Descriere - Marele joc al afacerilor: Singura maniera inteligenta de a conduce o companie
Marele joc al afacerilor: Singura maniera inteligenta de a conduce o companie/ The Great Game of Business: The Only Sensible Way to Run a Company de Jack Stack si Bo Burlingham este editia actualizata si extinsa a cartii omonime scrise de cei doi in urma cu 20 de ani. La vremea respectiva, Stack si Burlingham si-au propus doar sa documenteze felul in care se desfasurau lucrurile in compania lor Springfield Remanufacturing Corp. (SRC) din Springfield, Missouri, care avea ca domeniu de activitate reconditionarea motoarelor pentru camioane si automobile.
Motivul scrierii acestei editii actualizate, cu ocazia implinirii a 20 de ani de la lansarea primei editii, a fost:
"Vrem sa cream in continuare lideri care sa poata construi companii extraordinare. Avem nevoie de strategi care pot aduce schimbari, care pot incepe procesul de diversificare si care pot vinde. Avem nevoie de agenti ai schimbarii cu abilitati deosebite de leadership. Avem nevoie de oameni care pot construi relatii. Si avem nevoie de oameni dornici sa-si dezvolte talentul.”
Dar "Marele Joc al Afacerilor” nu reprezinta doar baza unei abordari rationale de a conduce o companie, ci ofera si o speranta reala pentru a rezolva problemele cu care se confrunta societatile actuale din S.U.A si din intreaga lume.
Iar daca te intrebi cu ce vine nou aceasta editie revizuita si adaugita, ei bine, autorii declara ca au incercat sa descrie mai bine sistemul si implementarea procesului, oferind de asemenea, la finalul cartii, un ghid interactiv pentru a "intra in joc”. Instrumentele si resursele online oferite de cei doi autori pe site-ul www.greatgame.com/gigguide contribuie si ele la crearea unui continut dinamic si actualizat. Prin urmare, in aceasta noua editie veti gasi toate informatiile de care aveti nevoie pentru a impleti principiile GGOB in ADN-ul organizatiei dvs.
Numele folosit de cei doi autori pentru sistemul lor de leadership, Great Game of Business (GGOB) (cunoscut si ca Marele Joc sau Jocul), a creat confuzie de-a lungul timpului deoarece multa lume credea ca autorii trivializau astfel afacerile asociindu-le cu un joc. De fapt, adevarata intentie a celor doi autori era sa gaseasca o modalitate de a face ca afacerea sa fie mai usor de abordat si mai putin intimidanta pentru asociatii lor, pentru ca, erau de parere ei:
"Afacerile nu sunt o arta sau o stiinta, ci un demers competitiv cu reguli, invingatori si perdanti, cu modalitati de a tine socotelile si cu toate elementele ce tin de noroc si talent. Nu trebuie sa fie un instrument de exploatare sau o unealta a lacomiei si nu ai nevoie de o diploma in administrarea afacerilor pentru a o intelege. Date fiind cele de mai sus, ne-am gandit ca nu exista niciun motiv pentru care sa nu ne putem organiza compania in asa fel incat toata lumea sa poata participa la joc si sa imparta recompensele. Am vrut sa demitizam afacerea.”
In plus, dorinta celor doi era de a gasi o varianta de leadership care sa le permita sa valorifice punctele forte ale fiecarei persoane din companie.
Iar odata ce au gasit acest tip de leadership (Marele Joc al Afacerilor), rezultatele nu au intarziat sa apara. Din 1983, de cand s-a infiintat compania SRC, si pana in prezent oamenii au adus profit. Veniturile combinate ale companiei au crescut la peste 450 de milioane de dolari. Compania a creat mii de locuri de munca si a dezvoltat mai mult de 60 de afaceri diverse in ultimii 30 de ani. Majoritatea companiilor SRC reconditioneaza produse pentru piata agricola, industriala, de constructii, piata camioanelor, a navelor si a automobilelor. Compania si-a diversificat activitatea ocupandu-se in prezent si de: analiza defectelor, inginerie inversa, logistica, asamblare si ambalare, depozitare si distributie. Mai mult decat atat, s-a implicat si in domeniul bancar, in productia de mobilier, biotehnologie, imbracaminte, vanzarea cu amanuntul si software. Aceasta dezvoltare si diversitate au contribuit la cresterea valorii actiunilor SRC de la 0,10$ in 1983 pana la 348$ astazi – ceea ce reprezinta o crestere de 348.000%.
