Lucrarea de fata evidentiaza fundamentarea teoretica a lucrarii stiintifice cu titlul ,,Particularitati ale socializarii la copilul de varsta prescolara'', sustinuta in anul scolar 2016-2017, in vederea acordarii gradului didactic I. Am abordat aceasta tema, deoarece reprezinta o problema actuala in psihopedagogie. Cu totii stim ca finalitatea educatiei presupune formarea si dezvoltarea permanenta a personalitatii umane, cu scopul integrarii sociale optime a individului, la cerintele comunitatii.
Socializarea este un proces complex si amplu, care presupune etape, forme, mecanisme, factori ai socializarii. La baza socializarii stau familia, institutia de invatamant, comunitatea. Este important ca fiecare parinte sa fie un exemplu de urmat pentru copilul sau. De asemenea, gradinita, prin toate tipurile si sub toate formele de activitati instructiv-educative, ii asigura copilului individualizare prin socializare. Jocul, prin complexitatea sa, indiferent de locul desfasurarii sale, in aer liber, acasa, la gradinita, ofera copilului siguranta si incredere in sine. Prin joc, copilul descopera lumea, iubeste, traieste emotii, viseaza, isi evalueaza capacitatile si limitele, isi formeaza imaginea de sine, cele doua din urma fiind premise esentiale pentru socializare. Si nu in ultimul rand, socializarea imprima in sufletul si in mintea copilului valorile morale adevarate de care are nevoie o societate moderna: iubire, bunatate, cinste, corectitudine, respect, responsabilitate, empatie, curaj.
Modelul educatoarei este determinant, pentru ca acesteia ii revine nobila misiune de a stimula relatiile dintre copii, de a-i face sa isi doresca sa fie impreuna cu ceilalti, sa coopereze si sa indeplineasca roluri sociale diverse. Va invit sa cititi aceasta lucrare, deoarece tema abordata este si va ramane una de actualitate.
Salomia Valentina