Referinte despre Jurnal de scriitor (3 vol.)
Cred ca daca printr-un miracol universitar, cele 1000-1200 de pagini ale Jurnalului de scriitor ar intra in bibliografia obligatorie a Facultatilor de Jurnalism din RomA¢nia, mass-media de astazi s-ar schimba simtitor. Nu la nivel de "breasla" - din acest punct de vedere reporterul prapastios, toapa revoltata si analistul doct si unsuros sunt tipuri aproape de neeliminat, ci la nivel de "vA¢rfuri". Studentii care nu ar fi A®ncA¢ntati de ideea unui jurnalism de grup, cu pretentii de "echidistanta si obiectivitate", de "prezentam realitatea asa cum este ea" ar putea gasi la Dostoievski modelul unei valori marginalizate cu abnegatie A®n zilele noastre: atitudinea responsabila fata de cititor. Scriitorul nu se rezuma la a consemna sec niste fapte, ci cauta cu A®ncordare semnificatiile lor istorice, morale, filozofice si religioase, iesind permanent din paradigmele realitatii A®nspre adevarurile ultime ale existentei. Scrisul lui nu e informatie, ci rodul unei continue dorinte de a lumina societatea deseori obtuza A®n care traieste, de a-i activa discernamA¢ntul.Astfel se explica si tonul lui patimas: aici sare A®n apararea unui copil batut de parinti, cA¢teva pagini mai A®ncolo se lanseaza A®n diatribe A®mpotriva liberalilor, divagheaza, face ocolisuri, nuanteaza, clarifica si clasifica, separa apele, apoi A®i nazare sa povesteasca o amintire duioasa cu un mujic blA¢nd si un pic mai tA¢rziu tuna filipice la adresa blestematilor de turci si face profetii despre colapsul iminent al Europei sub greutatea Revolutiei Franceze, socialismului, catolicismului si A®nchinarii la noul idol al stiintei (ceea ce nu-l A®mpiedica, la comemorarea lui George Sand, sa afirme sincer ca "Noi, rusii, avem doua patrii: Rusia noastra si Europa" ). Scriitorul A®si asuma integral rolul de profet: enormitatile pe care le emite A®n privinta politicii internationale sunt cam tot la fel de frecvente ca si adevarurile fundamentale pe care le rosteste despre sufletul rus.
PA¢na si numai pentru acest fapt si lectura acestei opere devine o adevarata aventura. Mai este A®nsa un lucru care face Jurnalul un document cu totul aparte: acela ca Dostoievski, incapabil sa se separe A®n doua instante diferite - aceea de scriitor si aceea de publicist - foloseste realitatea cotidiana ca punct de lansare al investigatiei literare. Evenimentele, deseori insignifiante la scara istorica, se scenarizeaza, se transfigureaza literar atunci cA¢nd, de pilda, de la sinuciderea unei fete, autorul ajunge sa creeze acea capodopera a prozei scurte intitulata Sfioasa, iar din simpla A®ntA¢lnire A®ntr-o iarna cu un mic vagabond de sapte ani, candid si neexperimentat, schiteaza o povestioara - Un baiat la bradul lui Hristos cu bunatatea A®ngereasca cu care Delavrancea trebuie sa fi scris Bunica, iar Truman Capote - Amintire de Craciun.
Alte carti de la editura POLIROM
Editura Polirom este o editura din Romania fondata în 1995, avand sediul central la Iasi. Primul titlu a fost cartea lui Adrian Marino, Pentru Europa. Integrarea Romaniei. Aspecte ideologice si culturale dar portofoliul editurii se concretizeaza acum în 35 de domenii editoriale si peste 55 de serii si colectii. In primul an au aparut 15 titluri si s-a ajuns la peste 5500.
Clientii care au cumparat acest produs au mai achizitionat
Pareri clienti legate de Jurnal de scriitor (3 vol.)
Nu exista comentarii referitoare la acest produs.