Astfel, daca ai fi investit 1.000 de dolari intr-un fond de indici al companiei Standard & Poor in 1983, in prezent ai fi avut aproximativ 8.434 de dolari. Daca ai fi investit 1.000 de dolari in actiunile companiei Berkshire Hathaway, compania lui Warren Buffett, in aceeasi perioada de timp, investitia ta ar valora astazi aproximativ 113.000 de dolari. Iar daca ai fi investit 1.000 de dolari in oamenii de la SRC in 1983, astazi ai fi avut 3,4 milioane de dolari.
JACK STACK este fondatorul, CEO-ul si presedintele companiei SRC Holdings Corporation, un pionier al modelului de leadership cunoscut sub numele de Open Book Management ("managementul cu cartile deschise”). Este autorul a doua carti pe aceasta tema, "Marele Joc al Afacerilor” si "A Stake in the Outcome”. Expertiza sa in utilizarea modelului de management cu cartile deschise a ajutat SRC Holdings Corporation sa puna bazele, sa achizitioneze si sa devina proprietara a peste 60 de afaceri mici si mijlocii incepand cu anul 1983. In plus, din 1983, valoarea actiunilor companiei SRC Holdings Corporation a crescut cu 292.000%. SRC a fost numita una dintre primele 100 de companii americane pentru care sa lucrezi.
BO BURLINGHAM este editor general si fost redactor-sef al revistei Inc. si presedinte al Small Giants Community (www.smallgiants.org). Cartea sa, "Small Giants: Companies That Choose to Be Great Instead of Big” a fost finalista la premiile pentru cartea de business a anului 2006 oferite de Financial Times/Goldman Sachs . Cea mai recenta carte a lui, scrisa impreuna cu Norm Brodsky, este: Street Smarts: An All-Purpose Tool Kit for Entrepreneurs (Scoala vietii: un set universal de instrumente pentru antreprenori).
Iata cum definesc cei doi autori Marele Joc al Afcerilor:
"Nu este un sistem. Nu este o metodologie. Nu este o filosofie, o atitudine sau o serie de tehnici. Ci toate aceste lucruri si chiar ceva mai mult. Este o modalitate complet diferita de a conduce o companie si de a gandi despre felul in care trebuie condusa o companie. Ceea ce sta la baza Jocului este un principiu simplu: Cea mai buna, mai eficienta si mai profitabila modalitate de a conduce o afacere este de a-i oferi fiecarei persoane din companie posibilitatea de a avea un cuvant de spus in privinta modului in care este condusa afacerea si o miza in rezultatul financiar, fie el bun sau rau.”
Marele succes al acestui sistem a creat premisele necesare pentru infiintarea unei companii de instruire si educare, numita Great Game of Business, care ar putea ajuta la predarea si consolidarea regulilor Marelui Joc atat in cadrul companiei SRC, cat si in afara acesteia. Astazi, GGOB (poti vizita compania la adresa greatgame.com) se afla in centrul unei vaste comunitati de oameni, raspanditi pe tot globul, care cred in Marele Joc.
Cele trei principii care stau la baza GGOB sunt:
1. Fiecarui angajat ar trebui sa i se prezinte criteriile succesului in afaceri si fiecare angajat trebuie invatat sa le inteleaga: cunoaste si invata regulile.
2. Fiecare angajat ar trebui sa fie in masura sa actioneze conform propriilor cunostinte pentru imbunatatirea performantei: urmareste actiunea si tine scorul.
