Descriere - Hermes Trismegistos - Gnoza si originile scrierilor trismegiste
Care este legatura dintre zeul egiptean cu cap de ibis care a oferit oamenilor scrisul si zeul grec inaripat, mesager al zeilor? Raspunsul ne este oferit de o traditie orientala straveche, preluata de clasicismul grec si transmisa pana in antichitatea crestina si mai departe.
Inca din vechime, grecii il desemnau pe zeul egiptean Thot cu numele atat de sugestiv si plin de semnificatii de Hermes Trismegistos. Se credea ca el se afla la originea a tot ceea ce zamisleste mintea omeneasca. De aceea era adorat in calitate de creator al tuturor artelor si stiintelor.
Lucrarile atribuite lui Hermes Trismegistos au fost cuprinse intr-o culegere numita generic Corpus Hermeticum. In cartea de fata sunt cercetate cu eruditie si profunzime atat originile traditiei trismegiste, cat si elemente care au influentat-o. In plus, sunt redate texte si comentarii din Platon, Plotin, Proclos, Philon, Origen etc. relevante pentru intelegerea hermetismului, precum si scrieri egiptene si gnostice citate in mod direct sau prin intermediul Parintilor Bisericii, cele mai multe dintre acestea fiind traduse pentru prima data in limba romana.
Cuprins:
CAP. I Ramasitele literaturii trismegiste
Literatura trismegista existenta
Manuscrisul original al Corpusului trismegist
CAP. II Toth, Stapanul intelepciunii
Thot (Tehuti)
Cele trei grade ale Misteriilor egiptene
Titlurile divine
Altarul lui Thot
Thot si cei opt insotitori ai sai
Thot Logosul
Cuvintele lui Thot
Thot si osirificatul
Thot Masuratorul
Titlul "De trei ori mare"
Suprematia lui Thot
Natura spirituala a traditiei egiptene
Pamantul Sfant al Egiptului si initiatii sai
Thot Initiatorul
Templele initierii
Misterul Nasterii lui Horus
"Cartea Stapanului"
Treptele Caii
CAP. III Cultul popular teurgic al lui Hermes in papirusurile magice grecesti "Religia lui Hermes"
I. O INVOCATIE CATRE HERMES, MINTEA CEA BUNA
II. O INVOCATIE CATRE STAPANUL HERMES
III. O INVOCARE CATRE STAPANUL HERMES
IV. O INVOCATIE CATRE THOT CA LOGOS
V. O INVOCATIE CATRE HERMES, LUMINA SPIRITUALA
VI. RITUALUL MISTIC AL FLACARII
VII. O RUGACIUNE DE CONSACRARE
CAP. IV Principala sursa a literaturii trismegiste dupa Manethon, inalt preot al Egiptului
Hermes la inceputul perioadei elenistice
Petosiris si Nechepso
Manethon cel iubit de Thot
Scrisoarea lui Manethon catre Ptolemeu Filadelful
Marturia lui Manethon - "Cartea lui Sothis"
Este "Sothis" o contrafacere?
Stela lui Hermes
Epitetul "De trei ori foarte mare"
Cea mai veche literatura trismegista
Philon din Byblos
Sunt "Istoriile feniciene" un fals?
Sanchuniathon si Cartile lui Hermes
CAP. V Un prototip egiptean al trasaturilor principale ale cosmogoniei din "Poimandres"
"Poimandres"– cateva aspecte critice
Un prototip al cosmogenezei sale
Rugaciune catre Ptah
Ptah Thot Cel Intelept
Sincretism egiptean (1000 i.Hr.)
Doctrina din "Poimandres" comparata cu cea a prototipului sau
Doctrina Omului
CAP. VI Mitul Omului in Misterii
Traditia gnostica
"Philosophumena" lui Hippolit
Naaseenii
Zosimos si doctrina despre Anthropos
Philon din Alexandria despre doctrina Omului
CAP. VII Philon din Alexandria si teologia elenistica
Despre Philon si metoda sa
Marea importanta a scrierilor sale
Despre Misterii
Despre cununia sacra
Despre Logos
Fiul lui Dumnezeu
Dumnezeu este unul
Logosul este Viata si Lumina
Viziunea divina
Fiii lui Dumnezeu de pe pamant
Cetatea lui Dumnezeu
Umbra lui Dumnezeu
Adevaratul Pastor
Apostolii lui Dumnezeu
Scara "cuvintelor"
Logosul, Soarele spiritual
Discipolii Logosului
Ierusalimul de sus
"Nu numai cu paine va trai omul"
Logosul Mijlocitor
Sistemul unitiv al lui Plotin
Neamul lui Dumnezeu
CAP. VIII "Hermas" si "Hermes"
"Pastorul lui Hermas" si critica
Introducerea la "Hermas pastoral"
Comparatie cu "Poimandres"
Reprezentarea simbolica populara a Pastorului
Numele "Hermas"
O forma timpurie a lui "Poimandres"
Muntele sfant
Elemente "gnostice"
Viziunile lui Crates
Povestirea egumenului Olympios
CAP. IX Despre doctrina Eonului
Traditia orfica a genezei Oului Lumii
Gnoza setia
"Eonul mithraic"
Abraxas
Chintesenta si monada
Despre originea elenistica a eonologiei
Eonul Logos
Cultul roman al lui Saeculum provenit din Egipt
Un cantec de lauda catre Eon
Eonul in literatura teurgica
CAP. X Cele sapte regiuni si insusirile lor
Macrobius despre "Coborarea sufletului din inaltul universului in adancurile pamantului"
Traditia lui Servius
Hebdomada "ofita"
Forma mai simpla a gnozei trismegiste
Despre Leviathan si Behemoth
CAP. XI Platon: Despre metempsihoza
Sufletul si Misteriile sale in dialogul Phaidros
Plotin despre metempsihoza
Proclos despre coborarea sufletelor in naturile lipsite de ratiune
CAP. XII Viziunea lui Er
Er, fiul lui Armenios
Din Misterii
Viziunea
CAP. XIII Despre Crater sau Cupa
Craterul la Platon
Viziunea lui Arideos
Originea simbolului si traditia orfica
CAP. XIV Discipolii lui Hermes Cel de trei ori foarte mare
Ptah, Sekhmet si Imhotep (Asclepios)
Nefertum
Imhotep Imuth Asclepios
Thath Tat
Imuth Asclepios maestrul zidar si poet
Esculap tamaduitorul
Asclepios in traditia trismegista
Despre Ammon
Profet si rege
Amenhotep Asclepios
Grupul sacru de patru
Iacov, Ioan si Petru
Triada de discipoli
Khnum, Daimonul cel Bun
Osiris, discipolul lui Agathodaimon Cel de trei ori foarte mare
Mintea Logos Daimonul cel Bun
Khnum Mintea Buna, Eonul
Isis, Stapana intelepciunii, eleva lui Hermes de trei ori foarte mare
Traducator: Alexandru Anghel
Format: 13 x 22 cm
Numar de pagini: 288
Tipul tiparirii: Policromie
ISBN: 978-973-111-0141
An aparitie: 2007