Descriere - Legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, comentata si adnotata
Alegerile, in general, indiferent de nivelul pe care il vizeaza, sunt cel mai important eveniment politic dintr-un stat. Desfasurate periodic, el ii ajuta pe competitorii politici sa-si trimita reprezentantii in autoritatile publice de la nivelul central sau local, iar pe alegatori, sa-si transfere exercitiul de suveranitate catre acestea.
Poate de aceea drepturile au o istorie atat de tumultoasa in general, si in ceea ce priveste diferentierea intre dreptul de a vota al barbatului si al femeii, in particular.
Suveranitatea nationala, potrivit art. 2 din Constitutie, apartine poporului roman, care o exercita prin referendum si prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice si corecte.
Precizarea caracterului alegerilor a fost introdusa prin Legea de revizuire din 2003 si a fost determinata de dorinta legiuitorului constituant derivat de a departaja intre statul totalitar si statul de drept, la edificarea caruia am trecut dupa Revolutia din Decembrie 1989.
Si in regimul trecut au existat alegeri, insa singura asemanare cu cele din ziua de azi era aceea ca alegerile erau si sunt periodice, pentru ca de caracterul liber si corect este evident ca nu putea fi vorba.
Alegerea autoritatilor administratiei publice locale a parcurs, sub aspectul reglementarii, trei mari etape, determinate prin raportare la Legea fundamentala a tarii:
a) etapa preconstitutionala, reprezentata de Legea nr. 701991 a alegerilor locale, care a fost modificata prin Legea nr. 251996, astfel incat, dupa aceasta data, putem spune ca si-a schimbat caracterul;
b) etapa postconstitutionala inainte de revizuire, reprezentata de Legea nr. 251996, care, cum am aratat, a modificat prima Lege a alegerilor locale nr. 701991;
c) etapa post-revizuire a Constitutiei, reprezentata de Legea nr. 672004 privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, Legea nr. 352008, care, desi reglementa alegerea Camerelor Parlamentului, modifica si completa, in acelasi timp, atat Legea nr. 2152001 a administratiei publice locale, cat si Legea nr. 3932004 privind Statutul alesilor locali.
Cea de a treia lege, din aceeasi categorie, este actuala Lege nr. 1152015, al carei comentariu face obiectul prezentei lucrari.
Constatam ca s-a inregistrat o fluctuatie a legislatiei, o instabilitate a acesteia, ceea ce a facut, pe unii autori, sa critice acest lucru, apreciind ca, pentru corectitudinea alegerilor, este inerent sa existe o legislatie asezata, clara si coerenta, care sa nu fie supusa unor modificari atat de frecvente. Se subliniaza faptul ca reglementarea procesului de alegere a autoritatilor administratiei publice locale "a fost modificata destul de des si in mod special , prin ordonante de urgenta, in anii electorali. Toate aceste situatii au constituit un factor de incertitudine juridica si o cauza a deficientelor acestei legislatii , constatate cu prilejul aplicarii sale”.