3. Fiecare angajat ar trebui sa aiba un interes direct in succesul si esecul companiei: ofera o miza in rezultat.
Inainte de a descoperi mai multe detalii despre aceasta carte te invit sa meditezi la legile superioare ale unei afaceri formulate de Jack Stack si Bo Burlingham:
1. Primesti ceea ce oferi.
2. Este usor sa opresti un om, dar destul de greu sa opresti o suta.
3. Dupa fapta si rasplata.
4. Fa ceea ce trebuie sa faci.
5. Trebuie sa ti-o doresti.
6. Cateodata poti pacali fanii, dar nu poti pacali niciodata jucatorii.
7. Cand ridici nivelul celor de jos, cei de sus avanseaza si ei.
8. Cand oamenii isi stabilesc singuri obiective, de obicei le si ating.
9. Daca nimeni nu este atent, oamenilor nu le mai pasa.
10. Schimbarea incepe cu cei din varf sau, asa cum spunem noi in Missouri, pestele de la cap se impute.
Si la LEGEA SUPERIOARA SUPREMA:
CAND FACI APEL LA CEL MAI INALT NIVEL DE GANDIRE, OBTII CEL MAI INALT NIVEL DE PERFORMANTA.
Cartea este impartita in 12 capitole dupa cum urmeaza:
Capitolul 1 : DE CE INVATAM OAMENII CUM SA FACA BANI
Jack Stack a preluat in anul 1983, impreuna cu 12 colegi o mica fabrica din Springfield, Missouri, care pana atunci fusese detinuta de International Harvester. Fabrica era atat de indatorata incat orice greseala i-ar fi putut costa scump. Tocmai din acest motiv, Stack si asociatii lui s-au gandit sa apeleze la o metoda de management bazata pe ceea ce au numit ei, legile superioare ale unei afaceri.
PRIMA LEGE SUPERIOARA ESTE: Primesti ceea ce oferi.
A DOUA LEGE SUPERIOARA ESTE: Este usor sa opresti un om, dar destul de greu sa opresti o suta.
Regulilele de baza ale oricarei afaceri sunt:
• sa faci bani;
• sa generezi numerar.
Cata vreme faci aceste doua lucruri, compania va merge bine, chiar daca faci greseli pe parcurs, ceea ce este inevitabil.
Cand oamenii sunt angajati la SRC li se spune ca 70% din munca o reprezinta dezasamblarea sau restul lucrarilor manuale, iar 30% o reprezinta invatatul. Angajatii sunt instruiti cum sa faca bani, cum sa realizeze un profit, avand parte de sesiuni de instruire cu cei de la contabilitate, cu supervizorii si maistrii si primind numeroase fise cu instructiuni. Ei invata de asemenea despre profitul dupa impozitare, profitul nedistribuit, capitalul actionarilor, fluxul de cash, etc. Oamenii sunt pusi la curent cu cifrele companiei si cu cat oamenii inteleg mai mult, cu atat vor sa stie mai mult si se implica mai mult in Joc.
Dupa parerea autorilor, bogatia nu este distribuita echitabil in lume, de aceea, singura modalitate de a rezolva aceste probleme pe termen lung este de a educa oamenii cu privire la necesitatea de a genera profit si de a intelege de unde vine si unde se duce. Pentru ca atat timp cat oamenii inteleg ce este profitul nedistribuit, capitalul actionarilor, raportul preturi-incasari, ei au sansa de a-si creste nivelul de trai si de a depasi mentalitatea ca "un job este doar un job”.
Capitolul 2: MITURILE MANAGEMENTULUI
Primul mit: Nu le spune oamenilor adevarul – vor profita de tine.
Credibilitatea se construieste numai spunand adevarul. Pur si simplu nu poti conduce o afacere daca oamenii nu au incredere in tine si unul in celalalt. Retine asadar: minciuna si lipsa de onestitate nu au ce cauta in afaceri.
Al doilea mit: Baietii buni termina ultimii.
