Descriere - Invataturile toltece - volumul VI. Cartea aforismelor
Ce sunt aforismele toltece? Aforismele toltece sunt relativ scurte, dar foarte concise rezumate de adevaruri inlauntrul altui adevar - fiecare aforism fiind ca o ceapa cu un numar infinit de straturi - fiecare strat continand o expresie mai adanca si, prin urmare, mai profunda a adevarurilor continute in el. In consecinta, aforismele toltece incapsuleaza literalmente vaste cantitati de cunoastere tolteca care au fost distilate si condensate in formate marunte, unele continand doar o mana de cuvinte. De aici rezulta ca, desi pentru ochiul neantrenat, aforismele par a fi foarte usoare si auto-explicativeA, daca sunt citite doar ca ceea ce se vad la prima vedere, ele nu vor dezvalui ceva de vreo semnificatie reala. In acest sens, nu este incorect sa asociem citirea aforismelor toltece cu privitul la microcipul unui computer, caci asa cum microcipul nu dezvaluie ochiului imensa cunoastere stocata in el, tot asa nici aforismele toltece nu dezvaluie cititorului neinitiat vastele cantitati de cunoastere continute in ele. Prin urmare, este imperativ ca mai intai cititorul acestui volum sa se familiarizeze pe deplin cu invataturile toltece, inainte de a incerca sa utilizeze aforismele, caci fara o cunoastere profunda a invataturilor toltece, aceste aforisme nu vor reusi sa faca pentru cititor ceea ce au fost proiectate8 sa faca.
Atunci cand se lucreaza cu aforismele toltece, este de asemenea important sa retineti urmatoarele dpua linii directoare. Prima este aceea ca, fiecare cuvant al unui aforism a fost ales cu infinita atentie, astfel incat sa transmita cititorului cel mai mare numar posibil, dar totusi clar definite, de puncte de plecare referitoare la adevarurile continute in el. Spun "posibile puncte de plecare", deoarece aforismele sunt legate in bucla unul de celalalt in multe moduri diferite. in consecinta, daca un ucenic ia unul dintre aforisme si incepe sa lucreze cu adevarurile continute in acesta, acele adevaruri il vor conduce automat la un alt aforism, iar acel aforism va duce la altul, si tot asa mai departe; efectul general fiind nu doar acela de a largi intelegerea ucenicului a cunoasterii continuta in aforisme, ci si de a adanci nivelul la care aceasta cunoastere este asimilata si priceputa. Acesta este un aspect foarte important, deoarece, pe masura ce cunoasterea ucenicului se largeste si se adanceste, atunci cand el se intoarce la aforismul de la care a inceput, va putea acum sa descojeasca inca un strat care nu fusese observat anterior, si astfel, sa descopere un nivel de adevar si mai adanc, si mai profund. La randul sau, lucrul acesta va conduce ucenicul la a explora din nou acele aforisme pe la care a trecut pornind din punctul initial de plecare, si cu aceasta nou-descoperita profunzime a intelegerii, el va putea, de asemenea, sa descopere si in acestea o si mai mare profunzime a cunoasterii. Astfel, procesul de invatare va continua sa duca ucenicul de la un aforism la altul legat in bucla la el - fiecare legatura in bucla permitand ucenicului sa descojeasca tot mai multe straturi de adevar.