Descriere - Nocturniana. Fantezie dupa Nocturna in Re bemol major de Chopin
Lucrarea Nocturniana este o parafraza dupa Nocturna op. 27 nr. 2 in Re bemol major de Frédéric Chopin. Versiunea originala, scrisa in anul 2010 cu ocazia bicentenarului nasterii compozitorului, a fost conceputa pentru trei piane si interpretata in prima auditie absoluta in cadrul Festivalului international Chopin 200 organizat de Centrul de Excelenta al Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti cu sprijinul Institutului Cultural Polonez. In anul 2013 am realizat o versiune pentru doua piane pe care am inregistrat-o impreuna cu
pianista australiana Tamara Smolyar si care figureaza pe albumul publicat de Toccata Classics (Londra) in anul 2019.
Muzica adanceste, intr-o viziune moderna, ideea poetica de "noapte atemporala” asociata genului muzical cultivat de Chopin, "nocturna”. Am abordat elemente din Nocturna op. 27 nr. 2 de Chopin intr-o maniera orchestrala, prin amplificarea registrelor. Lucrarea se compune din trei sectiuni. In prima si ultima sectiune, peste frazele originale de inceput ale nocturnei lui Chopin care evolueaza in registrul mediu, sunt suprapuse inca doua straturi: unul care sugereaza dantela ornamentala de tip belcanto prezenta in lucrarile lui Chopin
(registrul superior) si celalalt care introduce gonguri imaginare (registrul grav). In sectiunea centrala, am creat un contrast printr-o scriitura pianistica virtuozica bazata pe alte motive tematice ale nocturnei originale, culminand cu introducerea a douasprezece acorduri puternice care sugereaza un orologiu urias de bronz care anunta miezul noptii (referire la versul lui Eminescu: "Se bate miezul noptii in clopotul de-arama…”). Momentul aduce in scena pasarile nocturne ale lui Messiaen, reprezentate de figuratii specifice in stil oiseaux, si amintind de Simfonia Turangalila, partea a VI-a, Jardin du sommeil d'amour. Lucrarea reuneste elemente muzicale si poetice, ca intr-un "vis nocturn”.