Toti am auzit ca trebuie sa fii un ticalos ca sa ai succes in afaceri. Ca trebuie sa calci pe cadavre pentru a obtine rezultate. Ca este in regula sa fii autoritar, pentru ca este o lume dura si castigi prin intimidare. Adevarul e ca atunci cand te falesti cu ce ai, cand intimidezi, cand te porti urat cu oamenii, iti pierzi puterea. Acest tip de oameni intotdeauna primesc ceea ce merita, mai devreme sau mai tarziu. De aceea:
A TREIA LEGE SUPERIOARA ESTE: Dupa fapta si rasplata.
Al treilea mit: rolul managerului este sa gaseasca solutii.
Un manager trebuie sa le inspire incredere oamenilor. Pentru a face acest lucru, trebuie sa le arati oamenilor ca esti om, nu Dumnezeu, ca nu ai toate raspunsurile, ca faci multe greseli. Transmiti mesajul gresit daca incerci sa fii perfect, daca vrei intotdeauna sa rezolvi singur problemele. Este mult mai bine sa vorbesti despre probleme si sa te folosesti de oamenii cu care lucrezi pentru a veni cu solutii.
A PATRA LEGE SUPERIOARA ESTE: Fa ceea ce trebuie sa faci.
Al patrulea mit: este o mare greseala sa promovezi oamenii prea repede.
Cand oamenii au toata viata o singura functie, vad orice problema dintr-o singura perspectiva. Nu pot intelege nevoile celorlalte departamente. Se pun bariere. Comunicarea este ingrozitoare. Asta ingreuneaza indeplinirea oricarei sarcini. Cand oamenii promoveaza in schimn, capata o viziune mai larga.
Al cincilea mit: nu te ingrijora in privinta chestiunilor importante – doar fa-ti treaba.
Oamenii au nevoie de teluri marete. Daca le au, depasesc cu usurinta obstacolele minore. Dar acele obstacole vor deveni cat un munte daca nu reusesti sa-i faci sa treaca cu usurinta peste problemele de zi cu zi, daca nu apelezi la ceva ce ei isi doresc cu adevarat sa faca. Asta inseamna sa-i lasi sa vada imaginea de ansamblu. Inseamna sa le comunici toate informatiile. Inseamna sa le prezinti provocarea, sa-i lasi sa se bucure de Joc, sa simta bucuria de a castiga. Inseamna sa-i motivezi prin umor, rasete si entuziasm, care produc mult mai multe rezultate decat tipetele, urletele si accesele de furie.
A CINCEA LEGE SUPERIOARA: Trebuie sa ti-o doresti.
Capitolul 3: SENTIMENTUL INVINGATORULUI
Cum incepi Marele Joc al Afacerilor? Printr-o serie de mici victorii – aratandu-le oamenilor cum te simti cand esti invingator.
Insa trebuie sa respecti cel putin doua conditii inainte ca oamenii sa fie pregatiti sa invete despre afaceri:
1. Conducerea trebuie sa aiba credibilitate.
Fara ea, oamenii nu te vor asculta si nu vor crede in cifrele pe care le spui.
2. Angajatilor trebuie sa li se citeasca pasiunea in privire.
Tot aici aflam ce tipuri de joc si de obiective functioneaza cel mai bine:
1. Afacerile sunt un sport de echipa – alege jocuri care construiesc o echipa, care incurajeaza munca in echipa si unitatea, care creeaza un spirit de cooperare.
2. Fii optimist, creste increderea: Una dintre responsabilitatile principale ale unui manager este sa-i faca pe cei din organizatie sa fie increzatori.
3. Sarbatoreste orice victorie: jocurile ii fac pe oameni sa se concentreze pe rezolvarea problemelor actuale, lucru ce le ofera managerilor timp sa se gandeasca la problemele viitoare.
4. Trebuie sa fie un joc: Este foarte important ca angajatii sa stie ca toata lumea se afla in aceeasi oala, ca nu sunt singuri si ca nu trebuie sa faca totul de unii singuri. Asadar, retine:
• stabileste pentru fiecare persoana aceleasi obiective.
