Descriere - Managementul calitatii in invatamantul preuniversitar.
Referentiale, modele, tehnici, instrumente
Cine afirma ca este usor sa scrii o carte ori nu cunoaste ceea ce insemna asta ori este un ignorant "fericit”. Si cel mai greu este, de fapt, sa incepi s-o scrii!..
De ce ar fi nevoie de o asemenea carte acum si aici? Deoarece sistemele educationale de azi - si cel romanesc nu face exceptie - sunt supuse la provocari extrem de serioase carora putine astfel de sisteme sunt pregatite sa le faca fata. Unele cauze ale acestor provocari pot fi: schimbarile ultrarapide din societate, avansul tehnologic fara precedent si posibilitatile de acces rapid si nelimitat la fluxurile informationale provenind dintr-o mare diversitate de surse…
Astfel de cauze conduc la ideea ca procesele educationale actuale sunt din ce in ce mai sofisticate, mai complexe si mai complicate iar rezultatele acestora ("iesirile” procesului) trebuie sa fie compatibile cu solicitarile actualelor provocari, dar si cu cele ce se prefigureaza in viitor. Introducerea si mentinerea proceselor educationale sub control, pentru a pastra in limitele prestabilite parametrii lor relevanti, dar si imbunatatirea functionarii acestor procese necesita instrumente, metode, tehnici si referentiale adecvate.
Succesul deosebit obtinut prin implementarea managementului calitatii in mediul de afaceri a condus la urmatoarea intrebare legitima: "Oare nu ar putea fi utilizate referentialele, metodele si instrumentele managementului calitatii (verificate pe parcursul mai multor decenii in mediul de afaceri) si in mediul educational? Mai mult, se stie ca absolventii oricarui nivel de invatamant, parasind mediul educational, vor interactiona, dupa intrarea lor pe piata fortei de munca, cu mediul de afaceri – in care managementul calitatii are un rol esential si o mare importanta pentru intrarea si mentinerea pe piata a oricarei firme.
Inca din anii '90, numeroase reuniuni ale ministrilor educatiei din statele membre ale Uniunii Europene au recomandat mediului educational european, sa studieze si sa adopte in functionarea lor modelele - bine cunoscute in mediul de afaceri - denumite ciclul PDCA, ISO 9001, EFQM.
Prin urmare, iata suficiente motive pentru ca si noi, in Romania, sa depunem eforturile necesare pentru a incerca sa cunoastem suficient de bine si sa aplicam, in procesele noastre educationale - in mod cat mai eficace si eficient - numeroasele instrumente, metode si tehnici stabilite, utilizate, diversificate verificate si imbunatatite in mediile de afaceri nationale si internationale, pe parcursul a peste 70 de ani. Este ceea ce incercam prin realizarea acestei carti in care ne-am propus sa identificam aplicatiile, avantajele, posibilitatile si oportunitatile prin care referentialele, modelele, instrumentele, metodele si tehnicile specifice managementului calitatii si utilizate in mediile de afaceri ar putea fi utilizate si in procesele educationale, cu precadere in invatamantul preuniversitar.
Conform recomandarilor reuniunilor ministrilor educatiei din spatiul comunitar, de aproape doua decenii, sistemele educationale din acest spatiu depun eforturi sustinute pentru a integra modelele, tehnicile, metodele si instrumentele specifice managementului calitatii si care au fost utilizate initial doar in mediul de afaceri, in functionarea entitatilor educationale din statele membre ale UE. Aceste eforturi sunt orientate spre obtinerea unor procese, produse si servicii educationale de calitate, compatibile cu noile cerinte educationale generate de realitatile actuale, aflate intr-o dinamica ultra accelerata a schimbarii. Aceste eforturi s-au concretizat pana acum in elaborarea unor referentiale extrem de importante, valabile exclusiv in spatiul comunitar si avand scopuri precise, cum sunt, de exemplu: facilitarea mobilitatii fortei de munca, compatibilizarea cadrelor nationale ale calificarilor cu un meta-cadru european in domeniu, facilitarea introducerii unor mecanisme destinate invatarii pe tot parcursul vietii si, nu in ultimul rand, recunoasterea studiilor finalizate in diverse sisteme educationale comunitare.
Aceasta carte se bazeaza pe o ampla cercetare in domeniu - finalizata cu o teza de doctorat, cu mai multe articole publicate in tara si peste hotare, precum si cu mai multe comunicari stiintifice prezentate in conferinte interne si internationale - dar si pe consistenta experienta profesionala a autorului (cu o vechime de peste 32 de ani in invatamantul preuniversitar).
Arhitectura lucrarii a fost conceputa in doua parti distincte: Partea I: Standarde, standardizare, metode si instrumente ale calitatii si Partea a II-a: Managementul calitatii in invatamantul preuniversitar. Continutul cartii a fost elaborat astfel incat sa acopere in cat mai mare masura semnificatiile acestor titluri generice. In consecinta, in prima parte a cartii, au fost incluse si descrise cele mai importante referentiale, modele, tehnici, metode si instrumente utilizate in managementul calitatii, exemplificand argumentat posibilitatile si oportunitatile de utilizare ale acestora in managementul proceselor educationale.