Descriere - Reglementari canonice privind cantarea liturgica in Biserica Ortodoxa Romana
,,Lucrarea de fata intitulata Reglementari canonice privind cantarea liturgica in Biserica Ortodoxa Romana, prezentata ca teza de doctorat in teologie la disciplina Muzica Bisericeasca si Tipic de la Facultatea de Teologie ,,Andrei Saguna" a Universitatii ,,Lucian Blaga" din Sibiu, avand conducator stiintific pe P.C. Pr. Prof. Univ. Dr. Vasile Grajdian, titularul catedrei de Muzica Bisericeasca si Tipic, iar pana in iunie 2006, fiind indrumat in cursurile doctorale de vrednicul de pomenire Arhid. Prof. Univ. Dr. Ioan N. Floca, prezinta elemente de noutate prin tema abordata si efortul de a discerne fundamentul canonic-statutar-regulamentar al muzicii bisericesti.
a) Motivatie obiectiva - importanta si actualitatea temei rezulta din preocuparile legislative ale Bisericii in acest sens, care m-au determinat sa aleg si sa aprofundez o astfel de tema privind legitimitatea canonica a muzicii bisericesti. Raportul firesc intre muzica bisericeasca si legislatia bisericeasca canonica referitoare la muzica bisericeasca, neexplorat sau insuficient explorat pana in prezent, aduce in atentie o serie de aspecte deloc de neglijat atunci cand privim muzica bisericeasca o ramura a teologiei practice si din perspectiva canonica - prin canonic intelegand intreaga legislatie a Bisericii, bazata pe Sfintele Canoane.
Muzica bisericeasca, dincolo de fiintialitatea ei artistica, este asezata sub anumite reglementari, randuieli, reguli sau norme de catre autoritatea bisericeasca. Lucrarea de fata implineste tocmai aceasta cerinta evidentiind aspectele legale ale muzicii bisericesti. Indiferent de tehnicile prelucrarii sau ale valorificarii muzicii bisericesti, nu trebuie uitate ,,limitele canonice" ale cantarii liturgice din Biserica, pastrand traditia bisericeasca muzicala trasata inca din primele veacuri crestine.
Critica muzicala de specialitate nu trebuie sa piarda din vedere niciunul dintre aspectele legislative ale muzicii bisericesti, dandu-i acesteia o si mai mare valoare in contextul unei analize cat mai apropiate de adevar, cu conotatii stiintifice, masurand intreg complexul de tehnici muzicale din perspectiva legislativa sau, cu alte cuvinte, incercand sa aseze intreg actul muzical sub autoritatea bisericeasca sub care se afla aceasta. Stiintific, acest demers pune in valoare caracterul legislativ al cantarii bisericesti, urmarind ,,ascultarea" muzicii din Biserica sub semnul randuielilor canonice si, totodata, urmarind ,,invesmantarea" sa in istoria muzicala - cu ,,hainele" canonice firesti. Normele canonice ale Bisericii, intemeiate pe Revelatia divina si care reglementeaza legatura omului cu Dumnezeu sub aspect vazut, constituie temelia care sta la baza tuturor legiferarilor bisericesti cu caracter imperativ din Biserica. Toate aceste determinari reprezinta o baza reala de studiu, lucru pe care am incercat sa-l indeplinesc in lucrarea de fata si sub semnul caruia am pornit la studiu spre a evidentia o fundamentare a muzicii bisericesti din punct de vedere canonic.
b) Motivatie subiectiva - importanta subiectului din perspectiva personala. Fiind atras de studiul Dreptului canonic si, in egala masura, de cel al Muzicii bisericesti inca din timpul anilor de seminar, dorind sa studiez cu atentie toate reglementarile canonice ale acesteia si constatand multitudinea de probleme care decurg din acest studiu si care s-au impus a fi tratate, am ales acest subiect constientizand actualitatea sa din perspectiva implinirii actului liturgic sau a vietii liturgice - din care face parte si cantarea bisericeasca, practicata potrivit randuielilor canonice ale Bisericii. Aceasta preocupare m-a urmarit mult timp, incercand mereu sa argumentez canonic fiecare lucrare liturgica a serviciilor divine, iar, in mod special, cantarea bisericeasca