• nu te folosi de obiective pentru a le spune oamenilor tot ce vrei sa faca.
5. Dorinta oamenilor de a castiga jocul trebuie sa fie alimentata mereu: prin activitati care sa le sporeasca angajatilor sentimentul de mandrie si de incredere in sine.
6. Lasa munca acolo unde ii este locul. Oamenii nu ar trebui sa munceasca mai mult de 40 de ore pe saptamana.
Capitolul 4: IMAGINEA DE ANSAMBLU
Imaginea de ansamblu tine de motivatie. Inseamna sa le dai oamenilor un motiv ca sa isi faca treaba, un motiv pentru care sa munceasca. Daca vei juca un joc, trebuie sa intelegi ce inseamna sa castigi. Cand le arati oamenilor imaginea de ansamblu, definesti termenul de victorie.
Iata cateva modalitati de a le aminti oamenilor imaginea de ansamblu:
1. Tine un curs despre afacerea ta pentru toata lumea.
2. Promoveaza-ti produsele angajatilor tai. Cand oamenii realizeaza ca munca lor e importanta, se implica mai mult.
3. Muta oamenii intre departamente. Este o tehnica eficace de a-i face pe angajati sa priveasca dincolo de specializarea lor si sa vada direct imaginea de ansamblu.
4. Schiteaza o imagine. Nu este suficient doar sa le spui oamenilor despre imaginea de ansamblu, trebuie sa le-o si arati. Sub forma de diagrame si grafice. Foloseste-le pentru a decora peretii.
5. Pune accent pe programele comunitare.
6. Nu transmite mesaje contradictorii.
Capitolul 5: MANAGEMENTUL CU CARTILE DESCHISE
Pentru a te bucura de succes in afaceri este mai important sa le comunici oamenilor adevarul decat sa le ascunzi informatii. Spune-le tot ce stii despre companie, despre divizie, despre departament, despre sarcina de moment ce trebuie indeplinita. Informatiile nu ar trebui sa fie o unealta a puterii, ci un mijloc de educare. Rolul informatiilor nu este de a intimida, a controla sau a manipula oamenii. Ele ar trebui sa ii invete cum sa lucreze impreuna pentru a atinge obiectivele comune si a obtine astfel controlul asupra vietii.
A SASEA LEGE SUPERIOARA ESTE: Cateodata poti pacali fanii, dar nu poti pacali niciodata jucatorii.
Pentru a le oferi oamenilor acces la cifre, trebuie mai intai sa iti depasesti fricile :
Prima mare teama: Competitorii vor pune mana pe cifrele companiei?
Iata de ce nu ar mai trebui sa te temi de acest lucru: Pe termen lung, cifrele unei companii concurente nu inseamna nimic daca nu esti producatorul cu cele mai mici costuri sau daca nu ai ceva ce nimeni altcineva nu are.
A doua mare teama: Iti este teama de concurenta sau de propriii angajati?
Cand cifrele sunt tinute secret, oamenii fac presupuneri si adesea acestea sunt nebunesti. In noua din zece cazuri, oamenii cred ca firma are mult mai multi bani pentru salarii decat are in realitate. Astfel, aratandu-le cifrele vei evita unele dintre presupunerile exagerate pe care oamenii le fac atunci cand nu au nicio informatie cu privire la situatia reala a companiei – presupuneri care pot conduce la un comportament foarte distructiv.
A treia mare teama: ce divulgi daca cifrele nu arata bine?
Daca faci lucrurile sa arate mereu bine, transformi totul intr-un basm. Viata nu este asa. Iar oamenii stiu asta. De aceea trebuie sa stie si cand e bine si cand e rau.
