Descriere - Interventii psihopedagogice in tulburarile specifice de invatare
Invatam FonoLogic. Program structurat de antrenament al constiintei fonologice bazat pe dovezi stiintifice
Ilustratii de Marina Emilia Burcus si Iulia Maria Ignat
"Lucrarea prezinta cele mai noi date din cercetarile clinice si de psihologie educationala privind antrenarea constiintei fonologice la persoanele cu dislexie, reflectind in mod pragmatic traditia de cercetare si inovare a scolii clujene de psihopedagogie speciala. Acest program de antrenament structurat al constiintei fonologice este dezvoltat in cadrul Laboratorului de cercetari interdisciplinare a diferentelor individuale in invatare (Learn-id) si este orientat in directia evaluarii si interventiei psihopedagogice. Pe baza convingerii profesionale asumate a legaturii dintre stiinta si practica, recomandam tuturor cititorilor (copii, profesori, psihologi, psihopedagogi, logopezi, pedagogi, parinti) care vor sa urmeze acest program in calatoria inedita de invatare a cititului si a scrisului sa-l aplice cu incredere si in mod consecvent, sa-l integreze si sa-l personalizeze in cadrul experientelor proprii de invatare, cu speranta ca vor ajunge la concluzia ca e mult mai usor sa inveti sa citesti si sa scrii daca acestea se intimpla FonoLogic.” (Carmen David, Adrian Rosan)
Despre constiinta fonologiei ca si despre fotbal sau politica, ai senzatia ca toata lumea vorbeste cu deplina cunoastere si cu familiaritate unui vechi prieten. Din pacate, lucrurile sunt inca departe de a se fi asezat. Cunoastem inca destul de putin despre constiinta fonologica, in ciuda celor aproape cinci decenii de cercetari effectuate.
Ce stim:
Stim ca este o competenta importanta pentru citire.
Stim ca abilitatile de constiinta fonologica ale persoanelor cu dislexie sunt mai scazute decat ale celor fara dislexie
Stim ca inregistreaza un salt calitativ important in jurul varstei de 7 ani.
Stim ca este educabila/antrenabila
Ce nu stim:
Nu stim cat de mare este impactul factorilor lingvistici asupra dezvoltarii constiintei fonologice si acest lucru se studiaza in continuare
Nu stim cu certitudine care este continutul ei si cum se relationeaza cu abilitatile de citire
Nu intelegem pe deplin relatiile dintre diferitele abilitati fonologice si citire
Acest demers, aceasta calatorie de constientizare fonologica pe care o parcurgem cam intre varstele de 4 si 9 ani, perioada in care suntem imersati in tainele citit-scrisului. Necesit o abordare similar si in activitatile remediale pentru copiii care intampina dificultati sau tulburari in sfera citirii, cei cu dizabilitate auditiva si intarzieri in dezvoltarea limbajului. Aceasta calatorie nu va fi facuta doar de abilitatile lingvistice, este o calatorie de grup, in care participa si memoria, si atentia, operatiile cognitive, cunostintele de vocabular, notiunile spano-temporale, cunostintele despre litere, principiul alphabetic.
Cuprins
Partea I
Consideratii teoretice si metodologice in antrenarea constiintei fonologice la copii
Introducere
Capitolul 1. Constiinta fonologica si importanta ei pentru citire
1.1. Evolutia conceptului de "constiinta fonologica"
1.2. Dezvoltarea constiintei fonologice
1.3. Studii care sustin viabilitatea unei abordari a interventiei in citire prin antrenarea constiintei fonologice
1.4. Alte abilitati fonologice in relatie cu citirea
1.5. Abilitatile fonologice si dislexia
1.6. Importanta componentelor constiintei fonologice pentru Inyatarea limbajului scris in limba romana
1.6.1. Constiinta rimei
1.6.2. Constiinta silabei
1.6.3. Constiinta fonemica
Capitolul 2. Recomandari cu caracter metodic pentru antrenarea constiintei fonologice
2.1. Metode specifice de dezvoltare a constiintei fonologice
2.1.1. Metoda fonetica analitico-sintetica
2.1.2. Metoda Elkonin sau metoda casutelor sonore
2.1.3. Metoda reprezentarii ideografice
