Descriere - Fizica, manual neoficial pentru clasa a VI-a
Manualul de fizica de clasa a VI-a face parte dintr-un proiect care prevede un set complet de manuale de fizica pentru gimnaziu. Autorul a pornit in aceasta intreprindere din dorinta de a pune la dispozitia elevilor si a profesorilor un text ordonat si complet, o baza pentru dialogul profesor-elev. Studiul fizicii necesita si merita un efort de gandire si o anumita rigoare. Acest efort nu poate fi decat benefic celor care se supun unei astfel de provocari.
FIZICA – manual (neoficial) pentru clasa a VI-a este alcatuit din 10 capitole si 42 de lectii, iar cuprinsul urmareste cu fidelitate programa analitica. Cele 42 de lectii nu sunt egale ca intindere sau ca dificultate. Este la latitudinea profesorului sa aloce un interval de timp armonizat cu necesitatile fiecarei clase.
Manualul este conceput pentru a fi utilizat in primul rand de catre elev. Este o resursa de invatare independenta si completa. De aceea, elevul o poate folosi fara a fi necesar sa apeleze la alte carti.
Desigur, informatia primita la clasa ramane esentiala. Manualul nu si-a propus sa ofere modele de predare. Fiecare profesor isi va mentine stilul propriu si modalitatea de a dialoga cu elevul, adaptata la fiecare situatie in parte. Acest manual poate veni in ajutorul elevilor ca o completare a celor aflate in clasa sau poate prezenta o perspectiva diferita.
Fiecare lectie trateaza subiectul din programa plecand de la exemplele usor de observat din jurul nostru. Au fost incluse si mici extensii teoretice, atat cat sunt acestea cu putinta.
PROBLEME REZOLVATE. Ori de cate ori s-a putut, au fost introduse probleme tip, impreuna cu rezolvarea acestora. Aceste probleme se pot dezbate in clasa.
EXPERIMENTE. Am introdus, atunci cand a fost posibil, propuneri de experimente care pot fi executate in clasa sau in laborator. Aceste experimente sunt descrise si dirijate in detaliu si nu presupun o aparatura de laborator speciala.
PROBLEME. Fiecare capitol are la sfarsit un set de probleme, clasificate in trei grade de dificultate. Scopul clasificarii este acela de a orienta profesorul atat in alcatuirea sarcinilor individuale, cat si intr-o eventuala punctare. In total, manualul contine circa 270 de probleme din toate tipurile de evaluare uzuale: intrebari deschise, intrebari tip grila, probleme de calcul. La sfarsitul manualului este inclus un capitol cu rezolvari complete sau indicatii de rezolvare pentru problemele propuse.
DE CE MANUAL "NEOFICIAL”?
Manualul a fost supus procesului de evaluare organizat de Ministerul Educatiei impreuna cu EDP. Notele obtinute la evaluarea initiala au fost urmatoarele: 87, 95, 98 si 89 (echivalent punctaj pedagogie). Media de 92,35 puncte rezultata a plasat manualul pe locul 3 intre cele patru versiuni calificate.
In urma contestatiei depuse de autor, notele acordate lucrarii au fost: 51, 84, 99 si respectiv 78 (echivalent punctaj pedagogie). Acestea au generat dupa "mediere” valoarea finala de 82,5 puncte, insuficienta pentru ca manualul sa obtina aprobarea (punctaj minim 85 puncte).
Ca urmare, volumul a fost finalizat de Editura ALL si le este oferit cititorilor pe piata libera.
DESPRE AUTOR
Mihail Penescu a fost asistent universitar si lector la Catedra de Fizica Atomica si Nucleara a Facultatii de Fizica din cadrul Universitatii din Bucuresti, intre anii 1981 si 1994. Printre lucrarile sale adresate invatamantului preuniversitar, publicate de-a lungul timpului, se numara Probleme recapitulative de fizica – Editura ALL, 1995/1996, si Caiete de Fizica. Lectii de termodinamica – Editura AMCO PRESS, 1991. Asadar, autorul a parcurs toate etapele de ucenicie didactica si stiintifica: a fost cadru didactic universitar, a facut cercetare stiintifica si a editat carte scolara.
Manualul reprezinta dorinta sa de a apropia fizica si studiul fizicii de cei mai tineri dintre cititori. Este rezultatul unei indelungate activitati didactice de predare, dar si de editare a manualelor, in general, si de fizica, in special.
"Am scris aceasta carte cu gandul la elev. Am incercat sa-i trezesc interesul pentru stiinta pe care am considerat-o intotdeauna cea mai fermecatoare dintre stiinte.” – Mihail Penescu, autor
"In ansamblu, cred ca este un manual care poate fi considerat de referinta (...) Manualul de fata poate fi considerat mai mult decat un manual standard. ?Aventura cunoasterii?, de la observatie la teorie, prezentata de un dascal cu experienta in toate aspectele – de la scoala la cercetare – este meritorie. Le doresc succes elevilor care vor invata dupa acest manual si voi fi bucuros sa aflu ca multi profesori au ales ca manual aceasta carte.” – Prof. Dr. Mircea V. Rusu