Descriere - Doctrina Vibratiei. O analiza a doctrinelor si a practicilor shivaismului casmirian - Mark S.G. Dyczkowski
Doctrina vibratiei ne vorbeste despre invatatura uneia dintre cele mai inalte Cai spirituale pe care le-a cunoscut istoria (atat din punct de vedere metafizic, cat si din punct de vedere contemplativ), si anume śivaismul non-dualist casmirian, in particular despre scoala numita Spanda (termen tehnic ce desemneaza "freamatul datator de viata al Inimii lui Dumnezeu”).
Mark Dyczkowski este un pionier in cercetarea limbii sanscrite, a traditiilor Indiei si, in particular, al traditiei tantrice, atat la modul academic (sub indrumarea celei mai mari autoritati in viata - prof. Alexis Sanderson), cat si din punct de vedere initiatic (sub indrumarea ultimului maestru recunoscut al liniei śivaismului casmirian, Swami Lakshmanjoo).
Sufletul inlantuit este ca o dansatoare care, desi doreste sa plece din sala de dans, este oprita de portarul gandirii si aruncata inapoi pe scena iluziei.
Abhinavagupta
Cu toate ca trupul si mintea yoghinului continua sa functioneze ca si mai inainte, ele sunt [acum] precum niste simple invelisuri exterioare care contin, dar nu mai intuneca, astfel, constiinta universala atotputernica, ce actioneaza prin ele. Corpul yoghinului este universul, simturile sunt energiile care il vitalizeaza, mintea este mantra, ritmul respiratiei sale este pulsul timpului, iar natura sa interioara este pura constiinta dinamica. Inaltat deasupra oricarei practici si, prin urmare, deasupra oricarei posibilitati de a cadea pe nivelurile inferioare, yoghinul realizeaza ca el a fost intotdeauna liber, iar calatoria sa prin tinutul iluziei (Māyā) nu a fost nimic altceva decat un vis, o constructie a propriei sale imaginatii.
Mark Dyczkowski, Doctrina vibratiei
Cuprins
Multumiri ............ 9
Abrevieri ............ 10
Introducere
Tinutul Casmirului ............ 13
Śivaismul din Casmir si śivaismul casmirian ............ 16
Abhinavagupta si inflorirea śivaismului Trika ............ 25
Tantra, śivaismul casmirian si societatea casmiriana in secolul al XI-lea ............ 32
Filosofia Recunoasterii si Doctrina Vibratiei ............ 36
Doctrina Vibratiei ............ 41
Note despre metodologie si rezumatul cuprinsului ............ 43
Capitolul I - Monismul integral al śivaismului din Casmir ............ 56
Idealismul śivait ............ 74
Realismul śivaismului casmirian ............ 81
Capitolul II - Lumina si constientizarea ei: cele doua aspecte ale constiintei ............ 90
Prakāśa: lumina constiintei ............ 91
Constientizarea de sine si constiinta ............ 103
Constientizarea si natura integrala a Absolutului ............ 108
Capitolul III - Spanda: activitatea universala a constiintei absolute ............ 112
Trei momente in vibratia constiintei ............ 128
Puterea volitiva a constiintei ............ 129
Puterea cognitiva [a constiintei] ............ 137
Puterea actiunii ............ 139
Capitolul IV - Śiva si Śakti ............ 141
Śaṅkara ............ 147
Natura lui Śakti ............ 156
Capitolul V - Śakti cakra: roata energiilor ............ 165
Roata lui Vāmeśvari ............ 181
Roata simturilor ............ 185
Capitolul VI - Corpul divin si roata sacra a simturilor ............ 194
Capitolul VII - Calea catre eliberare ............ 225
Mijloacele de realizare ............ 236
Fara Mijloace (Anupāya) ............ 242
Mijloacele Divine (Śāmbhavopāya) ............ 248
Mijloacele puterii (Śaktopāya) ............ 261
Mijloacele Individuale (Āṇavopāya) ............ 281
Note ............ 303
Bibliografie ............ 374