Descriere - Ghid de practica pedagogica - Ecaterina Sarah Frasineanu
Probabil, cea mai interesanta si asteptata disciplina din planurile de invatamant pentru formarea initiala a cadrelor didactice (nivelul 1 si nivelul II), practica pedagogica este axul central al formarii competentelor profesionale, un sistem de activitati in care se cristalizeaza principalele cunostinte, abilitati, atitudini-valori ale studentilor care se pregatesc sa fie profesori, prin contactul direct cu realitatea din invatamant.
Obiectivul general al practicii pedagogice il reprezinta formarea competentelor specifice profesiei didactice, ceea ce solicita cunoasterea aspectelor organizatorice si a continutului activitatii instructiv-educative din scoala si sustinerea unor activitati didactice. De asemenea, prin intermediul acestei discipline si activitati (totodata), studentii se apropie mai mult de intelegerea aspectelor psihopedagogice pe care le implica personalitatea elevilor si ajung sa identifice, sa explice si chiar sa propuna solutii pentru rezolvarea unor probleme psihopedagogice specifice invatamantului. Prezentul ghid a fost gandit si elaborat pentru a orienta studentii in procesul formarii competentelor profesionale si transversale asumate prin practica pedagogica, valorificand intreaga experienta a disciplinelor parcurse in cadrul modulelor de studii psihopedagogice.
Organizarea practicii pedagogice cuprinde doua etape: practica pedagogica de initiere, etapa ce are un caracter observativ, de familiarizare cu organizarea si desfasurarea procesului de invatamant si practica pedagogica propriu-zisa, care este axata pe implicarea responsabila a studentilor practicanti in activitati de analiza a activitatilor demonstrative, de proiectare didactica, de sustinere a unor lectii de proba si finale, in parteneriat si individual, de analiza si autoanaliza a lectiilor sau altor forme de activitate instructiv-educativa, de reglare si imbunatatire a propriei pregatiri profesionale.