Descriere - Metodologie si programe pentru definitivat si gradul didactic II
Ce reprezintă această carte-sinteză?
O contribuţie originală şi riguroasă la construcţia proceselor de formare continuă/ perfecţionare a cadrelor didactice, văzută ca indicator relevant al calităţii resursei umane din invăţămant, obiectiv prioritar pe agenda universităţilor, a planificatorilor şi decidenţilor educaţionali, europeni şi naţionali.
Ce aduce ea nou pentru aria de interes profesional?
Mai intai, prezenţa unor standarde curriculare optime şi prezenţa unor modele de abordare eficace in formarea psihopedagogică, perspectiva evoluţiei in cariera didactică fiind rezultatul unei mai bune formări iniţiale dar şi al unei mai bune receptări a valorilor incorporate de competenţele de bază şi transversale exersate in timpul practicii profesiei didactice.
Mai apoi, considerarea contextelor pregătirii psihopedagogice ca exprimand dinamismul frontierelor interdisciplinare şi interculturale.
In al treilea rand, exprimarea nevoii de potenţial mai crescut in ceea ce numim transferabilitate, bună gestiune a calificărilor inalte, (auto)evaluare mai pronunţată, proiectare curriculară mult mai armonizată, capacitate reflectivă şi conduită creativă mult mai exersate şi prezente in examenele de definitivare in invăţămant, de obţinere a gradelor didactice II şi I.
Care sunt elementele de repertoriu constructiv ale conţinutului lucrării?
Concret, evidenţiem prezenţa a trei nuclee:
(a) metodologia elaborării programelor de formare,
(b) programa-cadru generativă
şi
(c) setul de programe specifice domeniilor pregătirii psihopedagogice, necesar fiecărei categorii de cadre didactice de predare din şcolile din Romania.
Subliniem, totodată, clarificarea problemei raporturilor de continuitate şi discontinuitate dintre formarea iniţială şi cea continuă, dintre definitivare şi obţinere a gradului didactic II.
Sunt inteligibile, de asemenea, valorile modelului mental eficace al practicilor modulare in proiectarea şi realizarea curriculară, traseele predictibile şi flexibile ale muncii intelectuale de informare-documentare vizibile datorită bogatei şi accesibilei bibliografii romaneşti şi străine.
Pană la urmă, fiecare cadru didactic aflat in posesia unei astfel de lucrări va deveni coparticipant la propria formare, actor interesat de controlul mecanismelor formării competenţelor, de şansele reuşitei in cariera didactică.
Cine pot fi beneficiarii?
Răspunsul nostru este pe cat de sincer, pe atat de proiectiv: de la studenţii şi absolvenţii care vor să devină cadre didactice la cei care se află in invăţămant, titulari şi suplinitori, ce se vor afla in situaţia de a da examene de definitivare in invăţămant, apoi de obţinere a gradului didactic II, de la cadrele didactice formatori din centrele abilitate in formare şi perfecţionare continuă, la inspectorii de dezvoltare profesională şi formare continuă din ISJ-uri sau CCD-uri, la cadrele didactice universitare interesate şi implicate in astfel de examene.
Lectura personalizată a lucrării va conduce sigur spre creşterea calităţii formării tuturor categoriilor de cadre didactice din invăţămantul preuniversitar, va stimula cercetarea şi inovarea, va impune respectarea principiilor life-long-learning-ului, va crea premisele pentru o integrare a principiilor europene comune, va crea o mai bună imagine publică asupra a ceea ce numim " Profesor bun”, configurand astfel o profesie atractivă calificărilor pentru tineri, pentru şcoala din Romania.
Prof. univ. dr. Ioan Neacşu