Descriere - O istorie a imaginilor. De la pictura rupestra la ecranul de computer (Contine 310 ilustratii)
Istoria imaginilor incepe in pesteri si se sfarseste, in prezent, cu ecranul computerului. Cine stie ce va urma? Dar un lucru e sigur, provocarea ramane aceeasi: cum reprezinti lumea tridimensionala pe o suprafata bidimensionala? – David Hockney
O imagine, spune David Hockney, este singura modalitate prin care putem descrie ceea ce vedem. Doar ca toti creatorii de imagini se confrunta cu o problema comuna: cum sa comprime oameni, lucruri si locuri tridimensionale pe o suprafata plana? Ceea ce rezulta sunt tablouri, fotografii sau filme. Alternativ, acestea pot fi clasificate dupa data sau stil: medieval, renascentist sau baroc. De fapt, afirma Hockney, fie ca sunt facute cu o pensula, un aparat de fotografiat sau un program digital si indiferent daca pe peretii pesterii sau pe ecrane de computer, inainte de orice ele sunt imagini. Pentru ca noi sa intelegem cum vedem lumea din jur – si, prin urmare, pe noi insine – avem nevoie de o istorie a imaginilor. Iata ce realizeaza, de fapt, cartea de fata.
Fiind bine documentat si avand in spate o viata intreaga ca pictor, desenator si creator de imagini prin intermediul aparatului de fotografiat, Hockney, in colaborare cu criticul de arta Martin Gayford, exploreaza modurile si motivele pentru care imaginile au fost plasmuite de-a lungul mileniilor.
Juxtapunand o mare varietate de imagini – o fotograma dintr-un desen animat Disney cu o stampa de Hiroshige, o scena dintr-un film de Eisenstein cu o pictura de Velázquez -, autorii transgreseaza granitele dintre cultura inalta si divertismentul popular si fac conexiuni neasteptate peste timp si intre diverse medii. Dezvoltand ideile anuntate anterior de David Hockney intr-o carte a sa, considerata astazi un manifest, Stiinta secreta, ei afirma ca filmul, fotografía, pictura si desenul sunt profund interconectate.
Patrunzatoare si incitanta, O istorie a imaginilor aduce o contributie importante la intelegerea felului in care reprezentam realitatea.