Manualul pentru uzul studentilor Protectia internationala a drepturilor omului reprezinta un instrument didactic care ofera o prezentare generala a mecanismelor internationale prin intermediul carora se asigura si realizeaza protectia drepturilor omului in lume si, totodata, sunt elaborate idei, criterii de evaluare si auto-evaluare a studentilor la aceasta materie.
Ce aduce nou acest instrument didactic? In primul rand este extrem de facil si aranjat intr-o maniera logica pentru a fi asimilata materia si a se forma o perspectiva asupra cadrului general de protectie internationala a drepturilor omului. In al doilea rand, in mod constant ideile de baza ale materiei sunt exemplificate prin referiri la contextul actual, in special acela privind situatia actuala din Ucraina, deoarece aceasta pune in discutie in mod radical necesitatea respectarii unor drepturi fundamentale, precum si o dinamica specifica a institutiilor internationale si a statelor, uneori extrem de ingenua.
Manualul cuprinde patru parti. Prima parte este descriptiva si sunt prezentate institutiile internationale cu atributii in domeniul drepturilor omului, caracteristicile fenomenului drepturilor omului si modul in care sistemul international de protectie a drepturilor omului interfereaza cu sistemele juridice clasice ale statelor si genereaza asigurarea protectiei propriu-zise. In partea a doua, sunt enuntate sintetic problematicile principale ale materiei prezentate in prima parte, enuntarea fiind de regula sub forma unor intrebari si raspunsuri. Aceasta componenta permite cadrelor didactice sa elaboreze subiecte pentru o eventuala examinare a studentilor si sa urmareasca principalele idei de evaluare; in acelasi timp permite studentilor sa asimileze mai usor materia prin exercitii si auto-evaluari. A treia parte cuprinde instrumentul international care constituie piatra de temelie a dreptului international al drepturilor omului; Declaratia Universala a Drepturilor Omului(1948). A patra parte, cuprinde traducerea unei hotarari a Curtii Internationale a Justitiei intr-una din cauzele oarecum recente si extrem de relevante in domeniul protectiei internationale deoarece priveste interpretarea Conventiei privind Genocidul intr-un context generat de razboiul din Ucraina. Cauza poate fi parcursa si analizata in cadrul orelor de seminar, urmarindu-se nu doar transmiterea unor idei juridice catre studenti ci in specal chestiuni care tin de etica si fundamentele filozofice ale fenomenului drepturilor omului, astfel incat sa se implineasca rolul profesorilor in a forma caractere iar nu simple bagaje informationale.
Autorii