Descriere - Evaluarile nationale din perspectiva pedagogiei competentelor. Partea II
Impact si consecinte - Partea II - Abordari metodologico-experimentale
Lucrarea se achizitioneaza impreuna cu Partea I - Evaluarile nationale din perspectiva pedagogiei competentelor – Impact si consecinte. Abordari teoretico-reflexive.
Acest al doilea volum, intitulat Evaluările Naționale din perspectiva pedagogiei competențelor-Impact și consecințe. Abordări metodologico-experimentale este parte integrantă a unui tot, a unei viziuni despre o componentă importantă a sistemului de invățămant, cea a evaluării.
Necesitatea unui demers metodologico-aplicativ privind problematica evaluării este justificată și prin faptul că, in prima parte, lucrarea abordează nu doar aspecte generale ale evaluării, ci surprinde și specificitatea Evaluărilor Naționale. Literatura psihopedagogică romanească nu este suficient de generoasă, limitandu-se, de cele mai multe ori, la analize diacronice sau comparative ale formelor de Evaluare Națională, respective ale rezultatelor școlare, de la o etapă istorică la alta, de la un sistem de invățămant la altul.
Criticile aduse școlii romanești (avem in vedere structuri instituționale de la nivel central și local, profesorii, părinții, alte structuri care au tangență cu educația la nivel preuniversitar) sunt, deseori, determinate de evaluările școlare și, mai ales, de rezultatele școlare obținute la aceste evaluări naționale. In aceeași ordine de idei, rezultatele obținute de elevii romani la evaluările internaționale subliniază necesitatea armonizării formelor de evaluare din sistemul nostru de invățămant cu cele europene.
Experimentul propus subliniază necesitatea formării și dezvoltării competențelor de evaluare la elevi, dar și la cadrele didactice, in vederea obținerii unor rezultate remarcabile in cadrul examenelor naționale. In plus, o astfel de abordare, din perspectiva pedagogiei competențelor, a condus la confirmarea unității, atat de necesară dintre evaluare și celelalte activități ale procesului instructiv-educativ: predare-invățare.
Se pare că regandirea unei noi arhitecturi curriculare, care să satisfacă nevoile sociale, trebuințele individuale este din ce in ce mai profundă și generată de evaluare.