Descriere - Ghid de pregatire pentru admiterea la DREPT - economie si gandire critica
Analiza statistica a subiectelor multianuale
Tips & tricks (formule, explicatii, scheme, sugestii si trucuri in abordarea continuturilor)
700 de itemi (pe capitole)
500 de itemi (teste)
Acest volum este despre altruism, despre a acorda un ajutor real in invatare, despre ghidare. In fapt, este dorinta noasträ de a impartsi un intreg complex de informatii bine structurate, de ponturi in rezolvarea itemilor si de explicatii /a obiect, rezultate dintr-o mare experient acumulat in antrenamentul elevilor de lice pentru admiterea la Drept. Tocmai de aceea volumul de fat este un Ghid, nu o simpla Culegere.
Pornind de la prezentarea programelor de concurs (Economie si Gandire critica), am realizat o analiza statistica multianuala a distributiei itemilor pe capitole tocmai pentru a sugera "importanta" temelor in filozofia de proiectare a subiectelor date. Astfel, viitorii candidati la Drept pot observa ponderea acordat fiecarui capitol/continut in structura subiectelor date la admitere ori pot constata similitudini in cea ce priveste numarul de itemi alocati pentru anumite segmente ale materie. lar prin calcularea numärului de itemi de tip rezolvare de probleme - calcul matematic, abordare grafica, estimare de tendinte de evolutie a diferitilor indicatori, la Economie, respectiv construire/evaluare de scheme de inferente, analiza formalä a unor argumente/situatii, rationament matriceal,
la Gandire critica - alocat fiecarei grile de subiecte, isi pot adapta timpul de lucru. Si, pentru ca vorbeam despre impärtäsire de sfaturi, iata o prima sugestie, legata de timpul de lucru: dintr-un total de 240 de minute alocate intregului test, opinam la o alocare diferentiat a bugetului de timp pe fiecare item - cate 2 minute, in medie, pentru itemii de Economie si Gandire critica si cate 2, 5 minute, in medie, pentru itemii de Limba romana (cu posibilitatea reportarii timpului de lucru ramas din solutionarea mai rapida a unor itemi) si 15 minute pentru completarea grilelor de raspuns.
In Ghid am alocat o sectiune aparte aspectelor de teorie, in mod esentializat, am detaliat formulele utilizate la ambele discipline, am indicat posibile erori in abordarea itemilor, am atras atentia asupra confuzilor care apar in intelegerea notiunilor si am inventariat o serie de greseli tipice in invätare. Aspectele teoretice sunt organizarea pe teme, gandite in corelatie cu elementele de continut, dar si cu cele pedagogice in abordarea invatarii - de aici diferente fata de organizarea pe capitole a programelor de concurs.
Explicatiile concentrate sub denumirea sugestiv de Tips & Tricks vin sa clarifice aspectele din zona superioar a competentelor cognitive pe care candidatii la Drept trebuie sa le demonstreze, in contextul in care Economia implica detinerea capacitatii de abordare logica a fenomenelor economice,
cu ajutorul instrumentului matematic, iar Gandirea critica presupune conexiuni intre idei si argumente, demonstrarea competentei de a detecta erori de rationament si a abilitätii de a distinge intre fapte, opinii si judecati de valoare. Toate acestea, dublate de cunoasterea/intelegerea informatiei stintifice (Economie, respectiv Logica, argumentare si comunicare, de capacitatea de concentrare si de viteza de reactie In cuprinsul Ghidului am alocat 400 de itemi la Economie si 300 de itemi la Gandire critic, organizati pe capitole, conform programelor de concurs (dar tinand cont de ponderea fiecarui continut in subiectul de admitere, a rezultat un numar inegal de itemi pe capitole), precum si 10 teste a cate 50 de itemi, care respecta, fiecare, structura multianuala de la Drept a distributiei itemilor pe capitole, dar si ponderea itemilor de tip rezolvare de probleme in constructia fiecarui test. Itemii de tip grila au fost proiectati respectand atat continutul programelor, cat si al manualelor indicate in programele de concurs si cuprind trei distractori si un singur raspuns corect. Scopul acestor itemi, insotiti de cheile testelor pe capitole si ale testelor finale, este acela de a oferi o modalitate riguroasa de verificare a capacitatii viitorilor candidati la Drept de a obtine scouri ridicate la componentele Economie si Gandire critica.
Multumim elevilor nostri care - de-a lungul anilor - ne-au adresat numeroase intrebari si solicitri de explicatii suplimentare, toate acestea folositoare pentru constructia Ghidului, dar si dei prof. dr. Ortansa Moise de la Colegiul National Cantemir Voda din Bucuresti, care ne-a oferit suport stintific pentru o mare parte din continuturile si itemii de Economie.
Asadar, spor la antrenamentul intelectual pentru concurs!
SORIN SPINEANU-DOBROTA – este profesor de discipline socio-umane la Colegiul ¬National Sf. Sava din Bucuresti, dar este si seful Serviciului Examene Nationale din ¬cadrul Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie – Ministerul Educatiei, unde coordoneaza activitatile stiintifice legate de Evaluarea Nationala pentru absolventii ¬clasei a VIII-a, examenul national de bacalaureat, examenul national pentru definiti¬varea in ¬invatamant si concursul national unic de ocupare a posturilor didactice in invata¬mantul preuniversitar. Dl. Sorin Spineanu-Dobrota are gradul didactic I, peste 28 de ani de experienta in invatamant, este membru in Comisia nationala pentru discipline socio-umane, dar si presedinte al Comisiei Centrale a olimpiadei nationale de economie. Formator national in domeniul stiintelor educatiei, a publicat numeroase volume de carte scolara – ghiduri, culegeri, auxiliare curriculare.
ADRIAN CANAE – este profesor de discipline socio-umane la Colegiul National
Unirea din Focsani. A absolvit Facultatea de Filosofie din cadrul Universitatii Al. I. Cuza din Iasi (promotia 1999) si o serie de programe de formare profesionala – profesor metodist, profesor mentor, profesor creator de soft educational, profesor formator national. In cei 23 de ani de cariera didactica a coordonat elevi laureati ai fazelor superioare ale Olimpiadei nationale de stiinte socio-umane si ai Olimpiadei Internationale de Filosofie. Este membru in grupul de lucru pentru evaluare a Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie si, impreuna cu dl. Sorin Spineanu-Dobrota, este coautor al unui ghid de Filosofie, la Editura Humanitas Educational.