Descriere - Ghid de evaluare a copiilor cu varste cuprinse intre 2 si 6 ani
Ghidul de fata este un instrument util ce isi propune sa ajute cadrele didactice (indiferent de nivelul de experienta) sa-si imbogateasca cunostintele despre sistemul de evaluare din invatamantul prescolar, sa-si lamureasca unele temeri cu privire la acest domeniu, sa le ofere sprijin si, nu in ultimul rand, sa le dea speranta si incredere ca si la acest nivel lucrurile se misca intr-un mod constructiv. Formarea unei culturi evaluative oneste si adecvate nevoilor copiilor actuali si viitori constituie un punct de mare interes. Lucrarea se adreseaza deopotriva si parintilor (care au copii cu varste cuprinse intre 2-6 ani), elevilor de la Liceul Pedagogic sau studentilor de la specializarea Pedagogia invatamantului primar si prescolar care se pregatesc sa lucreze in invatamantul prescolar.
Modalitatea de abordare a evaluarii, regasita in aceasta carte, isi doreste sa fie un reper pentru invatamantul prescolar si sa imbunatateasca relatia cadru didactic - copil - parinte prin crearea unor relatii de responsabilitate, respect, incredere si interdependenta. Altfel spus, toti vor contribui la construirea unui cadru optim pentru copil si vor functiona ca o echipa. Credem cu tarie ca o evaluare inteleasa, stapanita si asumata poate fi cheia succesului pentru intreaga grupa de copii. Sistemul de evaluare conceput este orientat spre nevoile generatiilor actuale si viitoare, fiind atractiv, usor de utilizat, clar si simplu. Acesta asigura continuitate intre grupe. Toti beneficiarii educatiei au multiple avantaje, respectiv:
• Copilul este relaxat, intrucat nu exista o perioada de evaluare stricta, ci aceasta se intampla firesc si natural, oricand, in orice zi si la orice ora (prin observari spontane si sistematice, jocuri, activitati antrenante, fise, interactionari). De asemenea, parintele poate petrece cu acesta un timp de calitate, constructiv, in vederea recuperarii sau ameliorarii unor rezultate, lucru care nu poate decat bucure pe copil;
• Parintele poate urmari pas cu pas ce face copilul la gradinita, este informat periodic despre ce ar trebui sa cunoasca sau sa faca copilul la o anumita varsta si contribuie efectiv la dezvoltarea copilului (urmand sfaturile si sugestiile primite). Relatia cadru didactic - parinte va creste surprinzator. Acesta nu va mai trebui sa caute informatii in alta parte (internet, prieteni, retele de socializare), ci va forma echipa cu educatoarea, vor colabora si vor converge spre rezultatele asteptate;
• Cadrul didactic, pe langa respectul cuvenit, va castiga un aliat si un partener in calatoria ce are ca misiune transformarea unui prescolar intr-un absolvent pregatit sa faca fata cu brio cerintelor scolare si sociale. Educatoarea va fi sigura ca parintele nu-I va ghida pe copil "dupa ureche", ci dupa sfaturi pertinente si de succes. Un alt castig al cadrului didactic va fi acela ca va petrece un timp mult mai scurt pentru etapa de evaluare, va depune mai putin efort si-si va canaliza aceste resurse spre a petrece mai mult timp de calitate cu copiii de la grupa.