Descriere - Predarea si invatarea in invatamantul superior. Aspecte teoretice si practice
Inspirata de actiuni concrete de formare pedagogica, derulate in cadrul Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu, prezenta lucrare se adreseaza cadrelor didactice din invatamantul superior (indiferent de domenii si specializari), cu scopul de a le sprijini in dezvoltarea de practici de predare si de stimulare a invatarii, in contexte academice actuale.
Volumul reuneste contributiile a 11 cadre didactice de la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu si de la London Metropolitan University si abordeaza o varietate de aspecte si provocari intalnite in mediul academic, precum: centrarea pe studenti, facilitarea succesului studentilor in invatare, strategii didactice interactive, incluzive si creative, valorificarea tehnologiei si a resurselor educationale deschise, dezvoltarea competentelor transversale ale studentilor, relatiile educationale, dimensiunea etica a activitatii academice. Profesorii interesati de actiuni pedagogice bine fundamentate si adaptate mediului academic contemporan vor gasi in aceasta lucrare sugestii si resurse multiple.
De continutul lucrarii pot beneficia si studentii in domeniul stiintelor educatiei, aspirantii la o cariera in invatamantul superior sau formatorii care lucreaza cu adultii.
Cadrele didactice care predau in invatamantul superior, debutante sau cu experienta, se confrunta cu numeroase provocari. Masificarea studiilor superioare, diversificarea populatiei studentesti si a nevoilor acesteia, expansiunea rapida a utilizarii tehnologiei, motivarea studentilor pentru invatare, presiunea de a dezvolta noi competente viitorilor absolventi, cerute de angajatori si de evolutia societatii, ar fi cateva dintre acestea. Formarea initiala pentru profesia didactica se dovedeste a fi insuficienta in fata unor asemenea provocari. Raspunsurile pot fi extrase din zona formarii continue, atat de necesara fiecarui cadru didactic.
Intelegand aceasta nevoie si faptul ca dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice este fundamentala pentru progresul in ceea ce priveste practicile academice, o echipa de profesori din cadrul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic (DPPD), cu sprijinul echipei manageriale a Universitatii "Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), a demarat in 2014 un program de formare in domeniul pedagogiei invatamantului superior, denumit "Dezvoltarea competentelor pedagogice ale cadrelor didactice din ULBS”. Programul a fost structurat pe patru ateliere de lucru: Curriculum universitar; Excelenta in predare si exemple de bune practice; Strategii didactice centrate pe student; Evaluarea in mediul universitar. Peste 200 de profesori din ULBS au participat atunci la acele ateliere, iar feed-backul a fost unul pozitiv. Mai mult chiar, au fost multiple solicitari pentru reluarea periodica a unor asemenea demersuri. Ceea ce s-a inceput atunci, a fost mai apoi continuat si dezvoltat in anii urmatori prin proiecte mai ample, initiate si de alte structuri din universitate, care au vizat pe langa dimensiunea pedagogica si pe cea legata de cercetare. In aceste proiecte s-a apelat la experienta unor formatori interni, dar si a unor formatori internationali. Autorii acestui volum se numara printre formatorii implicati in unele dintre aceste proiecte, derulate in ultimii ani in ULBS, pe dimensiunea pedagogica.
Sesiunile si atelierele de formare a cadrelor didactice universitare au oferit acestora sansa sa se cunoasca mai bine, sa discute despre probleme comune, sa caute solutii, sa vina in contact cu practici si idei noi, ca surse pentru dezvoltarea profesionala continua. Aceste actiuni concrete in planul formarii pedagogice au inspirat si prezenta lucrare. Asa se explica de ce tematica abordata in volum a fost generata nu atat de o logica specifica domeniului pedagogiei universitare, cat mai ales de ceea ce a constituit "prioritate” la nivel de formare pedagogica in universitate.
Constienti fiind ca nu putem reda in paginile acestei carti realitatea vie a actiunilor de formare, exprimabila la nivel de relatii, comunicare, dinamica a grupurilor, trairi, am ales totusi sa asternem pe hartie o parte din ceea ce noi am realizat. Gandul ca demersul nostru poate inspira eforturile de dezvoltare profesionala, asumate de catre alti profesori din mediul academic ne-a motivat, in contextul in care numarul lucrarilor din zona pedagogiei universitare este destul de restrans in literatura de specialitate romaneasca.
Astfel, au fost abordate aspecte pedagogice comune pe care le presupun activitatile didactice cu studentii, indiferent de disciplina predata, cum ar fi: utilizarea strategiilor didactice centrate pe studenti, extinderea practicilor de predare si invatare incluzive, accesibilizarea materialelor didactice pentru studentii cu nevoi educationale speciale, promovarea creativitatii studentilor si a relatiilor educationale pozitive, valorificarea tehnologiei si a resurselor educationale deschise in invatamantul superior, formarea si evaluarea competentelor transversale ale studentilor, promovarea dimensiunii etice a activitatii academice. Lucrarea sprijina intelegerea teoriei si a implicatiilor acesteia pentru practica educationala, introduce concepte educationale cheie, dar include si exemple de bune practici in activitatea didactica cu studentii, valorificand o bibliografie bogata si de actualitate din domeniul educatiei, precum si experienta profesionala a autorilor. Fiecare capitol are propria sectiune de bibliografie si poate fi citit independent de celelalte si in orice ordine, in functie de interesul cititorilor. Exercitiul reflexiv asumat de cititori le va permite acestora transferul ideilor sau practicilor spre contexte disciplinare specifice.
Prezenta lucrare se adreseaza cadrelor didactice din invatamantul superior si isi propune sa devina un sprijin pentru dezvoltarea de practici de predare si de stimulare a invatarii, adaptate contextelor academice. De continutul acesteia pot insa beneficia si studentii in domeniul Stiintelor educatiei, aspirantii la o cariera in invatamantul superior (indiferent de domeniu), formatorii care lucreaza cu adulti.
Acest volum, precum si actiunile de dezvoltare pedagogica a cadrelor didactice universitare care l-au inspirat, reprezinta un posibil exemplu al modului in care profesorii din departamente si institutii diferite pot colabora in beneficiul studentilor si al furnizorilor din invatamant superior. Atunci cand suntem deschisi spre schimbul de idei si de practici, cand ne completam prin pregatire si experienta, sansa de a aduce progres, schimbare si inspiratie in mediul academic este mai mare. Este totodata si speranta care insoteste aceasta lucrare.
Conf. univ.dr. Daniela-Maria Cretu