Descriere - Performanta la olimpiade si concursuri scolare. Limba si literatura romana pentru gimnaziu, clasele VII-VIII
[Avizat MEN 2018]
Lucrarea de fata este realizata in concordanta cu tipologia subiectelor specifice concursurilor scolare a ultimilor ani, destinate elevilor de performanta la limba romana, din clasele VII-VIII: Olimpiada de limba, comunicare si literatura romana, Olimpiada Lectura ca abilitate de viata si Olimpiada Internationala de Lectura. Primul capitol cuprinde un "decalog" al candidatului si o propunere de abordare modulara a aceluiasi grupaj de texte literare, cu urmarirea gradarii dificultatii de la o clasa la alta, stiut fiind ca textul literar propune o multitudine de perspective de decriptare, ceea ce face posibila "traversarea" lui atat de catre elevul din clasa a V-a, cat si de catre elevul de clasa a VIII-a, evident, cu instrumentarul tipic anului de studiu. Urmatoarele capitole cuprind 24 de variante propuse, cate 12 pentru fiecare clasa, si 12 variante rezolvate. Testele respecta modelul oficial al subiectelor date la Olimpiada de limba, comunicare si literatura romana si ofera variate contexte de exersare a continuturilor si competentelor specifice. Ordonarea testelor pe fiecare clasa evidentiaza continuturile dificile ale programei si favorizeaza exersarea competentelor specifice in diferite situatii de comunicare. Sugestiile de rezolvare constituie aspecte didactice de abordare a cerintelor propuse si sunt ordonate, conform metodei moderne Stiu-Descopar-Aplic, in trei pasi numiti de noi:
- Ne reamintim - care vizeaza actualizarea conceptuala;
- Regasim in text - formula referitoare la identificarea, in textele-suport, a elementelor
impuse prin cerinta;
- Tehnica formularii raspunsului - recomandare privind optiunea de redactare a raspunsului. Al patrulea capitol ordoneaza logic, coerent, notiunile de teoria literaturii aplicate in rezolvari.
Abordari recente ale disciplinei prin testele de performanta are drept scop familiarizarea elevilor cu contextul organizarii, cu principiile si cu structura probei scrise de la olimpiada Lectura ca abilitate de viata, asemanatoare cu acelea de la Olimpiada Internationala de Lectura, 2014. In cadrul acestor olimpiade, elevii de clasele VII-VIII sustin proba impreuna, ca apartinand aceluiasi nivel: nivelul 2 in cadrul LAV, nivelul 1 in cadrul Olimpiadei Internationale de Lectura. Trei variante complete, cu subiect si barem, constituie tot atatea situatii noi de exersare a itemilor formulati pe baza unui text fictional, nonfictional si multimodal.
Capitolul 1. Abordari diverse ale subiectelor de olimpiada
Capitolul 2. Subiecte propuse pentru olimpiada
Capitolul 3. Variante rezolvate
Capitolul 4. Teoria literara aplicata in rezolvari - pentru clasele V-VIII
Capitolul 5. Abordari recente ale disciplinei prin testele de performanta
Anexa. Documente scolare
Autori: Ana Coman, Marilena Lascar, Liliana Paicu
Anul aparitiei: 2014
Nr. pagini: 269