Descriere - Istoria si traditiile minoritatii rrome, cls a VII-a
Manualul Istoria si traditiile minoritatii rrome, clasa a VII-a este in concordanta cu programa scolara de Istoria si traditiile minoritatii rrome, pentru acest nivel, cuprinzand indicatorii de referinta, in special cei cu privire la reflectarea tuturor competentelor specifice, sau cei privind prezenta continuturilor obligatorii vizand invatarea.
Manualul contine o scurta prezentare a cartii cu Instructiuni de utilizare a manualului, pentru a indruma elevii asupra felului in care este structurat manualul, explicand simboluri si rubrici precum: Captarea atentiei, in care se realizeaza actualizarea cunostintelor precum si introducerea unor elemente din noua lectie; rubrica Descoperim impreuna, in care sunt prezentate noile continuturi propriu-zise ale lectiei; rubrica Dictionar, in care sunt explicati pe intelesul elevilor anumiti termeni sau anumite notiuni; rubrica Activitati, care da o buna dinamica a structurii lectiei si creeaza un context favorabil pentru predarea interactiva si centrata pe activitati practice; rubrica Stiati ca…?, care urmareste sa aduca informatii suplimentare, de cele mai multe ori inedite, privind temele si subiectele studiate; rubrica Studiu de caz, care aprofundeaza notiunile cuprinse in cadrul lectiei, aducand, totodata, in prim-plan o serie de personalitati istorice privind istoria si cultura rromilor.
Intrebarea adresata copiilor de catre autori, De ce studiem istoria si traditiile rromilor?, este menita sa provoace elevii sa reflecteze la necesitatea studierii acestei discipline in scoala si sa-i ghideze, de ce nu, pe tot parcursul manualului, reamintindu-le de la o lectie la alta de importanta studierii Istoriei si traditiilor rromilor.
Manualul continua in mod coerent temele si subiectele abordate anterior, in anii precedenti de studiu, incepand in clasa a VII-a cu informatii din secolul al XIX-lea, discutand problematica dezrobirii si a Curentului abolitionist in societatea romaneasca, a Legilor dezrobirii si continuand cu Adunarile rromilor de la Cohalm si Ibasfalau (ianuarie si aprilie 1919) de la inceputul secolului al XX-lea.
Mai departe este prezentat si discutat unul dintre principiile de baza ale culturii rrome, cel al Rromanipen-ului, cuprinzand o serie de Obiceiuri de familie sau conceptul privind Dimensiunea magica a existentei. Dualismul Bine – Rau, un model cultural fundamental in ceea ce priveste poporul rrom.
Parcursul istoric continua cu Rromii in perioada interbelica, discutand provocarile dintre Integrare si asimilare, sau prezentand, printr-un demers indraznet, dar laudabil si necesar totodata, anumite Conceptii rasiste in Romania interbelica.
Foarte bine este asezata si urmatoarea tema, privind aspecte culturale, cea cu privire la Actiuni de represiune indreptate impotriva rromilor, urmand astfel sirul unor consecinte ale unor aspecte si evenimente istorice, continuturile manualului, cele istorice si cele culturale, impletindu-se astfel in mod armonios si completandu-se reciproc intr-o naratiune fluenta si coerenta.
Urmatorul moment istoric, si cel care incheie manualul de fata, ii plaseaza pe rromi in Comunitatile din Romania, dupa 1989, prezentand unele modalitati privind Organizarea si integrarea rromilor in structurile sociale si politice ale Romaniei sau discutand aspecte privind Rromii si imaginea lor in orizontul local, national si european, nu in ultimul rand manualul propunand o noua tema inedita prin titlul: Rromii – participanti la miscarile de protest impotriva regimului comunist, provocand din nou elevii la un subiect mai putin discutat in legatura cu rromii si regimul comunist.
Astfel, prin continuturile cuprinse si maniera acestora de prezentare, manualul ofera o imagine clara a unor episoade marcante privind istoria si viata culturala a rromilor, reusind sa impleteasca in mod echilibrat cele doua componente printr-o naratiune fluenta si coerenta.
Fiind un manual ce urmeaza a fi studiat in Romania, se vorbeste indeosebi despre rromii din spatiul romanesc, fara a fi neglijata, insa, dimensiunea internationala a romilor, fiind amintite elemente legate de si rromi din alte regiuni, precum: Polonia, Franta, Irlanda, Norvegia, Italia etc., deosebit de importanta in sensul contextului international fiind si mentionarea Congresului Mondial al Rromilor din perioada 8-12 aprilie 1971, in Anglia, la Orpington, langa Londra, unde au participat 23 de reprezentanti din 14 tari, in urma congresului fiind stabilite o serie de simboluri ale romilor de pretutindeni, precum stegul romilor, imnul international al romilor Gelem, gelem sau adoptarea zilei de 8 aprilie ca Zi internationala a romilor. Cu atat mai relevante sunt aceste informatii cu cat anul acesta s-a serbat centenarul acestui eveniment international fara precedent in istoria rromilor.
Intr-o era in care vizualul are o importanta deosebita, imaginile joaca un rol esential in constructia manualului, autorii reusind sa imbine cu succes atat imagini mai vechi, care redau anumite etape sau episoade istorice, cat si imagini moderne care surprind viata contemporana a rromilor sau evenimente istorice recente, aceasta simbioza facand manualul atractiv pentru elevi si placut de parcurs.
Mult succes in utilizarea unui manual de nota 10!