Descriere - Managementul clasei. Volumul II, mediul educational si mediul de invatare
Volumul de fata incearca sa prezinte in termeni cat mai simpli, relatia omului cu mediul inconjurator, in mod specific cu ambianta intr-o comunitate. Se va trata influenta formatoare a mediului construit - case, cladiri asupra fiintei umane, accentul punandu-se pe ambianta construita oferita de scoala si efectul acestei ambiante asupra elevilor.
Mai departe se va opera diferentierea dintre mediul educational si mediul de Invatare.
Tipul de cladire scolara, terenul dimprejurul scolii, organizarea generala a spatiului scolii, al clasei si curtii, dar si amenajarea clasei de elevi in vederea atingerii unui scop instructional specific, cu teoriile precum si exemplele concrete privind aceste subiecte, vor constitui teme separate de discutie, ele fiind totusi strans legate intre ele, spre beneficiul instruirii.
La inceputul anilor '70, subiectul managementului clasei era inca tratat separat fata de cel al instruirii propriu zise. Dar nu multi ani mai tarziu, idei nou promovate au demonstrat relatia complexa dintre managementul clasei si procesul de instruire desfasurat in scoala, la diferitele nivele educationale.
Felul in care o clasa de elevi este organizata reflecta in fapt, felul in care profesorul intelege modul in care preda si relatia sa cu elevii. O clasa in care profesorul isi asuma intreaga activitate de predare, ca unic factor activ, va fi structurata in mod diferit fata de clasa in care cadrul didactic intelege sa imparta unele responsabilitati cu elevii.
In mod constant, in literatura de specialitate nu apare diferentierea intre mediul educational si mediul de invatare. Se considera de obicei ca mediul de invatare cuprinde atat amenajarea spatiului fizic cat si a celui cognitiv- informativ: spatiul fizic inseamna organizarea sa ca un mediu cald si primitor, in interiorul caruia elevii au acces la materialele necesare; spatiul cognitiv se refera la toate procedeele utilizate de profesor pentru a crea un climat motivant, angajant din punctual de vedere al elevilor. Acest climat cuprinde si regulile ce stabilesc asteptarile in ceea ce priveste conduita in clasa, relatiile profesor- elev si elev-elev.
Alte abordari insa, considera regulile ca tinand de climatul moral si nu neaparat de mediul de invatare ca atare, idee pe care o sustinem. Pe de alta parte nu se poate nega faptul ca, atat mediul educational cat si cel de invatare induc direct sau indirect, anumite reguli ce trebuie respectate.
In lucrarea de fata consideram existenta a trei sfere largi reprezentand relatia dintre om si mediul inconjurator construit; intre ele exista un raport de incluziune.