Capitolul 6: Stabilirea standardelor
Nu poti obtine o comunicare de calitate coplesind oamenii cu cifre. Trebuie sa faci cifrele sa fie usor de inteles, cat si interesante. Pentru asta, ai nevoie de standarde. Un standard reprezinta numarul pe care trebuie sa-l vizezi in orice categorie specifica pe care o masori. Poate fi un raport, un procent, un numar absolut pentru o perioada de timp. Daca masori siguranta, probabil ca va trebui sa analizezi frecventa si severitatea accidentelor. Daca monitorizezi cat de repede isi platesc clientii facturile, vei lua in considerare media zilelor restante (adica numarul mediu de zile in care creantele raman neplatite). Indiferent de categorie, ai nevoie de un numar cu care sa iti poti compara rezultatele si, astfel, sa afli cum te descurci. Acest numar este standardul – nivelul pe care il poti atinge daca te straduiesti si faci o treaba buna. Reprezinta un reper.
In aceasta sectiune autorul se foloseste de vasta sa experienta in afaceri pentru a va oferi cateva sfaturi despre stabilirea si utilizarea standardelor:
1. Afla care este numarul tau esential - numarul care, in orice moment, va avea cel mai mare impact asupra a ceea ce faci si asupra directiei in care vrei sa mergi.
2. Elaboreaza un sistem de costuri standard.
3. Cauta realitatea din spatele cifrelor.
4. Gaseste surse care te pot ajuta sa elaborezi standarde.
5. Spune povestile din spatele cifrelor.
6. Cauta profitul in probleme.
Tot aici aflam si CEA DE-A SAPTEA LEGE SUPERIOARA: Cand ridici nivelul celor de jos, cei de sus avanseaza si ei.
Numarul Esential reuneste oamenii in jurul unui obiectiv comun si se concentreaza pe ceea ce este cel mai important si hotarator pentru succesul companiei. Atunci cand Numarul Esential este corect identificat, vizat si asociat unei recompense – regulile Jocului sunt stabilite. Numarul Esential devine punctul central al Jocului.
Capitolul 7: LASA SLAVIREA, DA-NE MARIREA
Nu exista un instrument mai puternic pentru un manager decat un program bun de bonusuri – motiv pentru care unele companii ii platesc zeci de mii de dolari unui consultant pentru a concepe unul. Daca un program de bonusuri functioneaza, poate fi un incredibil factor motivational. Ii poate face pe angajati sa produca la un nivel care sa faca costul programului sa para o nimica toata, indiferent de cat ai cheltuit pentru a-l elabora.
Mai mult decat atat, adevarata putere a programului de bonusuri consta in capacitatea sa de a educa oamenii in privinta afacerilor. Odata ce inteleg calculele din spatele acestora, vad cum totul se leaga si cum afacerea poate fi un instrument pentru a obtine ceea ce isi doresc.
Capitolul 8: CONCEPEREA PLANULUI DE JOC
Planul anual de joc consta intr-o serie de situatii financiare care explica ce trebuie sa faci luna de luna pentru intregul an. Fara un plan, angajatii nu au cu ce sa-si compare
performanta, nu au niciun mijloc pentru a recunoaste problemele, niciun obiectiv pe care sa il poata folosi pentru a se organiza, motiva si provoca. Nu vor sti ce trebuie sa faca pentru a
se sprijini reciproc sau daca fac o treaba buna. Si nu vor sti cum sa evalueze cifrele pe care le genereaza in fiecare zi, saptamana si luna.
Planul anual de joc te va tine la curent cu aspecte importante ale afacerii precum:
• Se afla compania in avans fata de program?
• A ramas compania in urma fata de program?
• Si-a atins compania obiectivele?
• Cine duce greul?
• Cine ramane in urma?
Dar pentru ca oamenii sa aiba un adevarat sentiment de proprietate asupra planului, trebuie sa fie implicati in proces. Daca nu participa, nu se implica. Daca nu se implica, nu-si vor lua
angajamentul. Daca nu-si iau angajamentul, nu vor produce rezultate.
PUNCT-CHEIE: Daca nu stabilizezi o prognoza a vanzarilor, nu iti poti controla compania. Daca poti controla o prognoza, controlezi intreaga lume.
