Descriere - Iisus in tara mea
Pictorii timpurilor L-au zugravit si chipurile Lui nu seamana doua intre ele. Ganditorii L-au analizat si concluziile lor se bat cap in cap. Misticii L-au imitat in nervii si-n carnea lor, fiecare intr-un fel deosebit. Sfintii - in faptele lor, si faptele lor sunt faramituri din fapta Lui. Popoarele L-au primit si fiecare L-a impamantenit dupa firea sa. Si totusi, in milioane de feluri si chipuri, Hristos e unul si acelas: ca flacara focului, care isi schimba conturul cu fiecare clipa pe care o palpaie, si coloarea dupa lemnul pe care-l mistuie.
Sublima in frumusetea ei, viziunea aceasta a cosmosului organizat in Biserica, ne infatiseaza ierarhiile ca o cascada prin care se revarsa asupra lumii iubirea si harurile lui Dumnezeu si in acelas timp ca un organism ideal prin care adorarea fapturilor se ridica spre Dumnezeu... Acest organism spiritual, vast cat lumea, avand in cap pe Hristos Pantocratorul si membre toate fapturile randuite in trepte ierarhice, nu prevede nicaieri un scaun special pentru sfantul parinte de la Roma. Hristos e actualitatea vesnica a Bisericii, iar un vicar, adica un loctiitor, ar insemna absenta sau concediul lui Hristos din ea. O asemenea erezie si o asemenea trufie nu-si au locul in conceptia noastra ortodoxa, unde membrii aceleiasi trepte ierarhice sunt egali prin sarcina harica, iar nu prin drept de mostenire istorica sau de stapanire asupra lumii.
Sa observam mai intai ca toti cei care se imagineaza la noi adversari ai ortodoxiei n-o cunosc absolut deloc nici in structura ei ecumenica si nici in reflexul ei romanesc.
Teologie insemneaza identificare cu Iisus Hristos, incat atunci cand vei grai despre viata in Dumnezeu, omului sa i se para ca Insusi Iisus Hristos e Cel Care vorbeste prin gura ta... Scumpii vostri camarazi de generatie, departe de camin si de tara, primesc botezul martirajului si al eroismului pentru ROMANIA LUI IISUS HRISTOS.
Orice lucrare de natura politica, morala sau spirituala, ridicata din sanul natiunii romane, in numele ortodoxiei si la care colaboreaza Biserica, dar care are repercusiuni binefacatoare dincolo de granite, se poate socoti ca o functiune europeana a ortodoxiei romanesti. E de prisos sa adaugam ca, prin ortodoxia romaneasca nu se intelege dogma de credinta la care aderam, si care este ecumenica sau universala; prin ortodoxie romaneasca intelegem forma de viata spiritual-nationala, dezvoltata de energia noastra etnica, fructificata de dogma ecumenica...
Prin cultura bizantina suntem integrati in unitatea spirituala europeana, pentru ca atat dogmele formulate de bizantini cat si filosofia lor religioasa stau la temelia culturii crestine occidentale, ca si la temelia culturii noastre, oricare ar fi diferentele de credinta, ce ne despart. Tot ceea ce ne uneste cu occidentul in aceeasi comunitate spirituala interconfesionala, care se numeste Europa crestina, e substanta bizantina. Si daca romano-catolicismul vrea sa faca un monopol din cultura bizantina pentru a se opune lumii ortodoxe de azi, el face aceeasi greseala ca slavofilii rusi, numai cu atitudinea inversa decat a lor. Pentru noi, Romanii, cultura bizantina e temelia comuna a spiritualitatii crestine europene, care, in duhul Evangheliei si al Liturghiei, trebuie sa fie izvorul dragostei si al solidaritatii interconfesionale, in fata primejdiilor ce ne ameninta pe toti.
Academicianul NICHIFOR CRAINIC (1889-1972)