Descriere - Jurnal de lectura clasa a II-a
Una dintre premisele care au determinat aparitia lucrarii tine de faptul ca Ora de lectura, desfasurata in conditiile actualei reforme a invatamantului, nu este inteleasa in profunzime de catre unele cadre didactice. Numeroasele asistente la clasa, in special pentru lectiile de lectura, evidentiaza faptul ca strategiile didactice noi sunt utilizate in mod nesistematizat si, de cele mai multe ori, nejustificat. Lectiile de lectura nu au dat succesul asteptat, deoarece demersul ales de catre cadrele didactice a fost preluat ca stereotip in sine, fara nicio diferenta intre metodica specifica lectiilor de limba si literatura romana si de cea a lectiilor de lectura. Ori, utilizarea frecventa a unuia si aceluiasi procedeu, fara adaptare sau ajustare creativa, nu va produce efectul scontat. De cele mai multe ori, asa zisa analiza a textului literar s-a redus la interpretarea textului impusa elevilor de catre profesor (asa cum traieste el evenimentul lecturat, incercand sa transfere elevilor propriile trairi), sau parafrazarea limbajului autorului citit. In multe situatii se incearca povestirea "continutului" sau descoperirea temei, formularea ideilor principale, sesizarea mijloacelor artistice care scot in relief aceste idei, pana la neinspirata identificare a mesajului textului (mai ales in cazul operelor lirice), sau la interpretarea sociologica a textului literar, la categorisirea personajelor in pozitive si negative, principale si secundare. Elevii sunt solicitati sa reproduca subiectul operei literare, sa descopere fragmentele textelor, sa caracterizeze personajele, sa cerceteze actiunea prin momentele principale. In multe situatii, textul este inteles in sens unic, admitandu-se o singura interpretare, fie a profesorului, fie a premiantului clasei. Finalul analizei este de multe ori "apoteotic", asteptandu-se raspunsuri la intrebarile clasice: Ce a vrut sa spuna autorul in aceasta opera?, Ce ne transmite autorul prin acest text?
Lectura, ca activitate intelectuală, dar şi ca o competenţă fundamentală, are scopul de a forma şi dezvolta motivaţia elevului pentru citit, pentru achiziţionarea cunoştinţelor despre oameni şi viaţă, despre realitatea inconjurătoare. Concomitent cu aceste obiective, lectura contribuie la formarea capacităţii de comunicare, la dezvoltarea vocabularului, la formarea educatiei estetice. In conculzie se poate aprecia faptul că, obiectivul educaţional al profesorilor este de a forma şi dezvolta elevilor pasiunea pentru a citi. Prin intermediul acestui Jurnal de lectură, apreciem faptul că elevii vor inţelege de ce şi mai ales cum se parcurge un text literar sau nonliterar, iar profesorii vor putea evalua progresele elevilor lor.
Nr. de pagini : 100
Anul aparitiei : 2013