Descriere - O istorie a muzicii universale, volumul II
De la Bach la Beethoven
O istorie a muzicii universale, volumul II - De la Bach la Beethoven (Ioana Stefanescu)
Anul 1750, in care se sfarseste viata lui Johann Sebastian Bach, se impune printre datele ce pot favoriza incercarile de periodicizare a istoriei muzicii culte, creatia modestului cantor de la Leipzig incheind pentru multa vreme evolutia glorioasa a polifoniei. in multitudinea lucrarilor sale reli-gioase sau laice, vocale sau instrumentale, poate fi surprinsa sinteza tuturor realizarilor stilistice intervenite in sirul celor patru secole de arta polifonica, precum si cea a unor trasaturi de muzicalitate apartinand zonelor ei de inflorire (franceza, italiana, engleza - alaturi de cea natala, germana).
Dar ceea ce da operei lui Bach dreptul de a fi plasata pe o inaltime de hotar intre epoci de creatie este faptul ca in realizarile stilului sau polifonic armonia nu mai apare ca rezultat 1ntamplator al desfa-surarii liniilor melodice componente, cursul lor incepand sa aiba un cadru armonic prestabilit. Este momentul in care gandirea prin sunete este din ce in ce mai captivata de infinita varietate pe care o ofera tanara arta a relatiilor tonale. Desigur, nu poate fi vorba de o demarcatie intre ceea ce a fost si ceea ce a urmat acestui moment de culme, continuitatea ramanand o realitate de nezdruncinat in orice proces de evolutie artis-tica.
Stilul omofon armonic Isi impusese limpezimea cu mult inainte ca cel polifonic sa fi fost parasit, dupa cum arta conducerii simultane a mai multor linii melodice va continua sa intensifice expresivitatea unor pagini de inestimabila valoare din creatia compozitorilor clasici vienezi. Apare, astfel, justificata denumirea de epoca a primului clasicism pe care unii muzicologi au dat-o epocii lui Bach, avand in vedere nu numai acceptiunea de valoare pe care notiunea de "clasic" o are, ci mai ales importanta rolului pe care factorul armonic incepea sa-1 ocupe in conceptia creatoare.