Descriere - Filocalia lui Origen
Acesta culegere de texte ale lui Origen ramane o scriere esentiala in interpretarea textelor biblice. Ea reuneste cele mai importante texte dintr-o opera impresionanta de 2.000 de tratate in mai multe ramuri ale teologiei. Origen sistematizeaza toate cunostintele valabile ale secolului II si III dHr in incercarea de a pastra adevarul crestinismului timpuriu de asaltul tot mai furios al ereziilor in special al gnosticismului. El creeaza o argumentare solida cu o autoritatea indiscutabila de inalta altitudine teologica dar si cu o logica data de ideile sale filozofice luptand impotriva savantilor pagani opusi crestinismului.
Totodata, cartea de fata reprezinta un indreptar pentru patristica timpurie legat de citirea si intelegerea corecta a Sfintei Scripturi in perspectiva alegorica. Unele fragmente din Scriptura pot sa trezeasca ambiguitati serioase, asa ca aceasta carte ajuta la explicarea formularilor si relatarilor literale ale Scripturii.
Origen din Alexandria (c. 184 – c. 253), cunoscut si sub numele de Origen Adamantius, a fost un savant crestin timpuriu,– filozof si teolog, istoric si erudite, cautator de manuscrise, professor si educator, polemist redutabil si pasionat, dar in acelasi timp cosmopolit intr-o lume cosmopolita. Origen, care a fost in tinerete impiedicat de propria mama sa devina martir ca si tatal sau (in anul 203), isi va canaliza toate eforturile intelectuale cu o ravna muceniceasca spre apararea credintei crestine pentru care el a fost oricand pregatit sa isi sacrifice viata. El este unul dintre principalii deschizatori de drumuri pentru multe dintre lucrarile patristice de mai tarziu. Altminteri, Filocalia nu a fost niciodata compusa de Origen in forma sa prezenta. Meritul pastrarii si restaurarii acestor texte lumii apartine Sfintiilor Vasile cel Mare († 379) si Grigorie de Nazianz († 390) cu cele mai frumoase pagini extrase din varsta opera origenista.
"Scriptura intretese faptele inchipuite cu cele istorice, uneori vorbind despre lucruri cu totul si cu totul imposibile, alteori descriind fapte ce ar fi fost posibile, dar care nu s-au intamplat niciodata cu adevarat. Uneori au fost introduse doar cateva cuvinte, neadevarate literal; alteori este vorba de pasaje mai lungi. Si tot astfel trebuie sa intelegem si daruirea Legii, caci asa vom putea adesea descoperi folosul sau imediat, pe potriva nevoilor timpurilor in care a fost Ea data.”
"Cei ce doresc sa inteleaga corect Sfintele Scripturi trebuie neaparat sa fie familiari cu principiile logice adaptate folosirii lor; fara acestea, ei nu pot concepe intelesul exact al gandurilor exprimate, dupa cum s-ar cuveni.”
"Sa aveti aceeasi incredere in Sfintele Scripturi; credeti cu tarie ca sufletele voastre vor avea de castigat din simpla citire, chiar daca intelegerea voastra nu pare a primi roadele citirii acestor pasaje. Firea noastra launtrica este insa fermecata; elementele mai bune sunt hranite iar cele mai rele sunt slabite si distruse.”
"Caci noi avem o comoara in vase de lut pentru ca mareata putere a lui Dumnezeu sa poata straluci, iar nu sa se creada ca ea vine de la noi, oamenii. Caci daca obisnuitele metode de demonstratie comune oamenilor, pe care le gasim in rafturile bibliotecilor noastre, ar fi avut intaietate in fata omului, atunci pe buna dreptate credinta noastra ar fi fost banuita ca ar sta in intelepciunea omului, iar nu in puterea lui Dumnezeu; dar asa cum stau lucrurile, daca un om isi va inalta privirea, se va vadi ca propovaduirea si Cuvantul au inraurit multimea nu prin vorbe pline de intelepciune, ci prin aratarea Duhului si a Puterii.”
"Sfantul este ca un herbolog spiritual, care cerceteaza fiecare semn si fiecare litera obisnuita din Scriptura, descopera valoarea a ceea ce este scris si cum poate fi aceasta folosita, si in acelasi timp descopera ca nimic in Scriptura nu este intamplator sau nefolositor.”
Origen
CUPRINS
Introducere 11
CAPITOLUL I 19
Despre inspiratia Sfintei Scripturi: cum trebuie ea citita si inteleasa; de ce este neclara; care este pricina neclaritatii ei, si de ce in unele cazuri este de nepatruns sau lipsita de sens atunci cand este interpretata literal. Din tratatul "Despre principii” si din alte lucrari ale lui Origen.
CAPITOLUL II 53
Despre faptul ca Sfanta Scriptura este inchisa si pecetluita. Din Comentariul la Psalmul 1
CAPITOLUL III 57
De ce cartile inspirate sunt in numar de 22. Din acelasi Comentariu la Psalmul 1
CAPITOLUL IV 59
Despre greselile gramaticale si despre stilul simplu al Scripturii. Din cartea IV a Comentariului la Evanghelia lui Ioan, trei sau patru pagini de la inceput.
CAPITOLUL V 61
Ce inseamna "vorba multa” si "multele carti”? Sfanta Scriptura in intregul ei este o singura carte. Din introducerea la Cartea V a Comentariului la Evanghelia lui Ioan.
CAPITOLUL VI 69
Sfanta Scriptura in intregul ei este un instrument al lui Dumnezeu, desavarsit si potrivit pentru menirea sa. Din cartea II a Comentariului
la Evanghelia dupa Matei: "Fericiti facatorii de pace
CAPITOLUL VII 71
Despre caracterul special al persoanelor din Sfanta Scriptura. Din adnotarea intocmita la "Cantarea Cantarilor”, pe care Origen a scris-o in tineretea sa.
CAPITOLUL VIII 73
Noi nu ar trebui sa incercam sa corectam propozitiile gresite din Scriptura, nici pe acelea ce par nelamurite daca sunt luate in sens literal, intrucat acestea reprezinta o sursa pretioasa de cugetari pentru cei care inteleg. Din Comentariul la profetul Osea.
CAPITOLUL IX 77
De ce Sfanta Scriptura foloseste adesea acelasi termen cu intelesuri diferite, chiar in acelasi loc. Din "Epistola catre Romani”, IX, despre cuvintele: "Ce vom zice deci? Au doara Legea este pacat?”
CAPITOLUL X 83
Despre lucruri din Sfanta Scriptura ce par a fi o piatra de poticnire si o piatra de sminteala. Din a XXXIX-a Omilie la profetul Ieremia: "Domnul nu a putut indura din pricina rautatii faptele voastre.”
CAPITOLUL XI 85
Sa cautam hrana data noua de toate Scripturile inspirate, si sa nu ne indepartam de la pasajele pe care ereticii, in mod gresit, le socotesc grele, nici sa le tratam cu usurinta; s-ar cuveni mai degraba sa ne angajam in cercetarea lor fara confuzia care insoteste necredinta. Din cartea XX a Comentariului la profetul Iezechiel: "Iar despre voi, oile Mele, asa zice Domnul Dumnezeu: <Iata voi face judecata intre oaie si oaie, intre berbec si tap. Oare nu va ajunge ca pasteti in pasune buna, iar ce ramane calcati cu picioarele voastre si ca beti apa curata, iar pe cea care ramane o tulburati cu picioarele voastre. Asa ca oile Mele sunt nevoite sa se hraneasca cu ceea ce este calcat de picioarele voastre si sa bea ceea ce este tulburat de picioarele voastre?>”