Tot in aceasta sectiune aflam ce etape ar trebui sa respecte un proces de planificare si cum decurge procesul de prognoza a vanzarilor la SRC.
A OPTA LEGE SUPERIOARA ESTE: Cand oamenii isi stabilesc singuri obiectivele, de obicei le si ating.
Capitolul 9: MAREA ADUNARE
A NOUA LEGE SUPERIOARA ESTE: Daca nimeni nu este atent, oamenilor nu le mai pasa.
Oamenii trebuie sa vada efectele actiunilor lor, altfel nu le va pasa. Acesta este scopul sedintelor saptamanale in orice companie. Sa le arati oamenilor ca iti pasa, ca vrei sa stii ce se intampla la toate nivelurile companiei. In plus, sedintele saptamanale sunt cea mai la indemana metoda pe care o ai la dispozitie pentru a te actualiza cu informatii de la toate nivelurile companiei. In urma lor vei sti unde se afla fiecare departament, cum se desfasoara jocul si ce trebuie sa faca fiecare echipa pentru a se apropia de linia de final.
Iata cateva sfaturi utile cu privire la sedintele saptamanale pe care autorul vi le ofera in aceasta sectiune:
1. Ofera incurajari;
2. Tine sedinte cu regularitate si la ora stabilita.
3. Tine sedinte suficient de frecvent pentru a tine sub control cifrele.
4. Atribuie un nume si un chip fiecarui rand din contul de profit si pierderi.
5. Invita pe oricine poate contribui cu ceva.
6. Mentine un format fix, dar nu fi plictisitor.
7. Fii un lider, nu un sef.
8. Asigura-te ca cifrele sunt raportate.
9. Insista ca oamenii sa-si noteze cifrele.
Tot in aceasta sectiune veti gasi contul de profit si de pierderi estimat din diviziile din SUA de la Springfield Remanufacturing Corp.
Capitolul 10: O COMPANIE ALCATUITA DIN PROPRIETARI
O companie alcatuita din proprietari va depasi oricand o companie alcatuita din angajati, pentru ca atunci cand gandesti ca un proprietar, faci toate acele mici lucruri necesare pentru a castiga: mai dai un telefon pentru a te asigura ca ai un client multumit; iti dai seama cum sa mai reduci cu 25 de centi costul unei piese; cheltui bani pe cateva prezentari de vanzari, nu pe camera de hotel sau pe masina inchiriata; stergi pata de grasime de pe produs inainte de a-l pune in cutie si de a-l expedia.
Capitalul propriu este al cincilea instrument din trusa de instrumente a companiei SRC pentru Marele Joc. Este mijlocul prin care compania isi indeplineste promisiunile celor patru instrumente anterioare: standardele, programul de bonusuri, planul anual de joc si procesul de comunicare centrat in jurul Marii Adunari. Compania are numai de castigat atunci cand joaca jocul capitalului propriu. Pentru fiecare dolar pe care il castiga din profitul dupa impozitare, valoarea actiunilor SRC creste cu aproximativ 10 dolari. Sunt bani reali. Cand oamenii pleaca, compania rascumpara toate actiunile SRC pe care ei le detin, iar ei incaseaza contravaloarea lor prin planul de participare a angajatilor la capital. Din cand in cand se realizeaza si "ferestre de tranzactionare” speciale, in timpul carora angajatii pot cumpara sau vinde actiuni ale companiei. Intr-un fel sau altul, din 1983, angajatii si fostii angajati SRC au vandut inapoi actiuni in valoare de sase milioane de dolari.
Tot in aceasta sectiune veti descoperi cele trei modalitati prin care compania SRC ii ajuta pe angajatii sai sa cumpere o parte din actiuni si veti intelege de ce functioneaza acest sistem: pentru ca ii face pe oameni sa contribuie, sa participe, sa invete, sa se dezvolte. Pentru ca democratia nu functioneaza bine daca oamenii nu participa.
