Descriere - Origini spirituale in arhitectura moderna
Desi arhitectura moderna este prezentata de cele mai multe ori ca rod al gandirii luministilor si ca produs al unei societati de tip nou – cu radacini industriale si stiintifice – eliberata de "superstitii” si "experiente mistice”, aceasta a dezvoltat si o dimensiune spirituala, compusa din cateva elemente consistente de natura mistica, elemente care merg dincolo de simpla lupta cu traditiile: credinta in caracterul profetic si sacral al arhitecturii; importanta imensa acordata "miezului interiof, "inimii" ca substanta intima a operei; respectul pentru natura, care, asa cum afirma Wright, este: "singurul corp al Iui Dumnezeu pe care-I vom cunoaste; "transparenta” cladirii in sensul continuitatii intre forma, structura, functiune; articularea curata a formei, simplitatea, abordarea directa, respingerea ambiguitatilor si echivocurilor; preocuparea pentru numere, standarde si sisteme de proportie; idealul "Qesamtkunstwerk"-ului - arhitectura ca unitate a artelor, casa ca opera totala.
In acest studiu autorul prezinta incercarea oamenilor de a readuce dimensiunea spirituala in domeniul arhitecturii.
Arhitectura moderna si de avangarda a fos tconstant prezenta ca realizarea finala a Filosofiei Luminilor si ca imagine consacrata a noii societati industriale, stiintifice, eliberata de"superstitii" si devotata fericirii "celor multi".Arhitectura moderna a fost descrisa ca: rationala, materialista, tehnologica, simpla, eficienta, igienica,anti monumentala, universala si orientata spre viitor. Criticii sai"dinauntru" s-au grabit sa-i arate punctele slabe: suprasimplificarea,expansiunea de masa a unui vocabular limitat. Arhitectii s-au "aparat devenind"post-moderni", cultivand cultura fragmentului sau deconstructia.in fapt, o buna parte a productiei moderne sicontemporane este cu adevarat expresia acestei lumi dualiste, fragmentare,haotice si mecaniciste, in care traim continuand in mod absurd secolul alXIX-lea.
Dar secolul nostru - la fel ca si arhitectura sa- a mai avut si o alta fata: o cautare a ordinii ascunse si a unitatii organicea lumii, dincolo de haos si fragment, o depasire a poncifelor si a cliseelor indrumul spre Adevarul absolut.
Introducere, autorul