondiala este marcata de asemenea procese de anvergura ca globalizarea economiei si informatizarea societatii, ceea ce a condus la aparitia unor noi forme si metode de organizare a activitatii umane. Ritmul schimbarilor tehnologice impune noi cerinte fata de practicile organizatiilor si oamenii care activeaza in cadrul lor. In aceste conditii, organizatia economica se centreaza mai mult pe cunostinte si comunicare decat pe control si ierarhie administrativa. Noile tehnologii presupun pozitionarea potentialului uman pe primul plan, fiind reconsiderata si tehnologia organizationala, in structura careia exista nu numai norme si reguli formale, dar si proceduri informale. Cunoasterea de catre personal a legilor, normelor, procedurilor informale, creeaza conditii pentru realizarea anumitor verigi din lantul tehnologic. Totalitatea valorilor, procedeelor, normelor de comportament, acceptate intr-o organizatie ca baza comuna de actiune, ajunge o dominanta a gandirii colective a grupului uman, prin intermediul careia el isi rezolva problemele de adaptare la mediul extern si de integrare interna. Uniunea Europeana, precum si comunitatea mondiala, cer reconstruirea institutiile in conformitate cu noile tendinte pe arena internationala. Necesita schimbari majore nu numai institutiile sociale formale, dar si cele informale: sistemul de valori si normele comportamentale. Instituirea unui stat democratic si a unei economii de piata depinde considerabil de realizarea schimbarilor in sistemul de valori, deoarece acestea vizeaza insasi existenta umana.
Schimbarile in sistemul de valori constituie conditia primordiala a succesului modernizarii, ele insa nu pot fi
realizate fulgerator, deoarece implica transformari fundamentale in constiinta indivizilor.
Actualitatea investigatiei rezida si in necesitatea racordarii teoriei stiintifice la fenomenele realitatii sociale.
Cercetarea teoretico-metodologica a specificului culturii organizationale va contribui la activizarea unor cercetari
empirice in domeniile sociologiei, antropologiei economice, psihologiei, politologiei, managementului.
CUPRINS
Capitolul I. Interferenta dintre cultura si organizatia scolara: abordari si perspective
I.1. Analiza filosofica a conceptului de cultura ca baza metodologica pentru cercetarea culturii organizationale din
invatamantul primar
I.2. Cultura organizatiei – element al culturii societatii
Capitolul II. Fundamentele teoretice ale culturii organizationale
II.1. Cultura organizationala – obiect de cercetare al stiintei manageriale din invatamantul primar
II.2. Esenta si functiile culturii organizationale din scoala
INCHEIERE
BIBLIOGRAFIE
Anul aparitiei: 2010
Nr.pagini: 107