Descriere - Pelerinajul si comunicarea mediatica
Fenomenul pelerinajului reuseste prin amploare, prin sistemul complex ritualic si prin numarul mare de persoane implicate sa dinamizeze si sa revigoreze viata spirituala. Pelerinajul nu este o simpla calatorie catre o destinatie, ci un traseu initiatic, un act simbolic. Pelerinul nu rataceste fara rost pe drum in cautarea aventurii, ci calatoreste spre un loc miraculos, care are forta sa-l transforme.
In fiecare an, religia reuseste sa motiveze milioane de oameni sa porneasca in calatorie. Statisticile arata ca, anual, aproximativ 240 de milioane de oameni pornesc in pelerinaj spre marile centre de cult, aflate pe tot cuprinsul Globului. Popularitatea fenomenului religios a facut ca, de cateva zeci de ani, importanta pelerinajul sa creasca si sa influenteze pozitiv dinamica turismului international.
In ultimele decenii, se constata o legatura din ce in ce mai puternica intre religie si mass-media, iar aceasta stare de fapt a evoluat treptat, pe parcursul intregului secol XX. Mass-media reuseste, prin calitatile sale, sa faca oricui cunoscute religiile si cultura din intreaga lume. Marile evenimente religioase, problemele spirituale, rolul si locul credinciosului in spatiul bisericii sunt aduse in prim-plan de mijloacele de comunicare in masa.
In Romania, o data cu prabusirea sistemului comunist, prezenta subiectelor religioase in discursul media a crescut semnificativ, concomitent cu prezenta reprezentantilor Bisericii in spatiul public. Religia nu mai este un subiect-tabu, iar in discursul mass-media se vorbeste in mod constant despre evenimentele religioase. Mass-media acorda o atentie deosebita fenomenului pelerinajului si, adesea, aceste informatii ajung sa fie stirile cele mai importante ale zilei, pe multe canale de comunicare.
Pelerinajele de la Iasi, de Sfanta Cuvioasa Parascheva si de la Bucuresti, de Sfantul Cuvios Dimitrie Basarabov, sunt considerate a fi importante evenimente religioase, puternic mediatizate si foarte populare in randul credinciosilor, dar foarte putin cercetate. Lucrarea de fata isi propune sa priveasca spre aceste zone necercetate si sa studieze fenomenul pelerinajului din perspectiva stiintelor comunicarii, sa analizeze dinamica economica a fenomenului religios si a mass-media religioase. Unele dintre aceste domenii sunt intens cercetate in strainatate, unde exista o literatura de specialitate semnificativa, in timp ce in Romania, aceste domenii sunt putin investigate. Este motivul pentru care studiile de caz propuse si exemplele folosite in lucrare cerceteaza in special realitatile religioase si mediatice romanesti.