Descriere - In apararea sfintelor icoane
Volumului de fata reuneste -- cu prilejul implinirii in octombrie 2017 a 1230 de ani de la Sinodul VII Ecumenic -- in traducerea si prezentarea diac. Ioan I. Ica jr piesele esentiale din dosarul teologic al celei de-a doua faze a disputelor despre icoane si venerarea lor din Bizantul secolelor VIII-IX. In centru se afla tratatele si scrisorile redactate in perioada 810-826 de sfantul Teodor Studitul (759-826), sufletul rezistentei fata de a doua iconomahie bizantina. Revenirea controverselor a fost cu putinta din pricina retinerii teologice a hotararii Sinodului VII Ecumenic de la Niceea din 787, care evita sa dea un raspuns pe fond contestarii dogmatice a icoanelor de catre sinodul iconomah de la Hieria-Vlaherne din 757. Acest raspuns a venit abia intre 815 si 826, cand, din exil, cuviosul Teodor Studitul a oferit in sfarsit adevarata teologie ortodoxa a icoanelor si venerarii lor cu toate distinctiile filozofice, fundamentarile biblice si patristice si analizele teologice necesare.
La fel ca in cazul Sinodului I Ecumenic, al carui sens nu poate fi inteles corect decat prin scrierile sfantului Atanasie cel Mare, ca in cazul Sinodului II Ecumenic, care nu poate fi inteles decat prin scrierile Parintilor Capadocieni, sau in cazul Sinodului VI Ecumenic, a carui hristologie nu poate fi asimilata fara scrierile sfantului Maxim Marturisitorul, tot asa tratatele si scrisorile sfantului Teodor Studitul sunt indispensabile pentru corecta receptare a Sinodului VII Ecumenic si a tainei Persoanei divino-umane a lui Iisus Hristos, inscrisa pe fata Lui omeneasca, pecetea intregului parcurs al teologhisirii apostolice si patristice.
Cuprins
Dosarul unei rezistente teologice -- prolegomene istorice si teoretice (diac. Ioan I. Ica jr)
I. Icoanele in conflict dogmatic -- imparati si sinoade
Prima iconomahie bizantina
Hotararea dogmatica a sinodului iconomah de la Hieria-Vlaherne (8 august 754)
Triumful provizoriu al icoanelor
Actul al VII-lea cu hotararea dogmatica a Sinodului VII Ecumenic de la Niceea (13 octombrie 787)
A doua iconomahie bizantina
Sinodul iconomah de la Sfanta Sofia (Constantinopol, aprilie 815)
Mihail II Amorianul catre Ludovic cel Pios (10 aprilie 824)
II. Rezistenta teologica fata de a doua iconomahie bizantina -- sfantul Teodor Studitul, polemici si scrisori (810-826)
Intaiul antiretic impotriva iconomahilor (815-816)
Antireticul II (815-816)
Antireticul III (815-816)
Sapte articole impotriva iconomahilor (815-826)
Cateva probleme puse iconomahilor (815-826)
Catre Platon, parintele sau duhovnicesc, despre inchinarea veneratelor icoane (Epistola 57; 810-811)
Sinodului iconomah, in numele tuturor egumenilor (Epistola 71; aprilie 815)
Catre fratiile sau tovarasiile risipite (Epistola 221; din 815-816)
Fiului Nicolae (Epistola 416; din 815-820)
Fiului Naucratie -- dogmatica despre sfintele icoane (Epistola 380; din 818)
Fiului Naucratie -- dogmatica despre inchinarea la sfintele icoane (Epistola 409; din 818-819)
Monahului Nichita (Epistola 499; din 821-826)
Imparatului Mihail, in numele tuturor egumenilor (Epistola 429; inceputul 821)
Lui Ioan Gramaticul (Epistola 492, din 821-826)
Lui Ioan Gramaticul (Epistola 528, din 821-826)
Lui Ioan Gramaticul (Epistola 546, din 821-826)
Monahului Teodor (Epistola 427, din 815-826)
Imparatilor Mihail si Teofil (Epistola 532, din 826)
III. Fundamentul patristic
Grigorie al Nyssei, Epistola catre fratele sau, Petru, despre diferenta dintre fiinta si ipostasa (379-381)
IV. Triumful constantinopolitan al icoanelor -- triumful Ortodoxiei (2 martie 844)
Duminica si Sinodiconul Ortodoxiei
Imparatul la Liturghie la Sfanta Sofia
De Duminica Ortodoxiei -- protocolul imperial
De Duminica Ortodoxiei -- tipicul bisericesc
V. O receptare intarziata
Adrian al Romei catre imparatii Constantin si Irina (26 octombrie 785 -- final)
Adrian al Romei catre regele francilor, Carol (791)
Fotie al Constantinopolului, Enciclica catre patriarhii rasariteni (867 -- final)
Sinodul Constantinopol IV (28 februarie 870)
Sinodul Constantinopol V (27 ianuarie 880)