Descriere - Informatica pentru gimnaziu, culegere de probleme (Pascal/C++)
Cartea de fata contine toate problemele propuse in manualul de gimnaziu, scris de acelasi autor. Aceste probleme sunt rezolvate in totalitate prin programe scrise in limbajele Pascal si C++. La fiecare capitol dupa problemele rezolvate se afla probleme propuse, fara solutie, dar care se pot rezolva in mod asemanator cu cele rezolvate. Am introdus aceste probleme pentru ca elevii sa-si poata verifica cunostintele dobandite, dupa parcurgerea solutiilor din fiecare capitol.
Ultimul capitol contine probleme date la diverse concursuri de informatica in anii 2008-2009, majoritatea acestora fiind propuse de autor. Formatul enunturilor acestor probleme este cel de la concursuri, pentru a obisnui elevii cu acest tip de prezentare.
Toate programele din carte au fost verificate cu ajutorul mediilor Borland Pascal si Borland C, pentru scrierea lor adoptandu-se acelasi stil de programare. Caracteristica principala a acestor programe este de a utiliza un numar cat mai mic de constinte de limbaj (Pascal, C++), in felul acesta usurand modul de transpunere a unui algoritm intr-un program.
Culegerea aceasta va usura mult munca la clasa atat profesorului, cat si elevului, tinand seama de numarul redus de ore pentru disciplina informatica.
Elevul avand multe modele de programe, cu idei diverse, are creat cadrul optim de dezvoltare mai rapida a gandirii algoritmice, atat de utila in multe domenii.
"Sper ca prin aceasta aparitie editoriala, numarul elevilor care vor sa se pregateasca in acest domeniu sa creasca. Totodata imi doresc ca din randul lor sa se ridice cat mai multi, care sa participe la concursuri de informatica si sa obtina rezultate pe masura pregatiri lor."
Doru Popescu Anastasiu
Cuprins
1. Algoritmi. Notiuni introductive……………………………………………. 5
2. Limbajul Pascal/C++. Notiuni introductive. Programe simple......………... 9
3. Notiunea de variabila. Citirea datelor de intrare…………………………... 12
4. Expresii logice. Instructiunea alternativa if………………..……………… 16
5. Instructiunea compusa. Instructiunea alternativa case/switch…………….. 22
6. Tipul char. Codul ASCII. Comentarii……………………………………... 27
7. Siruri de caractere. ..................……………………………………………. 31
8. Fisiere text…………………………………………………………………. 38
9. Instructiuni repetitive cu numar cunoscut de pasi………………………... 45
10. Instructiuni repetitiva cu numar necunoscut de pasi, conditionata
superior………………………………………………………………………. 53
11. Instructiuni repetitiva cu numar necunoscut de pasi, conditionata inferior 59
12. Prelucrarea cifrelor unui numar natural…………………………………... 62
13. Mai multe instructiuni repetitive una in alta……………………………... 66
14. Siruri de numere………………………………………………………….. 72
15. Divizori. Numere prime………………………………………………….. 77
16. Cel mai mare divizor comun…………………………………………….. 85
17. Tipurile reale. Afisarea datelor cu format………………………………... 89
18. Tablouri unidimensionale (vectori)……………………………………… 93
19. Prelucrarea componentelor tablourilor unidimensionale. Construirea
tablouri unidimensionale……………………………………………………... 100
20. Inserari si eliminari de componente dintr-un tablou unidimensional.……. 108
21. Ordonarea componentelor unui tablou unidimensional………………….. 114
22. Baze de numeratie………………………………………………………... 126
23. Tablouri bidimensionale………………………………………………….. 134
24. Tablouri patratice………………………………………………………… 144
25. Construirea tablourilor bidimensionale………………………………….. 152
26. Tablouri unidensionale si bidimensionale constante…………………...... 158
27. Functii definite de utilizator……………………………………………… 163
28. Functii predefinite………………………………………………………... 174
29. Subprograme definite de utilizator……………………………………… 188
30. Subprograme predefinite………………………………………………... 202
31. Multimi……………………………………………………………........... 211
32. Coordonate in plan. Aria unui triunghi…………………………………... 220
33. Concursuri de informatica...........................................…………………… 227
34. Coduri ASCII.................................……………………………................. 239