2.1.4. Metoda Castiglioni-Spalton si Ehri
2.1.5. Metoda Borel-Maisonny fonetica si gestuala
2.2. Metode si procedee de antrenare a componentelor constiintei fonologice
2.2.1. Metode si procedee de antrenare a constiintei rimei
2.2.1.1. Recomandari privind derularea activitatilor de detectare a rimei din versuri
2.2.1.2. Activitati si continuturi cu rima
2.2.1.3. Organizarea activitatilor de detectare a rimei din versurile pentru copii - scenariu didactic
2.2.1.4. Organizarea activitatilor de memorare pentru versuri cu sens - scenariu didactic
2.2.1.5. Recomandari pentru activitatile de receptare si producere a rimei
2.2.1.6. Activitatile cu rime fara sens
2.2.2. Metode si procedee de antrenare a constiintei silabei
2.2.3. Metode si procedee de antrenare a constiintei fonemului
2.3. Concluzii
2.4. Glosar
Capitolul 3. Prezentare generala a programului de antrenament al constiintei fonologice
3.1. Studii care au fundamentat proiectarea programului propus
3.2. Locul programului propus in interventiile psihopedagogice pentru dislexie
3.3. Scenariul narativ general
3.4. Planificarea prograinului
3.4.1. Planificare generala
3.4.2. Lista desfasurata a activitatilor din cadrul programului
3.4.2.1. Constiinta silabei
3.4.2.2. Constiinta rimei
3.4.2.3. Constiinta fonemului
3.6. Cum poate fi utilizat acest material
Partea a II-a
Invatam FonoLogic - program structurat de antrenament al constiintei fonologice bazat pe dovezi stiintifice
Capitolul 4. Constiinta silabei
Activitatea 1. Numaram silabe
Activitatea 2. Localizarea silabei in cuvant
Activitatea 3. Gaseste intrusul!
Activitatea 4. "Hap, mancatorul de cuvinte" (sortare dupa silaba initiala a cuvantului)
Activitatea 5. Gasirea cuvintelor cu silaba initiala data
Activitatea 6A. Gasirea cuvintelor cu silaba finala data
Activitatea 6B. "Ce pune la cale vecinul?" (completare de cuvinte lacunare cu silaba initiala sau cu silaba finala)
Activitatea 6C. Recompunerea cuvintelor cu verbalizarea regulii de transformare
Activitatea 7. Loto silabe. Producere si localizare
Activitatea 8. Analiza silabica (1)
Activitatea 9. Analiza silabica (2)
Activitatea 10. "Ca-sa, sa ca-ut un nume pentru tine!" (sinteza a doua silabe)
Activitatea 11. "Si rabla noastra ar trebui sa poarte un nume!" (sinteza a trei silabe)
Activitatea 12. Inversiune silabica
Activitatea 13. Eliminarea unei silabe din pozitie initiala, finala si mediana
13A. Eliminarea unei silabe din pozitie initiala
13B. Eliminarea unei silabe din pozitie finala
13C. Eliminarea unei silabe din pozitie mediana
Capitolul 5. Constiinta rimei
Activitatea 1. Recunoasterea rimei
1A. Receptarea si recunoasterea rimei din versuri cu sens, dar nefamiliare
1B. Receptarea si recunoasterea rimei din versuri fara sens (in limba "pirigoleza")
Activitatea 2A. Compunere de rime din versuri lacunare cunoscute si necunoscute
Activitatea 2B. Gasirea rimei in cuvinte izolate
Activitatea 3. Gasirea cuvintelor care rimeaza
Activitatea 4. Compunere de versuri pornind de la perechi de cuvinte care rimeaza
Activitatea 5. Compunere de poezii care Insotesc saritul copiilor in apa
Capitolul 6. Constiinta fonemului
Activitatea 1. Discriminare perechi minimale
Activitatea 2. Recunoasterea si identificarea fonemelor
Activitatea 3. "Ia vino-ncoace la nanaselul sa te pupe!" (localizarea sunetului)
Activitatea 4. Ploua cu sunete,
Activitatea 5. Cate sunete sunt in cuvant?
Activitatea 6. Analiza fonematica a silabei si a cuvantului
Activitatea 7. Sinteza fonematica in silaba si cuvant
Activitatea 8. Sinteza sunetului in pozitie initiala
Activitatea 9. Eliminarea fonemului din pozitie initiala
Activitatea 10. Eliminarea fonemului din pozitie finala
Activitatea 11. Inlocuirea unui sunet cu altul
Activitatea 12. Translocare sunet
Activitatea 13. Cuvinte care par la fel
Activitatea 14. Spune cat mai multe cuvinte fara sunetul...
Anexe material verbal
Bibliografie