Descriere - Opere complete
Sfantul Dionisie Areopagitul este un adevarat deschizator de drumuri in teologia mistica. Problema fundamentala in scrierile areopagite este cunoasterea lui Dumnezeu, care nu se refera la esenta fiintei divine, absolut transcendenta cunoasterii, ci la energiile necreate prin care Dumnezeu devine imanent pentru om. Numele lui Dumnezeu exprima imanenta ca energie. Trebuie sa transfigurezi materia, pentru ca, traind viata lui Dumnezeu, sa devii partas la imanenta Lui. Dincolo de catafatic si apofatic, Sfantul Dionisie Areopagitul a dezvaluit ca exista un alt mod de a-L cunoaste pe Dumnezeu: sa-ti traiesti viata prin interiorizarea misterului divin.
In aceast volum, comentariile inedite ale Sfantului Maxim Marturisitorul si notele parintelui Staniloae repun in discutie distinctia fundamentala intre teologia Sfantului Dionisie si filosofia neoplatonica.
"Dionisie pe filiera apostolica si patristica, Il traieste pe Dumnezeu in cea mai autentica forma crestina. Dumnezeu este Cel intru-toate neasemenea: Neasemanatul. El este un abis infinit, insondabil: prezenta intru absenta. Absenta Sa este iluzorie si unii o confunda cu libertatea omului, cu arbitrarul uman – vector si factor al degradarii morale si spirituale. Mistica dionisiana nu se indreapta spre un Dumnezeu impersonal, monadic, solitar, ci spre Dumnezeu Treime de Persoane, Care iubeste si vrea sa fie iubit si cautat. Tot asa cum comorile cele nepretuite se afla bine ascunse, si este nevoie de un mare efort si de intuitie pentru a le afla, la fel si Dumnezeu – "Nepretuita Comoara” – trebuie cautat. Ascensiunea misticii dionisiene este inceputa intotdeauna prin rugaciune. Urcusul sau nu se sfarseste nici dupa indumnezeirea omului, caci Dumnezeu fiind nemarginit, Se descopera mereu omului, din ce in ce mai nou. El are in vesnicia Fiintei Sale puterea de a revela omului infinite trepte de cunoastere divina, care nu este asemenea cunoasterii omenesti. Astfel, Dionisie si-a meritat locul de mare teolog si deschizator de drumuri in teologia mistica. ”
Pr. dr. Stelian-Alin Dumitru
"Dionisie este un ganditor crestin deghizat in neoplatonician, un teolog foarte constient de scopul sau, acela de a cuceri terenul propriu al neoplatonicienilor, punand stapanire pe tehnica lui filosofica. Parintele Ceslas Pera are dreptate atunci cand zice:?Pozitia lui Dionisie fata de ganditorii Greciei este o relatie nu de dependenta genetica, ci de opozitie victorioasa: nu degeaba, si nu exista nici un motiv sa punem la indoiala sinceritatea lui, ca a fost acuzat ca paricid pentru ca se servea fara de piosenie de elini impotriva elinilor.?”
Vladimir Lossky, Teologia mistica a Bisericii de Rasarit
"Sf. Grigorie Palama a aflat in scrierile lui Dionisie Areopagitul poate cele mai multe dovezi pentru sustinerea afirmatiei monahilor isihasti ca practica rugaciunii neincetate a lui lisus le da putinta sa-1 vada pe lisus in lumina, in inima lor, fapt care explica si nimbul de lumina in care sunt zugraviti sfintii in Ortodoxie. Se poate vedea aceasta in multele citate date din Dionisie, analizate in scrierea Sf. Grigorie Palama.”
Dumitru Staniloae
Opera de traducere a parintelui Dumitru Staniloae a insemnat munca aleasa si mare daruire... Aceasta a durat pana la sfarsitul vietii sale si ramane pururi de toata lauda. Valoarea acestei traduceri este mult ridicata si prin multimea si profunzimea notelor explicative din subsolul paginii. Aceste note sunt adevarate faruri calauzitoare, ca niste povatuitori fideli si competenti in gandirea Santului Dionosise. Explicatiile analitice ale parintelui Dumitru Staniloae sunt foarte limpezi.
"Notele pe care Staniloae le redacteaza pentru Ambigua lui Maxim Marturisitorul, pentru diferiti autori din Filocalie, pentru operele lui Pseudo-Dionisie Areopagitul sau pentru Imnele lui Simeon Noul Teolog au putin de-a face cu notele unei editii stiintifice cu care ne-au obisnuit cercetatorii de specialitate occidentali. Este vorba mai degraba de scholii teologice, menite nu numai sa limpezeasca textul patristic, dar si sa-i insufle o noua viata. Aceasta metoda ?dialogala?, deopotriva cuviincioasa si fara complexe, este proprie lui Dumitru Staniloae in modul de abordare a scrierilor patristice. ”
Cristian Badilita
"Dumitru Staniloae (1903-1993) face parte, incontestabil, din acea pleiada de teologi prestigiosi al caror renume nu inceteaza sa sporeasca nici dupa moarte.”
Cristian Badilita
"Sfintii Parinti mi-au dezvaluit intelegerea profunda si completa a lui Dumnezeu si caldura vietii intru El. Teologia si filozofia, pe care le-am studiat in tinerete, mi-au format o anumita sensibilitate capabila sa exprime modul de a gandi si de a trai al Parintilor. Prin aceeasi teologie si filozofie am devenit constient de problemele cu care se confrunta astazi credinta crestina si pentru care se cauta solutii la Parinti. […] Si sunt convins ca exista o unitate organica intre gandirea patristica si aceea care trebuie sa aduca raspunsuri la problemele de astazi. Gandirea Parintilor este intr-adevar nemuritoare.”
Dumitru Staniloae