Descriere - Exercitii si solfegii polifonice
Compozitorul si profesorul Alfred Mendelsohn si-a luat greaua sarcina de a intocmi un caiet cu exercitii si solfegii polifonice pentru uzul conservatoristilor, al cantaretilor si al coristilor profesionisti ce doresc sa-si largeasca cultura muzicala prin proprie interpretare a unui material incadrat in forme ce se intalnesc mai rar, astazi, dar care au constituit baza muzicii in secolele XV si XVI.
Aceste forme raman, totusi, cele mai potrivite pentru scopul ce si l-a propus autorul, adica acela de a pune exercitii transcendentale de solfegiu propriu-zis in fata cercetatorului, care sa poata, in acelasi timp, urmari vizual si in special auditiv, a 2-a, a 3-a sau a 4-a voce, ce repeta fie cantus firmus-ul prin imitatie libera sau severa, fie ca intoneaza melodii contrapunctice noi.
In felul acesta se dezvolta auzul, intelegerea si simtul muzical al interpretilor, care, intonand partea lor, urmaresc si sesizeaza, in acelasi timp, si pe aceea a colegilor lor executanti. E o foarte utila largire de orizont a invatacelului care ravneste sa atinga o treapta superioara muzicala.
Daca formele in care apar exercitiile si solfegiile prezente sunt stravechi, continutul lor muzical se apropie de spiritul contemporan, fara a se alatura, fireste, de stilurile asa-numite formaliste, ce incearca sa transforme muzica in haos acustic. In mare parte, in aceste solfegii, principiile armoniei functionale se mentin, pastrandu-se echilibrul tonal. Unele, insa, se indreapta, doar, spre meleaguri modale, fapt ce le da un farmec special, iar in altele, in scopul de a pune la incercare justa intonatie a executantilor, sunt abordate inflexiuni indraznete ce depasesc cadrul tonal. In acelasi timp, cercetatorul invata, in mod practic, misterele imitatiilor, ale canonurilor (simple, duble, prin ecou, prin inversiune, etc.) ale variatiunilor, ale ciaconei, ale fugii-simple, sau cu 2 si 3 teme, precum si alte combinatii contrapunctice, indragite de vechii maestri neerlandezi.
Meritul de a fi alcatuit acest volum este cu atat mai mare cu cat, din punct de vedere muzical, solfegiile cuprinse in el nu sunt niste simple exercitii aride, ci adevarate compozitii ce trezesc un vadit interes artistic, chiar atunci cand sunt de mica intindere. Totodata, trebuie subliniat faptul ca ambitusul acestor solfegii nu depaseste decima ; ele pot fi, astfel, intonate de orice voce.
Din punct de vedere didactic, apoi, meritul autorului nu este mai mic, caci nu a avut la indemana un model care sa-l fi calauzit in aceasta munca. Face, astfel, opera de pionierat intr-un domeniu pe cat de interesant pe atat de util.
Foarte folositoare este si introducerea ce preceda exemplele muzicale, care, pe langa explicarea lor si metoda practica de executie, expune istoric, stiintific, cat si didactic, principiile ce stau la baza volumului, introducere pe care autorul o incheie, "visand la un proces de aprofundare amplificat in mase”, ce ar duce "la o reunificare pe plan social si la nivel superior a functiilor de interpret si creator”. Nobil scop, intr-adevar. - MIHAIL JORA
Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 146
Format: 21x26