Descriere - Parintele Sofronie - Teologul luminii necreate
Parintele Sofronie (1896-1993) s-a nascut la Moscova. A studiat la Institutul de Stat de Arte Plastice din apropierea casei unde traia si s-a dedicat cu ravna picturii. In 1921 a plecat din Rusia si a vizitat Italia, Germania, iar in 1922 s-a stabilit in Franta, unde si-a expus lucrarile in importante expozitii de pictura. In 1925 s-a inscris la Institutul Teologic Sfantul Serghie din Paris, dar curand a renuntat si s-a retras la Sfantul Munte. S-a inchinoviat in Manastirea Sfantul Pantelimon, unde l-a cunoscut pe duhovnicul sau, recunoscut ulterior ca Sfantul Siluan. Aceasta cunostinta a fost, dupa cum el insusi marturiseste, cel mai important eveniment al vietii sale, pecetluindu-i intregul parcurs ulterior. Dupa adormirea Sfantului Siluan, Parintele Sofronie s-a retras in pustia Sfantului Munte, unde a stat o vreme slujind ca duhovnic. Din motive medicale a fost nevoit sa se mute la Karyes si sa se stabileasca la Schitul Sfantul Andrei, ca frate apartinand de Manastirea Vatopedi. In 1947 a plecat la Paris pentru a publica textele pe care i le-a inmanat Parintele sau inainte de moartea lui. In 1959 a intemeiat Sfanta Manastire Stavropighie Patriarhala a Sfantului Ioan Botezatorul de la Essex, Anglia, unde a ramas pana la adormirea sa, in 11 iulie 1993.
Parintele Sofronie a lasat in urma o bogata opera scrisa. Principalele sale lucrari sunt: ,,Cuviosul Siluan Athonitul", ,,Vom vedea pe Dumnezeu precum este", ,,Despre rugaciune", ,,Nasterea intru Imparatia cea neclatita", ,,Nevointa cunoasterii lui Dumnezeu". Cartile sale au fost scrise mai intai in rusa, dar curand au fost traduse in multe alte limbi (greaca, engleza, franceza, germana, araba, italiana, sarba, suedeza, romana etc.). Cartea sa despre Cuviosul Siluan a circulat in Rusia in mai mult de un milion de exemplare, iar in Grecia a fost scoasa deja a zecea editie. Parintele Sofronie constituie un punct de referinta pentru teologia si viata ortodoxa. A fost numit ,,teologul principiului ipostatic" si ,,teologul luminii necreate". In confuzia diferitelor personalisme ale epocii noastre, Parintele Sofronie a evidentiat cu uimitoare deplinatate si claritate ,,principiul ipostatic" care constituie chintesenta teologiei si antropologiei crestine. A elaborat o bogata invatatura despre lumina dumnezeiasca necreata, pe care s-a invrednicit el insusi in repetate randuri s-o contemple. Persoana sa a devenit un punct de atractie nu doar pentru ortodocsi, ci si pentru multi eterodocsi. A facut cunoscute adevarul si ecumenicitatea Ortodoxiei, creand in paralel si o oaza duhovniceasca prin comunitatea pe care a fondat-o in mijlocul desertului spiritual al Apusului postmodern.