Descriere - Elemente de psihologie a educatiei - Corneliu Novac
Idealul educational al scolii romanesti solicita un invatamant care sa stimuleze creativitatea, capacitatile cognitive, volitive si actionale ale educabililor, sa ofere cunostinte fundamentale si competente de utilitate directa pentru profesie si pentru o integrare rapida in societate a acestora. Realizarea acestui complex proiect de implini re a personalitatii umane intr-un context socio-economic dinamic si uneori imprevizibil depinde decisiv de modul in care profesorul reusesie sa activeze si sa dezvolte la elevi intregul esafodaj psihologic ce sta la baza capacitatilor care determina reusita actului invatarii si a profesionalizarii lor.
Lucrarea de fata, intitulata "Elemente de psihologie a educatiei', intentioneaza sa fie un indrumar pentru toti aceia care opteaza pentru cariera didactica si cauta solutii pentru proiectarea si dezvoltarea diverselor programe educationale.
Volumul cuprinde 14 teme care il familiarizeaza pe cititor cu principalele concepte, teorii, cercetari din cadrul domeniului psihologiei educatiei. Sunt abordate intr-o maniera analitico-sintetica teme referitoare la domeniul de actiune al psihologiei educatiei, la factorii dezvoltarii psihice si ai personalitatii, la structura psihologica a activitatilor de cunoastere, la raporturile dintre educatie si invatare, la organizarea rationala a activitatii de invatare, a procesului de adaptare/inadaptare scolara, la influenta succesului/insuccesului asupra nivelului de reusita al elevilor, la prevenirea si combaterea esecului scolar.
Cuprins:
Domeniul de actiune si de teoretizare al psihologiei educatiei
Educabilitatea si factorii dezvoltarii psihice, crestere, maturizare, dezvoltare
Cunoastere, intuitie si invatare
Personalitatea - cicluri si stadii ale dezvoltarii, in ontogeneza
Structura psihologica a gandirii elevului in contextul desfasurarii procesului instructiv - educativ
Educatie si invatare
Optimizarea efortului intelectual al elevului
Teorii si modele de invatarii
Personalitatea ca structura psihologica integratoare
Problematica psihopedagogica a succesului si insuccesului scolar
Problematica cunoasterii si evaluarii psihologice a personalitati elevilor
Elevii cu ces, dificultati de invatare si aptitudini inalte
Psihologia stilul activitatii intelectuale a elevului
Profilul de competenta al profesorului modern
Autor: Corneliu Novac, Florentin Remus Mogonea