Descriere - Metafizica idealista a budhismului
Filosofii budhisti apartinand ramurii Vijñānavāda, in cercetarilor acestora asupra lumii si a existentei, s-au axat pe principiul caracterizat de universalitate si puritate si existenta umana decazuta. Incercarea de reconciliere a acestor doua elemente insa a esuat – demonstreaza Ovidiu Nedu in lucrarea Metafizica idealista a budhismului Vijñānavāda. Cele trei registre ale existentei si problema continuitatii lor.
"Prezenta lucrare, printr-o analiza detaliata a modului in care Vijñānavāda structureaza existenta, scoate in evidenta faptul ca aceasta separatie dintre pur si impur este doar una aparenta. In realitate, cele trei niveluri de existenta "fuzioneaza” si, ceea ce este cel mai grav, cel de-al treilea nivel, cel al raului, este in mod inevitabil asociat primelor doua niveluri pure”.
Tema acestei lucrari tine de domeniul Istoria Religiilor, examinand o serie de corelatii de ordin existentialist.
Cartea este structurata in trei parti:Realitatea ultima, Fluxul cauzal nedeterminat si Registrul alterat al existentei determinate.
Potrivit autorului: "In ceea ce priveste teoria existentei, strict vorbind, Vijñānavāda nu aduce nimic nou in filosofia budhista
Intai de toate, Vijñānavāda accepta existenta ultima a unei unice realitati absolute careia, din punct de vedere ontologic, ii sunt subordonate toate celelalte niveluri ale existentei. Manifestarea este structurata pe doua niveluri de realitate: cel al fluxului cauzal amorf, lipsit de delimitare, intr-o terminologie Vijñānavāda, "natura dependenta” si cel al manifestarii structurata conceptual, al manifestarii infatisate ca o multitudine de obiecte determinate. Fluxului cauzal, naturii dependente, autorii Vijñānavāda ii atribuie un anumit nivel de realitate, chiar daca este vorba doar despre o realitate contingenta, ce nu are aceeasi demnitate ontologica cu substantialitatea realitatii ultime. In schimb, manifestarea structurata categorial este considerata a fi doar iluzie a subiectului ce o experimenteaza astfel, este considerata drept "non-existenta absoluta”.
Ceea ce constituie un element specific al filosofiei Vijñānavāda este atentia sporita pe care o acorda manifestarii fluxului cauzal precum si interpretarea acestui registru in termeni de "ideatie”, de "constiinta”. Fluxului cauzal, constiintei, ii este atribuit un anumit nivel de realitate, chiar daca doar unul relativ, si, prin aceasta, scoala se dezice in mod explicit de tendintele de a reduce manifestarea la non-existenta absoluta.
Constiinta, ideatia reprezinta, pentru autorii Vijñānavāda un flux cauzal neafectat de iluzia autonomiei ontologice, de iluzia naturii proprii pe care o induce conceptul”.
Ovidiu Cristian Nedu