Descriere - Managementul sectiei de spital
Managementul sectiei de spital reprezinta, actual, orientarea cu cea mai mare relevanta practica in managementul sanatatii romanesti. Istoria zbuciumata a sistemului de sanatate autohton a aratat ca toate reformele, toate promisiunile si schimbarile de nivel superior nu au avut rezultate in planul modernizarii asteptate de beneficiarii si de salariatii sistemului. Rezultatele semnificative au fost obtinute prin eforturile medicilor, sefilor de sectie, clinica. Toate problemele sistemului au fost profund resimtite de catre practicieni, de catre pacienti. Aceasta realitate ne-a condus la promovarea mai multor lucrari de specialitate in managementul sanatatii, cu trimitere directa catre managementul organizatiei, unitatilor medico-sanitare: Managementul sistemelor si organizatiilor sanatatii (2010, Editori: A.V. Ciurea, Cary L. Cooper, Eugen Avram, Editura Universitara "Carol Davila”, Bucuresti), Management Modern in Organizatiile Sanatatii. Perspective in Serviciile de Neurochirurgie (2009, autori: A.V. Ciurea, V.G. Ciubotaru, E. Avram, Editura Medicala, Bucuresti), Dezvoltarea managementului in organizatiile sanatatii. Excelenta in serviciile de neurochirurgie (2007, autori: A.V. Ciurea, V. Gh. Ciubotaru, E. Avram, Editura Universitara, Bucuresti).
Fiecare sef de sectie a invatat ca intr-un sistem debusolat numai practicarea unui management coerent la nivel de sectie poate constitui salvarea! Practicienii trebuie sa gaseasca solutii interne fara a mai astepta ca sistemul sa ii spijine. Asadar, managementul sectiei de spital constituie solutia cea mai relevanta in contextul actual. Fiecare trebuie sa se autogospogareasca, sa ingrijeasca propria sectie, clinica, propriul departament, compartiment, incercand sa evite "meteoritii” care vin cu mare viteza dinspre Minister, dinspre sistem si care produc curemure. Fiecare medic trebuie sa se concentreze pe "gradina” sa.
Aceasta carte propune un nou destin celor care s-au dedicat medicinii: a manageria sectia, acceptand sa fie parasiti de sistem. Desigur ca pana acum toti sefii de sectie, toti practicienii au facut acest lucru, insa de acum inainte este oficiala aceasta tendinta. Ea ne solicita sa punem la punct noi coordonate de organizare, mobilitare. Cu alte cuvinte, astazi noi trebiue SA NE RELANSAM intr-un moment istoric de criza, intr-un sistem debusolat, intr-o societate in care suntem blamati si invitati sa plecam sa servim alte sisteme de sanatate. Da, trebuie sa ne revigoram in sectiile noastre, sa ne preocupam de pacientii nostrii, sa conducem salariatii pe calea cea buna, sa reusim sa ne indeplinim datoria si menirea!
Lucrarea completeaza demersurile noastre editoriale din anii trecuti si face trecerea la de la nivelul managementului de sistem, al managementului organizatiei la nivelul managementului departamental.
Aparitia editoriala de fata cuprinde contributiile mai multor autori apreciati in practica si litratura medicala. Fiecare analizeaza o serie de realitati actuale si propune unele remedii la nivel intern, de sectie.
In partea I sunt tratate aspecte manageriale ale organizarii si conducerii sectiei/ departamentului: tendinte actuale ale managementului sectiei de spital pe fondul provocarilor actuale din sistemul de sanatate, managementul prin obiective, conducerea sectiei clinice, stresul si riscurile profesiei.
Partea a II-a are in vedere managementul resurselor umane, pregatirea profesionala, satisfactia si motivatia in munca, principii de management si relocarea personalului.
Partea a III-a este dedicata relatiei dintre personalul medico-sanitar si pacient, inclusiv familia acestuia. Capitolele cuprind abordari interesante referitoare la increderea in relatiile personal-pacient, aspecte specifice relationarii cu pacientii terminali, varstnici sau diagnosticati cu cancer, relatia cu insotitorii pacientului.
Fara a avea pretentia ca epuizeaza paleta de problematici sau teme situate la nivelul de baza al organizatiilor reprezentative din sistemul sanitar, sectia de spital, lucrarea are ca obiectiv mobilizarea interna, provocarea tuturor medicilor pentru a propune solutii manageriale locale. In mod deliberat lucrarea nu trateaza aspecte administrative sau ce tin de managementul serviciilor, ci se concentreaza pe pe abordarea organizationala vizand doua aspecte majore:
1. sistemul de management, relevand oportunitati de dezvoltare orientate catre procese si comportament organizational,
2. relatia cu clientul/ pacientul, selectand analiza unor categorii speciale de pacienti, luand in calcul personalitatea si conduita personalului medico-sanitar, dar si a familiei sau "apartinatorilor” pacientului.