Capitolul 11: CEL MAI INALT NIVEL DE GANDIRE
A ZECEA LEGE SUPERIOARA ESTE: Schimbarea incepe cu cei din varf sau, asa cum spunem noi in Missouri, pestele de la cap se impute.
Proprietarii de afaceri au o mare responsabilitate in viitor, pentru ca principala lor misiune sociala este sa creeze locuri de munca. Creand locuri de munca, oamenii de afaceri creeaza de fapt mijloace de absorbtie a cheltuielilor generale, inclusiv a tuturor cheltuielilor de infrastructura sociala. Si cu cat sunt create mai putine locuri de munca, cu atat mai multi oameni primesc ajutor de somaj si ajutor social, fiind privati de asigurare de sanatate si trezindu-se aruncati in saracie, riscand sa devina victimele infractionalitatii. Consecinta: cheltuieli generale mai mari de absorbit pe plan intern de fiecare dintre noi. Pentru ca totul se intoarce la noi. Platim orice ar fi.
De aceea este foarte important ca proprietarii companiilor sa nu uite ca exista in primul rand pentru a crea locuri de munca. Numai asa adauga valoare unei economii, unei societati, unei natiuni. Cand conducerea este fortata sa concedieze oameni, admite ca a dat gres intr-unul dintre rolurile sale principale.
Dorinta de a fi proprietar va modela mult lumea in secolul urmator. Putem alege sa ne alaturam acestei miscari sau o putem ignora, dar sa nu ne facem iluzii privind consecintele. Vom fi coplesiti de cheltuielile de infrastructura sociala care vor continua sa creasca pana ne vor strivi daca:
• Nu acceptam provocarea.
• Nu alimentam dorinta de a fi proprietari a angajatilor nostri.
• Nu o folosim pentru a-i educa si motiva si pentru a-i face sa-si asume responsabilitatea pentru ei insisi.
• Nu devenim cu totii independenti si responsabili.
• Nu acceptam anumite standarde esentiale de impartialitate si corectitudine si, da, de echitate.
• Pe scurt, daca nu incepem sa jucam Jocul respectand o serie de reguli logice.
Capitolul 12: LEGEA SUPERIOARA SUPREMA
LEGEA SUPERIOARA SUPREMA ESTE: Cand faci apel la cel mai inalt nivel de gandire, obtii cel mai inalt nivel de performanta.
Determinandu-i pe oameni sa gandeasca la cel mai inalt nivel, ii faci sa-si foloseasca abilitatile la capacitate maxima, iar performanta este singurul control pe care il are fiecare dintre noi. Atat timp cat obtinem rezultate, atat timp cat suntem productivi, atat timp cat ne indeplinim promisiunile si aducem un plus de valoare, serviciile noastre vor fi intotdeauna la mare cautare. Marele Joc al Afacerilor te ajuta sa faci toate aceste lucruri si chiar sa te distrezi putin pe parcurs. De aceea este un motiv suficient pentru a-l juca!
***
Ghidul interactiv pentru Marele Joc de la sfarsitul cartii iti prezinta toate instrumentele, resursele, sfaturile, povestile, impedimentele, posibilele capcane si solutiile necesare pentru a implementa cu succes Marele Joc al Afacerilor in compania ta.
Ghidul este structurat in doua sectiuni. Prima parte, "Intra in joc”, este povestea calatoriei unui antreprenor "factiv” (adica o poveste fictiva bazata pe zeci de relatari directe bazate pe fapte reale – despre implementari reale). Ghidul ofera sfaturi despre cum sa pui in aplicare Marele Joc al Afacerilor, precum si informatii despre cum sa il intretii si sustii.
Cea de-a doua parte, "Prezentare generala a principiilor si practicilor Marelui Joc al Afacerilor”, ofera o prezentare generala a sistemului prin schitarea principiilor si practicilor ce alcatuiesc Jocul. Gandeste-te la el ca la un rezumat al tuturor notiunilor din cartea pe care tocmai ai citit-o si transforma informatiile intr-o metodologie "de lucru” specifica si practica. Mult succes!