Descriere - Despre fertilitatea erorilor. Imitatie si inovatie in invatamantul superior
Universitatile au devenit in anii din urma organizatiile fundamentale ale modernitatii. Cartea de fata explica felul cum s-a dezvoltat universitatea. De unde vin si cum vin modelele organizationale actuale? Prin incursiuni istorice si uneori filosofice, aceasta carte incitanta si clara ne conduce prin diverse tipuri de universitati, parcurge Europa si America, trece mai scurt si prin Japonia si arunca un ochi si in Qatar, pentru a ne ajuta sa intelegem de ce sunt universitatile din Romania asa cum sunt. Intalnim pe parcurs personaje fascinante: spioni si filosofi, topografi si filantropi, kabbalisti si militari. Si pe langa toate acestea vedem cum functioneaza imprumutul de modele in politica publica, cum arata in amanunt imitatia si cat de multa inovatie exista cu adevarat in ea.
"Robert Reisz are dreptate sa sustina fertilitatea erorilor. Propria demonstratie il aduce in fata faimoasei expresii maioresciene a formelor fara fond: orice forma imitata este reinventata, nu este pur si simplu preluata si plantata intr-un sol neprimitor, ci este recontextualizata, adica adaptata lumii noi pana in stadiul in care ajunge sa-si creeze propriul fond."
- Prof. univ. dr. Lazar Vlasceanu, Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala a Universitatii din Bucuresti
"Universitatea viitorului e <> sa fie creativa si inovativa, nu doar pentru a supravietui intr-o diversitate de oferte pentru tot mai putini clienti, ci si pentru a ramane pe harta institutiilor semnificative ale viitorului. Si cum poti fi inovativ daca <> sa gresesti? Cartea ofera numeroase contexte fertile de reflectie pentru ce a fost, ce este si ce poate fi invatamantul superior."
- Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti
Robert D. Reisz este profesor si conducator de doctorate in stiinte politice la Universitatea de Vest din Timisoara. A lucrat la International Center for Higher Education and Research, Kassel (Germania), la Hungarian Institute for Education Research, Budapesta, la Institute for Higher Education Research, Wittenberg (Germania). Cele mai recente volume ale lui sunt Carte de statistica. Retete incercate (Tritonic, 2017) si Eseuri despre universitati si alte teme (Institutul European, 2017).
Cuprins
Prefata
Introducere
Capitolul 1. In general despre modele si preluarea lor
Legile imitatiei si ordinea sociala dupa Gabriel Tarde. Scurt excurs
Forme ale imitatiei organizationale in teoriile neoinstitutionaliste
Mitul meritocratiei
Capitolul 2. Modelul universitar humboldtian si lumea noua
Care este pana la urma modelul humboldtian?
O analiza a textelor fundamentale ale lui Wilhelm von Humboldt
Misiunea nationala, rolul universitatii in dezvoltarea culturii morale a natiunii
Humboldt in America sau ,,Goettingen in Baltimore"
Occidentalizarea Japoniei si preluarea de modele
Capitolul 3. Modelul napoleonian si modernismul tehnologic
Libertate, Egalitate, Fraternitate
Universitatea imperiala
Gheorghe Lazar si Scoala tehnica superioara de la Bucuresti
Model napoleonian sau baumanian?
Capitolul 4. Reforma invatamantului superior in Europa Centrala si de Est in anii 1990, in cautarea modelului european
O preistorie
Datele
Izomorfisme
Explicatii teoretice
Conflict si creativitate
Capitolul 5. Sistemul liniar de calificari. Invatamantul superior din Romania si procesul Bologna
Capitolul 6. NPM cu dus si intors. Ritualuri academice in management
Reformele neoliberale in educatie si New
Public Management
Finantarea pe proiect in economia reala
Managementul ca disciplina academica. De la scolile de comert la MBA
Capitolul 7. Despre fertilitatea erorilor. Imitatie si inovatie.
Etapele imitatiei
Erori si ,,erori"
Ingeniozitate si creativitate in organizatii
Cateva ganduri de final: despre originalitate, de la Kabbalah la plagiat
Bibliografie
ISBN: 978-606-40-0580-9
Nr pagini: 224
Format: 145 x 205 mm
Anul aparitiei: 2018