Descriere - Gramatica in imagini pentru clasa a IV-a - Ioan Surdu
Ideea unui auxiliar, care prezinta insusirea gramaticii prin intermediul imaginii, a fost generata de problematica intelegerii unor notiuni de limba si comunicare de catre scolarul mic. Experienta ne-a aratat ca, in invatamantul primar, cunostintele de morfologie sau de sintaxa a propozitiei nu pot fi prezentate elevului dupa modelul invatarii gramaticii in gimnaziu. S-a constatat ca scolarul mic nu poate disocia intre planul sintactic si cel morfologic. Ca urmare, confuziile intre subiect si substantiv, intre predicat si verb sau intre atribut si adjectiv sunt frecvente.
"Gramatica in imagini” propune un model intuitiv asociat cu tehnica identificarii in opozitie a elementelor de sintaxa si de morfologie. in primele doua pagini ale lucrarii sunt descrise, fara a fi denumite, partile de vorbire flexibile. Gruparea si prezentarea acestora a avut in vedere posibilitatile de reprezentare grafica a continuturilor exprimate.
Definirea partilor de vorbire s-a facut pe baza elementelor caracteristice, evitandu-se sintagma parte de vorbire. Termenul de cuvant l-am considerat mai apropiat copilului de clasa a III-a sau a IV-a, intrucat acesta a aflat de existenta cuvintelor in vorbire inca din clasa I, cand a fost familiarizat cu structura fonetica a acestora. Astfel, partile de vorbire au fost definite ca fiind cuvinte care denumesc, arata sau exprima realitati din mediul inconjurator.
Discriminarea intre pronumele personal si persoana verbului s-a realizat, fie in planul vorbirii directe, in care avem persoana care vorbeste (persoana I), persoana cu care se vorbeste (persoana a II-a) sau persoana despre care se vorbeste (persoana a III-a), fie in planul actiunii, in care este identificata persoana/persoanele care savarsesc actiunea exprimata de verb.
Exercitiile aplicative propuse pentru fiecare parte de vorbire sau de propozitie au avut in vedere principiul intuitiei si cel al accesibilitatii. Acestea au rolul de a orienta elevul sa observe realitatea inconjuratoarea si sa-l sprijine in formarea unor deprinderi de comunicare.
Credem ca modelul propus de "Gramatica in imagini” sa constituie un reper pentru toti cei care trebuie sa-si insuseasca sau sa predea notiuni de limba si comunicare.
Nr. de pagini : 88
Anul aparitiei : 2006